Snabbkurs i reparation av grafikkort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sado
Inlägg: 84
Blev medlem: 6 april 2007, 14:39:33
Ort: Svealand

Snabbkurs i reparation av grafikkort?

Inlägg av Sado »

Ja, som rubriken lyder. Var kan man få en liten snabbkurs i reparation av grafikkort? Det gäller framförallt GTX 1080 som jag har 3 st. Jag har sett några videos på Youtube men vafan, jag vill ha något skriftligt. PCB-overlay, schema, blockschema, vad som helst. Tips på testprogram.

Har lyckats lista ut var man hittar några av matningarna iaf, som 3.3, 1.8 och 1.0. Nästa steg blir att lära sig löda BGA men jag skulle vilja förfina själva felsökningen först. Några tips?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Snabbkurs i reparation av grafikkort?

Inlägg av Henry »

Den tyvärr hårda sanningen är:

PCB-overlay: glöm det
Schema: glöm det
Blockschema: kanske men i så fall nog väldigt enkelt

De enda som får och kan ha tillgång till scheman och ovan grejer för viss konsumentelektronik är elektronik reparationsfirmor men det är ändå inte så enkelt att få för dom, men när det gäller grafikkort så undrar jag om det ens släpps ut scheman för grafikkort alls, men definitivt inte till konsumenter eller publikt.

Testprogram finns inte mig veterligen som så och behövs inte heller då man kan kommer väldigt långt med en multimeter för vanlig fel och oscilloskop för resten. Erfarenhet i uppbyggnad av diverse saker på ett grafikkort hjälper mycket och sedan plöja igenom datablad och testa och utesluta vissa grejer och till slut förhoppningsvis komma fram till orsaken där det sedan förhoppningsvis går att få tag på komponenter och kunna laga för en summa som inte övergår värdet av grafikkortet och ens egna tid om man har en sådan.

Kolla på youtube videos då det finns några. Det är kanske inte någon som har samma fel som dina kort men då får man använda resten andra videor för att lära sig hur man ev kan hitta felet på andra kort.

Är dock CPUn förstörd är det bara att slänga kortet då det inte är lönt att laga.
svanted
Inlägg: 5099
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Snabbkurs i reparation av grafikkort?

Inlägg av svanted »

den branschen finns inte...
för att livslängden på ett grafikkort är ngt år innan de är värdelösa...
och tillverkarna vill ju inte att trasiga ska repareras utan skrotas så att de får sälja nya..
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Snabbkurs i reparation av grafikkort?

Inlägg av Henry »

Nåja, själv har jag ett 4 år gammalt 1080 Ti som jag fixade för några månader sedan och som klarar de senaste spelen galant och tom är snabbare än vissa av de nyaste korten. Jag måste liksom inte ha minimum 120 fps i ett spel när skärmen bara klarar att visa max max 60 vilket också räcker mer än väl för mig. Så hyfsat moderna populära kort kan fungera alldeles utmärkt även efter tom 4 år och blir absolut inte värdelösa efter ens bara ett år, vet inte var du fått det ifrån. Det senaste RTX 3090 tex, kommer det att vara värdelöst om ett år? Tror knappast det och dom kommer att ligga på begagnat marknaden under en hel del år framöver för höga summor då efterfrågan är stor.
Sado
Inlägg: 84
Blev medlem: 6 april 2007, 14:39:33
Ort: Svealand

Re: Snabbkurs i reparation av grafikkort?

Inlägg av Sado »

svanted skrev: 4 april 2021, 09:36:36 den branschen finns inte...
för att livslängden på ett grafikkort är ngt år innan de är värdelösa...
Ja, det var rejält överdrivet. Tror du missat det faktum att det råder total brist på grafikkort och kretsar just nu. Fungerande 1080 går för 4000 spänn på Tradera. Att byta en kass minneskrets går på någon hundring och VRM några tior.

Hittade hursomhelst vad jag behövde för att komma igång genom att söka på "VGA L3-2 Training Materials". Ett BGA reballing kit är beställt även om jag såg att man kan få kretsarna färdigbollade. Sen är det bara att köra :tumupp:
nifelheim
Den första
Inlägg: 2345
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Snabbkurs i reparation av grafikkort?

Inlägg av nifelheim »

det du söker är sk. "boardviewer-filer" för det aktuella kortet, och en passande mjukvara (boardviewer).
Då får du en pcb översikt med nodlista integrerat, så när du klickar på en anslutningspinne markeras alla andra pinnar anslutna dit ,och du ser nätets namn.

Klickar jag på c158 pin1 ser jag att den är på 22 uF och ansluten til FBVDD alla andra pinnar tänds upp i gult.
Skärmbild 2021-04-04 205813.jpg
funkar inte att bifoga ska se om jag kan zippa eller nåt




edit: mjukvaran tex http://boardviewer.net/ eller https://openboardview.org/


MSI GEFORCE GTX1080 MS-V336 (BOARDVIEW).zip
ASUS GTX1080 8GD5X 60PD01W0-VG0B04 REV 2.0.fz.zip
GTX1080-8GD5X_BoardView.zip
:)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Snabbkurs i reparation av grafikkort?

Inlägg av Henry »

Just ja dessa finns ju men det ändå är rätt begränsat på vad man får tag på. Bara lite sämre ej lika populära kort finns det några rev till som tex 1080 8GB men inte vad det verkar 1080 Ti 11GB som är bra mer populärt men oavsett så finns det tyvärr inte schema för någon av dessa.
Sado
Inlägg: 84
Blev medlem: 6 april 2007, 14:39:33
Ort: Svealand

Re: Snabbkurs i reparation av grafikkort?

Inlägg av Sado »

Men titta där, vilka grejer, det var ju precis vad som behövdes. Och det är endast 8GB-kort jag har så det passar utmärkt. Det tackar vi för :bravo:
Skriv svar