Identifiering / reparation av 12 volts "trefas motor".

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sjn
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 december 2019, 10:31:41

Identifiering / reparation av 12 volts "trefas motor".

Inlägg av sjn »

Hej!

Gissar att den här blir knepig..! Är det någon som känner igen denna typ av motor och vet vem som tillverkar dem?

Jag gissar att den har tre magnetfält så den styrs med signaler för både bak och framdrift. Sitter i en ställmotor som styr ett spjäll i John Deere jordbruksmaskiner.

Om man inte får tag på den. Är det möjligt att byta ut den på något sätt. Är själva "mitten kärnan" som inte snurrar lätt så jag gissar att man ev skulle kunna pressa ur och byta den, men kräver ju att det
finns delar. Jag vet inte ännu hur man tar isär den, kan tänka mig att det bara är ett kullager i toppen som kärvar? Någon tips på demontering?

Mvh Stefan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Identifiering / reparation av 12 volts "trefas motor".

Inlägg av Icecap »

Jag ser inte en enda anslutning för ström.

Det kan vara rotorn som kärvar - men även drivningen.
sjn
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 december 2019, 10:31:41

Re: Identifiering / reparation av 12 volts "trefas motor".

Inlägg av sjn »

Piggarna som sitter på framsidan, totalt 6 stycken är lödda på ett kretskort. Ena lödbanan är bränd, men eftersom motorn roterar trögt så gissar jag att den bränts därför och inte krånglat till det med styrningen i steg 1 :)

Skickar med en bild på kretsen för bättre överblick, men själva spjället den styr satt fast när motorn var istoppad så är något fel med motorn.
IMG_8830.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Identifiering / reparation av 12 volts "trefas motor".

Inlägg av Icecap »

Ah - då blev det tydligt.

Spjället satt fast med motorn monterat.
* Var detta med ström på motorn/styrningen? Eller var det utan ström?

Motorn "i lös vikt"/icke monterat i fordonet går trögt.
* Var det när kretskortet var lödd av? Eller med kretskortet på motorn?

Om motorn går trögt utan tydliga magnetfält-inkopplingar och kretskortet är avmonterat är det mycket rimligt att lagerna är trötta. Det kan vara slitage men även att fett har torkat och stelnat.

Det är teoretisk att rensa stelnat fett ur lagerna o peta i nytt - men är det lagerna är det definitivt bäst att byta dom.
sjn
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 december 2019, 10:31:41

Re: Identifiering / reparation av 12 volts "trefas motor".

Inlägg av sjn »

Allt utan ström, kuggarna fastnar i varandra kan man säga eftersom motorn roterar trögt/glappar.

Man kan se att rotorn sitter med ett kullager i botten på silverkåpan och sedan så sitter det ett kullager under silvriga brickan där motorn har sitt kugghjul.

Själva kugghjulet verkar rotera bra, men det är ett stort glapp om man pressar runt axeln så rör sig kullagret runt. Skadorna på brickan är när jag försökt få ut det troligen. Osäker om jag ska försöka pressa ur eller pressa / banka svarta plastdelen för att lossa den. Är väl inte meningen att man ska öppna upp den direkt.

Nu är jag inte bra på motorer men tror inte att denna har något fett i sig. Själva mittendelen är väl någon form av magnet som ska "sväva" i mitten på magnetfältet. Kan ju dock vara så att denna typ rotar dåligt utan ström till dem, men känner mig tämligen säker på att motorn är körd.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Identifiering / reparation av 12 volts "trefas motor".

Inlägg av Icecap »

Motorn är en BLDC-typ och det finns ofta en magnetisk kärna i spolerna som driver den runt.

Men med så pass mycket glapp i lagerna är det VÄLDIGT sannolikt att rotorn skrapar emot sidorna. Om inte det som håller spolerna är deformerat är motorn rimligt säkert OK.
cittra49
Inlägg: 282
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Identifiering / reparation av 12 volts "trefas motor".

Inlägg av cittra49 »

Skulle jag testa att demonetera främre lagret skulle jag personligen tagit en plastklubba och slå på kugget för o få axeln neråt, samtidigt som jag håller plasthållaren i handen, så det inte blir stumt får då skricker ju plasten direkt. Lagret borde rimligen också komma neråt, annars skulle ju lagret och axeln kunna vandra ut i kretskortet.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2741
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Identifiering / reparation av 12 volts "trefas motor".

Inlägg av hawkan »

Lagren är enkelt att felsöka. Bara snurra på det. Det ska snurra lätt. Är det trögt eller om det hackar eller knastrar får det bytas.
Likadant med rotorn. Om den tar i så ska det synas slitage på rotorn och huset. Om det löper trögt så syns det nånstans.
sjn
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 december 2019, 10:31:41

Re: Identifiering / reparation av 12 volts "trefas motor".

Inlägg av sjn »

Tack för svar.

Själva kullagret verkar snurra fint vid axeln om man tar in en syl och roterar det. Men kan alltså glappa axeln flera mm så motorn är körd, men riktigt vad som är slitet har jag svårt att bedöma då
själva lagret verkar ok.

Jag har prövat och bankat samt pressat ur axeln försiktigt utan resultat, men får testa att öka våldet, nånting kommer ju släppa tillslut :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26226
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Identifiering / reparation av 12 volts "trefas motor".

Inlägg av Icecap »

Med mm i glapp måste det ha varit någon bussning mellan. Detta känns sannolikt för att en isolering mellan axel och kåpa kan vara bra pga. de magnetiska fält.

Så jag gissar på att den bussning har gått åt fanders helt enkelt.
sjn
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 december 2019, 10:31:41

Re: Identifiering / reparation av 12 volts "trefas motor".

Inlägg av sjn »

En påsk "bump".. Inte försökt få isär motorn då jag är tveksam till om det kommer vara möjligt att fixa den.

Frågan är då om det finns det en rimlig chans att det går, men ingen här som kan tänkas sig veta tillverkaren av motorn? Vore ju det bästa om den går att ersätta.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1057
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Identifiering / reparation av 12 volts "trefas motor".

Inlägg av JohnGalt »

Du borde ju ändå prova att pressa ut rotorn så att du kan kolla och ev byta det övre lagret.
En del plaster flexar i st f att spricka om de får suga åt sig vatten, jag hade lagt den i en plastpåse med en fuktig trasa i över natten.

Motorn/enheten är ganska säkert kundspecifik för John Deere, jag tror inte att det hjälper mycket även om man hittar tillverkaren.
Har du mer uppgifter (vilken maskin, årsmodell, vad gör spjället) går det kanske att hitta reservdel.
Men jag tycker att du ska prova att ta isär först, kanske är det lätt att lösa.
sjn
Inlägg: 37
Blev medlem: 17 december 2019, 10:31:41

Re: Identifiering / reparation av 12 volts "trefas motor".

Inlägg av sjn »

Tack!

Jo jag ska ge det ett försök iallfall men har inte haft tid och hoppats på några bra tips först. Att ta isär lugnt och fint och avbryta om det inte verkar funka är svårt :D

Tillverkaren är egentligen BorgWarner då det styr spjäll på ett turboaggregat som sitter i detta fall på John Deere motorn, så ja mycket möjligt specialbygge för dem eller iallfall själva platshållaren.

Jag hade tänkt att lägga den i ung 80 grader några timmar för att mjuka upp plasten men kanske bättre med ditt tips?
Skriv svar