Melkutt skrev: ↑6 april 2021, 14:43:38
Den sist transplantationen så gjordes det en adapterplatta mellan en (volvo F4) TD40 och org sprängkåpa, absolut bästa lösningen för att få en kort och snygg installation men det krävs tillgång till en större svarv och helst fräs/radialborr och rundmatningsbord.
Tillgång till både större svarv (manuell) och fräs (CNC) finns genom farsans jobb, så det är lösbart.
Men med motorn direkt i original kopplingskåpa, hur får du då till frikopplingen? Jag har heller inte alla delar till original koppling.
BJ skrev: ↑6 april 2021, 15:23:40
om man byter motor i en bil eller traktor, är det inte väldigt noga att den nya får sin axel precis på samma ställe då, och med rätt lutning?
Jo, såklart är det viktigt. Lutningen är inte så konstigt, jag har i alla fall aldrig sett en motor eller växellåda där axeln inte varit vinkelrät till anläggsytorna runt om, så det är nästan svårt att få fel.
Längden på axeln kräver väl inte millimeter-passning, det finns visst spelrum axiellt. Men måste såklart vara i närheten av rätt.
Men centreringen är viktig, och lätt att få fel.
verkstaden skrev: ↑6 april 2021, 15:46:12
Om det är den bruna skarven halvvägs mot växelspaken du tänker på så är det nog växellådan som är delad där, kåpan räknas nog egentligen inte som skruvad.
Går det inte att göra en adapterplåt direkt mellan motorn och traktorns kopplingskåpa?
Aha, ja det förklarar ju den långa kopplingskåpan (som alltså inte är en kopplingskåpa) i så fall..
Fullt möjligt att det kan gå, men som sagt här ovan, hur tusan får man då till kopplingen? Original urtrampningslager som trycker på nya motorns tryckplatta?
Sen vore det ju inte fel att få den hydrauliska kopplingen ifrån King Cab'en dock.