Behöver lite hjälp med att bygga en bassubba(subbas)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Behöver lite hjälp med att bygga en bassubba(subbas)

Inlägg av BEEP »

Jag har en 12" bas liggandes som jag tänkte att jag kunde ha till en bassubba men frågan är hur stor lådan ska vara, avståndet emellan högtalaren och basreflexröret, rörets diameter och längd?

Jag förmodar att man ska ha MDF men är det verkligen värt dom extra pengar som det kostar jämfört med spånskiva?
Senast redigerad av BEEP 7 oktober 2006, 17:53:15, redigerad totalt 1 gång.
farskost

Inlägg av farskost »

Lådans storlek är beroende av hur högtalaren är konstruerad, men enligt nardik.se så " 12" högtalare, 55 liters låda netto, 10,2 cm portdiameter 25 cm längd. "

Vad det gäller MDF/spånskiva så har MDF lägre resonansfrekvens, så det är att föredra för en låda till en bashögtalare. men tjock spånskiva borde nog fungera lika bra om man bygger det stabilt :)

//Robin
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Har gjort ett misslyckat försök :( med en 64 liters låda byggd av 19 mm spånnplatta, 11 cm portdiameter, justerbar längd 16 till 28 cm.

Ska ta titt på din länk och se om jag blir något klokare.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Utan någon mer info om högtalaren än att det är en subbas och den är 12" i diameter så blir det inte mycket till låda. Det är ju inte ens säkert att den trivs i portade lådor, om du inte ver mer data om den än såhär.

Jag rekommenderar 19 mm plywood att bygga med, det är enklast och smidigast och ligger mittimellan MDF och spån i pris. Glöm inte att slänga in några välplacerade stag! Och försök låt bli att bygga en kubisk låda! Om du kan, ska du faktist helst försöka låta bli att bygga den som ett rätblock öhut! En vinklad vägg kan göra susen...
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

"Jag har en 12" bas liggandes"
Den har bara legat i en vecka efter att jag köpte den hos Clas Ohlsson :)

"Utan någon mer info om högtalaren"
Storlek 12"
Qts 0,8759
Vas 68,5448
Fs 33,77
Vikt 3,7 kg
Subwooferelement 12"

"Jag rekommenderar 19 mm plywood"
Provade en gång för länge sedan att bygga en låda i 19 mm spån och en i 19 mm plywood.
Den i spån lät lådaktig och den i plywood blev nästan baslös så jag är lite skeptisk till plywood.
Om det blir bättre med MDF så lägger jag gärna till några hundringar för ett bättre ljud.

"försök låt bli att bygga en kubisk låda!"
Ska ha den hemma så den får inte se ut som en bilbaslåda men man skulle kanske kunna ha en vinklad vägg inne i lådan :?:
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

19 mm är lite för tunt 22mm är bättre, gärna dubbla lager. Priset motiverar INTE MDF det ger knappt något mer för pengarna(i ljudväg). Dock gäller att alla hål i både MDF och spånskiva måste förborras annars spricker det garanterat.

Gillar däremot finischen på MDF det ger ett fagrare yttre om man inte vill slipa/måla så mycket.

Man kan gärna staga lådan invändigt det hjälper lite. Sen är isolering också bra, ta inte gullfiber bara (dödar talspolen).

Rätt data är ett måste på en högtalare och jag (personligen) tycker INTE du skall kosta på den dära högtalaren någon dyr låda. Ett riktigt element bör kosta åtminstone 500 men helst 1000 kr och då får man med ett lådförslag om man köper på riktig affär. (därmed inte sagt att pris = kvalitet)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Behöver lite hjälp med att bygga en bassubba"

Så fel det kan bli. Jag läste det som att BEEP behövde hjälp med att bygga en bastuba! :lol:

"Bassubba".. är det slang för en taskig tjej som bestämmer? :)
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Knappade in mina värden i Ljudia - beräkna basreflex system och fick svaret att jag skulle bygga en låda på 885 liter.

"en taskig tjej som bestämmer"
Det blir nästa projekt :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det inte bättre att skriva bashögtalere eller subbas om man nu vill använda slang. Egenpåhittad slang är lite svårare att förstå.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Misstänker att du inte har varit med i gemet så länge 8)

"Är det inte bättre att skriva bashögtalere"
Det heter väl bashögtalare och inte bashögtalere?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Såhär ser min (och grannarnas :D ) älskling ut:
Bild
12" element och port undertill 8)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ursäkta stavfel.

En goggle omröstning funkar ju i alla lägen.

"Results 1 - 6 of about 27 English and Swedish pages for bassubba."
"Results 1 - 20 of about 39,800 English and Swedish pages for subbas"
"Results 1 - 20 of about 51,400 English and Swedish pages for bashögtalare"

Ett av orden är uppenbarligen inte särskilt vedertaget.

:wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Misstänker att du inte har varit med i gemet så länge" :rofl

Det är oftast amatörerna som inte har koll som kommer med självkonstruerade ord som inte är speciellt vettiga.

En "bassubba" är en otrevlig tjej med djup röst, en "subbas" är en bashögttalare designad för att spela mycket låga frekvenser på gränsen till vad det mänskliga örat kan höra vilket medför att man ofta kännar av ljudet mer.

Så BEEP: innan du hackar på andra bör du sopa framför egen dörr....
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Icecap:
Du verkar ju ha en ovanligt torr humor om du tyckte att det var skojigt.

Jag lägger ner tråden och fortsätter med den i något annat forum där man inte får hela gänget på sig bara för att man använder ett slang som har funnits sedan jag gick runt i kortbyxor.

Tack och hej då.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

farskost skrev: Vad det gäller MDF/spånskiva så har MDF lägre resonansfrekvens, så det är att föredra för en låda till en bashögtalare. men tjock spånskiva borde nog fungera lika bra om man bygger det stabilt :)

//Robin
nejnejnej, MDf har HÖGRE egenresonans än Spånskiva. Kommer inte ihåg spånskivans men har för mig runt 14 hz och MDF runt 400 Hz (givetvis beroende av tjockleken och igentligen även storlek och inspänningen). Så faktiskt är spånskiva bättre för ljudet, menjobbigare att jobba med.
Senast redigerad av björn 7 oktober 2006, 17:04:43, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar