Styra lampor/solenoider från en PC ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26659
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

In Topic: Att multiplexa ut från paralellporten är nog ganska enkelt men det är svårare den andra vägen: man har 5 ingånger att leka med!

Det går PÅ VISSA paralellportar att sätta dom i ett läge där de kan köra bidirektionalt på databitsen men det gäller inte alla portar/PC'ar.

Detta medför att det blir besvärligt att läsa ett "större" antal ingångar från spelet via LPTx, möjligt javisst men besvärligt men jag skulle tro att det blir mycket besvärligt att "fånga" kulstutspulser under en viss längd och denna längd beror på programmet.

Man ska nog vara ganska slipat programmör med ordentligt tidskoll för att fånga dessa via en multiplexad pollning på paralellporten.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

För att lösa tex feedbacken (poängräkning från bumprar etc) kan man ju på dessa ha vanliga räknare, en 4 bits räcker nog långt, så har man upp till 16 träffar på sig att läsa av (och nolla) räknaren.

Egentligen inget komplicerat i sig men sen måste man multiplexa ingångarna också så att man tex i ett visst läge läser av 2 st räknare (4+4=8 ). Blir mycket att tänka på så att rita innan man ens börjar på det är nog ett måste.

Icecap:Alla datorer jag träffat på (iofs inte sååå många) har haft bidirektionella dataportar så just det tror jag ej är problem.

BMI:Håller med dig där, mekaninken må se enkel ut på ett "riktigt" flipper. Trots det är det inte helt enkelt att göra flipprar och bumprar värda namnet helt själv. Ett gammalt flipper med ny skiva tycker jag verkar vara en god idé. Mycket gratis dessutom såsom kabinett, toppbox och skyddsglas.

SvenPon:140 ms fick jag.

Edit:När jag funderar på det så kanske 2 st parallellportar är det enklaste ett sånt kort kostar ju max 300 pix så slipper man åtminstone blanda in/ut-gångar.
Användarvisningsbild
Windman
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 september 2006, 23:57:09
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Windman »

Okej.

Så köpa instickskort med flera LPT-portar låter ju som en bra lösning.
Finns det PCI-kort med mer än en LTP-port på varje ?
Annars är man ju lite begränsad till antalet PCI-slotar...

Och jag skall INTE köra inputs via LPT, utan via en IPAC.
Dvs, inputs blir som tangentbordstryckningar.
VB har en jättebra funktion för detta :)
Användarvisningsbild
Windman
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 september 2006, 23:57:09
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Windman »

Hur tror ni att en sådan här skulle funkar ? :
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=107835
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18312
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Dåligt, det lär vara svårt att få full kontroll över pinnarna på en sådan.

Det måste vara enklare att göra en uC och ansluta till serieporten.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26659
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Kopierat från ett tidigare svar från mig: "Det finns USB-paralellportar men dom kan man inte komma åt på samma sätt som en "riktig" varvid kommunikationen inte kan utföras."
Användarvisningsbild
Windman
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 september 2006, 23:57:09
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Windman »

Ah, sorry Icecap. Det måste jag ha missat :)

På tal om vad BMI sa...
Jag tänker köpa ett sunkigt 80/90-talsspel och slakta det.
Självklart kommer flipprar, slingshots, bumbrar mm vara av vanlig standard.
Sånt kan man ju inte bygga själv :)

Jag tänker lägga ner en hel del pengar och tid på detta, för jag vill att det skall se ut som ett "riktigt" flipper.

Men jag har tänkt igenom det mesta, och det jag behöver hjälp med är själva styrningen av lampor och sånt...
Resten är ju mer "hantverkar-jobb" :)
Användarvisningsbild
Windman
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 september 2006, 23:57:09
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Windman »

Vad tror ni om ett sånt här moderkort:
http://www.datorbutiken.com/home/Naviga ... CSNF3-A939

5st PCI-platser.
då får man totalt 6st LPT-portar.
6x8=48 utgångar :)

Kan man ha 6 lpt-portar i en maskin, funkar det rent adressmässigt ?

Fördelen med att använda LPT-porten rakt av, utan MUXar å kruxar, är att jag kan testa med den befintliga lpt-porten lite utan att köpa in någon dyr hårdvara.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Så en uC + serieporten skulle vara dyr hårdvara :humm:
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43251
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping

Inlägg av sodjan »

Eller ett "riktigt" digitalt I/O kort istället för en massa LPT portar.
Finns väl de med båda 32 och 64 I/O "pinnar"...

Fast håller med AndLi och Zyxel615, en extern uC mellan spelet
och PC'n verkar mer flexibelt. Om det är korta avstånd kan man
köra 115 kbaud eller liknande och få skaplig prestanda.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Om inte annat känns det som en mer stabil och proffsig lösning... en dator med 6 LPT-kort och lika många kablar är 6^2 gånger högre risk för glapp.
Användarvisningsbild
Windman
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 september 2006, 23:57:09
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Windman »

Okej...

Men skicka en länk till hårdvaran ni tycker att jag skall köpa då ! :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27260
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Windman skrev:Vad tror ni om ett sånt här moderkort:
http://www.datorbutiken.com/home/Naviga ... CSNF3-A939

5st PCI-platser.
då får man totalt 6st LPT-portar.
6x8=48 utgångar :)

Kan man ha 6 lpt-portar i en maskin, funkar det rent adressmässigt ?

Fördelen med att använda LPT-porten rakt av, utan MUXar å kruxar, är att jag kan testa med den befintliga lpt-porten lite utan att köpa in någon dyr hårdvara.
5x PCI = 10 LPT portar + den på moderkortet om man använder PCI kort med dubbla LPT:er
11 kablar blir en rejäl kabelhärva, iofs hanterbar.......................... :razz:
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

tecno:Kabelhärvan (och glappen) i ett riktigt flipper är inte så små de heller. Härvan innehåller nog mer än 100 kablar mellan styrkort och spelplan.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27260
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

v-g
jag kan inte se 'glappen' om man använder justa kontaktdon, tar för givet att denna kabelhärvan är fast från punkt till punkt. Då finns det egentligen ingen risk för 'glapp'. Nyckelordet är bra kontaktdon .
Skriv svar