Hur isolera kablar i bensintank?
Hur isolera kablar i bensintank?
Jag håller på at renovera tankarmaturen på min gamla Volvo 740. Genom "locket" på armaturen ska elkablar dras till pump och nivåmätare. Detta har gått sönder och jag försöker laga det på något sätt.
Vad kan jag isolera kablar med som är beständigt mot bensin? I dag är det gjort i någon plast som som ser till att kablar fysiskt skiljs åt.
och sen behöver jag något att täta med i hålet där kablarna dras igenom. Är det någon som känner till nån fogmassa eller liknande för detta?
Allra bäst vore det om det fanns nåt som tätade mellan plåt och kablar, men som även gick att forma så att kablarna inne i tanken hålls åtskilda.
Så här ser locket på armaturen ut. Den gamla kontakten som satt inne i tanken.
Vad kan jag isolera kablar med som är beständigt mot bensin? I dag är det gjort i någon plast som som ser till att kablar fysiskt skiljs åt.
och sen behöver jag något att täta med i hålet där kablarna dras igenom. Är det någon som känner till nån fogmassa eller liknande för detta?
Allra bäst vore det om det fanns nåt som tätade mellan plåt och kablar, men som även gick att forma så att kablarna inne i tanken hålls åtskilda.
Så här ser locket på armaturen ut. Den gamla kontakten som satt inne i tanken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hur isolera kablar i bensintank?
idag måste man ta hänsyn till både bensin och etanolblanding då fordonsbensin har minst 5% etanol idag.
Med andra ord isolering och tätmassa som deklarerar både bensintålighet och tåligheter mot alkoholer och organiska syror samtidigt (och då går tex expoxy bort som inte tål organiska syror som myrsyra och ättiksyra - sistnämnda nedbrytningsprodukt av etanol)
att det tål bensin innebär inte att det tål automatiskt alkohol och tvärt om (har och göra med opolära (bensin...) och polära (etanol, aceton, organiska syror mm.) vätskor och i blandning med båda sjunker urvalet av material ganska så mycket).
Med andra ord isolering och tätmassa som deklarerar både bensintålighet och tåligheter mot alkoholer och organiska syror samtidigt (och då går tex expoxy bort som inte tål organiska syror som myrsyra och ättiksyra - sistnämnda nedbrytningsprodukt av etanol)
att det tål bensin innebär inte att det tål automatiskt alkohol och tvärt om (har och göra med opolära (bensin...) och polära (etanol, aceton, organiska syror mm.) vätskor och i blandning med båda sjunker urvalet av material ganska så mycket).
Re: Hur isolera kablar i bensintank?
Finns nåt tank spackel o köpa på mekonomen, plastic panning har gjort den, annars kanske ben hirsch har nån passande produkt. Återkom gärna hur du löste det, har samma problem på en av mina vagnat 

Re: Hur isolera kablar i bensintank?
Vad du än gör använd INTE PL400, känner en som limmade fast pumpem med PL400 coh det resulterade i komplett sanering av tanken.
Jag hade nog använt silikon, brukar klara det mesta.
Jag hade nog använt silikon, brukar klara det mesta.
Re: Hur isolera kablar i bensintank?
Jag lagade en tank med biltemas plasikpaddingkopia. Det var inte tätt, det höll men svettade igenom.
Re: Hur isolera kablar i bensintank?
håller nog med om teflon
och sedan tillverka teflonplugg som tätning , med hål för kablarna
och sedan tillverka teflonplugg som tätning , med hål för kablarna
Re: Hur isolera kablar i bensintank?
@grym jag antar att du menar ta nån rundstav av teflonplast och göra mig en plugg? Finns det lätt tillgängligt på nåt av våra vanliga gör-det-själv-varuhus som du vet om?
Jag var redan lite inne på samma linje. Jag tänkte skära sänder en gammal dunk för olja och använda plasten för att tillverka mig en enkel kabelseparerare/plugg. Sen täta och fylla runt den med ett foglim från Clas Ohlson. Kan det funka tro?
Jag var redan lite inne på samma linje. Jag tänkte skära sänder en gammal dunk för olja och använda plasten för att tillverka mig en enkel kabelseparerare/plugg. Sen täta och fylla runt den med ett foglim från Clas Ohlson. Kan det funka tro?
Re: Hur isolera kablar i bensintank?
Hade en gammal 740 plåttank som läckte som ett såll i plåtskarven mellan tankhalvorna.
Gjorde mej besväret att plocka ur tanken och målade den invändigt med flytande permatex utmed skarven. Pensel på lång pinne och lysrör hängandes i armatur-hålet så gick det bra att hitta skarven runt om.
Målade frikostigt så det närmast rann. Tanken fick vila utomhus i solskenet i ett par sommardagar för ventilation och torkning och sedan målade jag på resten av burken.
Blev helt tätt åtminstone tills bilen såldes några år senare.
För att hålla kablar på plats i tanken har jag använt vanliga billigaste vita nylon-straps utan problem.
Dra kablar genom armaturen har jag aldrig gjort.Två nylonbrickor samt tunn gummipackning med M3 igenom och ringkabelsko på respektive sida fungerar bra. Det finns färdiga anordningar genomföringar av kablar till bränsletankar men är tveksam till om dessa är ideala: https://www.ebay.com/itm/Sifab-Fuel-Cel ... 4130495290
Nu behövs det säkert inte vara så avancerat i en vanlig standard bil. En enkel variant kan vara ett några centimeter inlött plåtrör där kablar dras igenom och sedan fylls hålrummet ut med Permatex packningssilkon eller något annat som förblir lite flexibelt.
Denna packningssilikm är mer flytande för att lätt fylla ut hålrum: https://www.mopedrenovering.se/kemiska- ... 18-ml.html
För tjockare utfyllnad använder jag Permatex 7087.
Gjorde mej besväret att plocka ur tanken och målade den invändigt med flytande permatex utmed skarven. Pensel på lång pinne och lysrör hängandes i armatur-hålet så gick det bra att hitta skarven runt om.
Målade frikostigt så det närmast rann. Tanken fick vila utomhus i solskenet i ett par sommardagar för ventilation och torkning och sedan målade jag på resten av burken.
Blev helt tätt åtminstone tills bilen såldes några år senare.
För att hålla kablar på plats i tanken har jag använt vanliga billigaste vita nylon-straps utan problem.
Dra kablar genom armaturen har jag aldrig gjort.Två nylonbrickor samt tunn gummipackning med M3 igenom och ringkabelsko på respektive sida fungerar bra. Det finns färdiga anordningar genomföringar av kablar till bränsletankar men är tveksam till om dessa är ideala: https://www.ebay.com/itm/Sifab-Fuel-Cel ... 4130495290
Nu behövs det säkert inte vara så avancerat i en vanlig standard bil. En enkel variant kan vara ett några centimeter inlött plåtrör där kablar dras igenom och sedan fylls hålrummet ut med Permatex packningssilkon eller något annat som förblir lite flexibelt.
Denna packningssilikm är mer flytande för att lätt fylla ut hålrum: https://www.mopedrenovering.se/kemiska- ... 18-ml.html
För tjockare utfyllnad använder jag Permatex 7087.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.