PC-styrd hemautomation med RF-länk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

PC-styrd hemautomation med RF-länk

Inlägg av PHermansson »

Det här har jag funderat över mycket... I dagsläget har jag ett litet 1-wirenät vilket fungerar ganska så bra. Nackdelen är kabeldragningen.
Har kompletterat med fjärrstyrda mottagare med fjärrkontroll, billig skt som inte funkar bra. Lyckas inte styra mer än tre mottagare med en fjärr, och mina försök att koppla sändaren till datorn har hittills inte resulterat i mycket mer än två brända sändare. Fattar inte riktigt varför, trots att jag använde en 4066 och så så slutar sändaren helt plötsligt att fungera. Häromdan la en mottagare av också, så nu är det dags att bygga något riktigt.

Det jag tänker mig är en PC som styr allt. Till denna kopplas en liten RF-modul. PC-mjukvaran fixar kodningen så att olika mottagare kan styras var för sig.
Här kan man koppla på parallellporten, serieporten, usb eller varför inte ljudutgången? Mata ut olika ljudsignaler beroende på vad som ska göras...

Mottagarsidan blir passande RF-mottagare, en PIC som kodar av och någon form av relä.

Det svåra tycker jag är kodning, särskilt om man ska ha felkontroll och så.
Någon som vet om det finns någon färdig kod att låna av?

Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Använd ZigBee- eller LPRS-moduler, där har du allt felkorrigering inbyggd!

Jag håller på att designa vad du vill åstakomma + väldigt mycket mer och jag har redan insett att kommunikationen ska köras med radiomoduler som styr deras kommunikation "självmant".

Vad du ska göra är att ta ett riktigt radiomodul, Conrad-grejen är en leksak! Det finns olika lösningar men vill du göra det så billigt det går kan du kolla nRF-kretsarna på ELFA, det finns även andra som kan användas.

Skillnaden är att det är kretsar gjorda för att kommunicera skapligt bra, för att kunna begära att länken är stabil måste din master få ett svar från slaven med betydelsen "jag fick detta:..." vilket kan vara kvitto. Alltså kan du knappast göra en stabil länk utan en tranciever i varje ända.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Frågan är hur viktigt det är att det blir rätt exakt varje gång, en liten felmarginal kan väl accepteras när man bara ska styra lampor.
Kollade lite på kretsarna du nämner och kom fram till följande:
ZigBee - dyrt
nRF - klart intressant, men svårlödda kretsar
LPRS - intressant och lättmonterat.

Vad kostar LPRS-modulerna och hur köper man dem enklast?

Förresten, länken till LPRS på http://www.icecap.se/Links_se.html funkar inte...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Länk fixat! Tack för påpekandet! Dumt av mig att jag inte hittade den själv.

Jag håller på att fixa 4 st nRF2401A-enheter, det blir "svävande" montering. Mer info när jag blir klar men de är tänkt som (mycket) korthållslänk inomhus och i närmsta omnejd.

Mitt val med dom är ekonomisk, LPRS ER400-modulerna kostar en del också:
ER400TRS-02 (tranciever) 330:-
ER400RS-02 (reciever) 270:-
ER400TS-02 (transmitter) 160:-
Alla priser + moms och -baserat och räknat som 1-stk. Men de är värd priset!

Med lite tur och mycket jobb kan man få ner en nRF2401A-enhet till 150-200 spänn inkl. testtid osv vid "volymproduktion", av den anledning är de intressanta för mig, mitt projekt innebär att jag behöver 20+ kontaktpunkter via internt trådlöst nätverk, det lutar åt 40+ punktar!

Då är en hundring i skillnad per kontaktpunkt värd en del....
SweVictor

Inlägg av SweVictor »

Kikat på:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 8900&path=
(finns även sändare)

Kille som använder det för att rulla ner bioduk:
http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... 231&hl=duk

Tricket är att han använder Nexa:s protokoll. Avkodningen är redan klar, så det är egentligen bara att börja bygga. Han har dock bara gjort mottagare, men sändare borde vara piece of cake. Har själv tänkt något liknande som trådskaparen med en lite intelligentare enhet i mitten som exv kan omvandla ir->rf.

/Victor
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kjell-modulen är (exakt?) samma som Conrad-grejen och vill man ha en stabil länk (så stabil som det kan bli med radio) är det bättre att hitta riktiga grejor.

Kjell/Conrad-grejorna är leksaker!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

SweVictor: Det där var mkt intressant, tack!
Man kan använda vanliga Nexa-mottagare, blir ju enkelt och relativt billigt. I tråden finns protokollet specat, så det bör vara enkelt att fixa en sändare för protokollet... Får fundera vidare på den varianten, det gör ju inget om det är enkelt, annars har det en tendens att aldrig bli klart...
SweVictor

Inlägg av SweVictor »

Aldrig klart ja.. Så sant, så sant..

