Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glattnos
Inlägg: 3010
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Glattnos »

Provade ett kontantkort från Tre och har konstigt nog ungefär samma hastigheter som med Telia, verkar stabilt och så också. Enligt Tres täckningskarta så borde jag inte ha täckning alls här. Men när jag kör bredbanskollen så står det LEVERANTÖR Telia Mobile och det är samma frekvens som går bäst på LTE BAND 20.
Betyder detta att Tre använder Telias sändare just här eller varför står det så? Som "Operator" i Teltonikas mjukvara står det "3" och jag har bara det SIM-kortet i routern :humm:
tingo
Inlägg: 289
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av tingo »

Kan være Roaming, dvs. at operatøren (= leverandøren av SIM-kortet) bruker en annen operatørs nett der det ikke er dekning med eget nett. På en vanlig mobil står det ofte symbolet "R" i statuslinja på displayet når det Roames.
rikardn
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 mars 2012, 23:47:09

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av rikardn »

Tänkte bara flika in att 3 har ett "Obegränsat bredband hemma" för 399.
De låses till adressen man bor på (troligvis för att reglera belastning på masterna runtikring).

Jag har deras "gamla" bredband hemma med 500gb data och gör av med runt 200-300gb/mån lite beroende på hur netflix anävnds.
Det går en hel del youtube och gissningsvis 5-10gb/mån uppdateringar på steam.
Glattnos
Inlägg: 3010
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Glattnos »

Det fungerar hittills perfekt med Tre och det är nog bara att inse att denna router/antenn-kombination är ett vinnande koncept, för det finns ingen täckning här alls på Tres täckningskarta och inte heller om man stoppar SIM-kortet i en mobil. Men i routern så fungerar det utan problem än så länge och på Leverantör på Bredbandskollen står det Hi3G Access AB. Hastigheten ligger runt 10-20 Mbit/sek utan begränsning.

Jag har förbrukat 39 GB på 11 dagar, vilket blir ca 3,5 GB/dag men då har jag använt mer än vanligt eftersom jag kollat långa live-streams där jag fått ställa om begränsningen till 4 istället för 2 Mbit/sek för att streamen inte skulle frysa. Så vi får se hur mina 100GB räcker i längden, jag kan med ett klick köpa till mer data om det skulle behövas nån gång ibland, men blir det varje månad så kommer jag ju behöva byta abonnemang. 399:- för obegränsat är ju ganska bra i så fall men det finns ju även 200GB för 299:- :)

Dock så har ju Hallon även att oanvänd surf sparas till nästa månad upp till 100 GB, vilket ju är väldigt bra om man, som jag, kommer ligga "runt" 100 GB/mån. Eftersom man får ny surf den första varje månad och jag började använda mitt den 16:e mars(jag behövde bara betala för kvarvarande dagar i månaden men fick ändå 100 GB surf) så kommer jag ju den 1:a april få 100 GB och har förmodligen kvar ca 55 GB som sparas så jag borde ha ca 155 GB surf 1:a april :) Vi får se om det verkligen blir så.
Skriv svar