Icecap: Självklart är det leksaker... Men vad annat är väl Elektronik?! Nexa-protokollet sänder om alla meddelanden 10ggr för att vara rimligt säkert på att det kommer fram... Hittar meddelandena fram färre än 1/10 av gångerna är det nog en hel del man ska fundera igenom =)

Men visst, vill man ha stabilt är det väl andra metoder som gäller... Fast fortfarande, varför inte använda delvis fungerande teknik?! Bluetooth? WLAN?

Tycker man att även blutooth är för dåligt är det ju "bara" att göra som ABB och lägga ett applikationslager uppepå för mängder med felkorrigering. Duger det för dem att styra industrirobotar räcker det för mig 8)

/Victor[/quote]
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Se också denna tråden och denna länken. Lägg märke till att krilles protokollspec är märkvärdigt lik mels. :)

Vill man ha en enkel styrning och komma igång snabbt så är Nexaprylarna utmärkta. Annars har naturligtvis Icecap alldeles rätt. Skall man ha det helt tillförlitligt och styra andra saker än t.ex lampor, så bör man satsa på något bättre.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

SweVictor: Bluetooth är inte designad till såna saker, ZigBee däremot är. BT är utvecklad för att hålla dataströmmen "flytande", ZB är gjort för att skicka små paket hit o dit, annars är de ganska likvärda.

Det intressanta med Nexa-protokollet och 10 omskick är att om vi antar att det kommer störningar (Conrad/Kjell-modulerna är AM-modulerade ju...) och det kommer en störning i varje paket.... vad gäller då?

Man måste då sampla alla 10 och välja de data som upprepas mest, sen får man välja om det minsta antal likvärda datapaket ska vara 3-5 t.ex. vilket ger att mellan 30% och 50% av datapaketen MÅSTE gå fram ostörda. Då varje paket tar (25 x 1,4ms) 35ms (motsvarer 1714 RPM på en motor...) är redundansen inte alls 90%.

Vad om man bara får 9 paket? Eller 8?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Intressanta länkar, tack! Där finns ju all info man behöver.
Sedan kan man ju diskutera om det är leksaker eller inte, men man får ju alltid väga nedlagt arbete och spenderade pengar mot hur viktigt det är. Jag nöjer mig med Nexagrejerna för detta ändamål, skulle det däremot handlat om ett larm eller någon sjukhusapparat eller liknande är det naturligtvis viktigare med felkontroll och sånt.

Har i alla fall funderat lite på hur jag ska bygga upp det hela, och kom på en lysande idé igår. Har ju ett Fox Board som för tillfället inte gör särskilt mycket nytta. Inbäddat system med Linuxkernel, en rad digitala I/O-pinnar på kortet. Perfekt att bara hänga på en RF-transmitter!
Enklast möjliga elektronik, enkelt att skriva kod då man kan kan få mycket felsökningsinfo.
Ska prova detta, sedan ska jag även hänga på en mp3-modul, wlan-kort och en display. Kan bli en riktigt kul apparat av det!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Icecap: lösningen på den prblemet heter CRC. Det räcker med att ett paket kommmer fram felfritt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Javisst kan CRC vara svaret! Jag har även en CRC-rutin liggande i C då ett projekt behövde det i samband med en hårdkodad bootloader så CRC är inte okänd för mig.

Och det är ju klart att om man har datorkraft nog är det lika bra att fixa CRC osv. för att säkerställa kommunikationen men efter vad jag ser ingår CRC inte i NEXA-protokollet.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

För att det ska vara någon mening med CRC behövs det väl trancievers (någon form av duplex) vilket är lite onödigt om man vill hålla nere kostnaderna som i NEXA mfl enkla överföringssystem.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja, inte nödvändigvis.

Om man skickar samma paket 10x som det är på tal här och varje paket är definierat med en CRC kan mottagaren kolla paketen och sista med legalt CRC är det som används.

Detta krävar dock att man kan särskilja paketen så att de 10 paket verkligen kan separeras, att man har fixat med preample osv samt att man håller sig inom de duty-cycle gränser som finns på radioen.

Så grejen är att man kan göra det "säkert och stabilt" men det kostar eller man kan välja det pyssliga till en lägre pris. Det låter ju bekant tycker jag: vill man betala går det snabbt, måste man snåla blir det i stället en massa jobb.

Rumpan är bak hur man än vändar sig....
Skriv svar