Ukjent komponent på skjema?
Ukjent komponent på skjema?
Vedlagt er et utklipp fra hardware manual til Tandberg TDV 2200 terminalen, skjemaet for "video board" et lite kretskort som sitter på enden av selve bilderøret (CRT) i terminalen. Spørsmålet er hva er de komponentene som jeg har ringet inn med rødt på skjemaet?
De er ikke merket med referansenummer på skjemaet, og er heller ikke oppført på komponent / dele-lister.
Hardware-manuelen finnes her: http://heim.bitraf.no/tingo/nd/non-nd-documents.html
De er ikke merket med referansenummer på skjemaet, og er heller ikke oppført på komponent / dele-lister.
Hardware-manuelen finnes her: http://heim.bitraf.no/tingo/nd/non-nd-documents.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Ukjent komponent på skjema?
Om du granskar motsvarande schema för andra fabrikat, så kanske du finner en lösning!
Tyvärr kan jag annars inte hjälpa dig.
Tyvärr kan jag annars inte hjälpa dig.
Enligt den här sidan är det symbolen för en "sphere gap surge protector". Hur rimligt det är i förhållande till resten av schemat vet jag tyvärr inte.
Edit: ESD-skydd kanske?
Edit: ESD-skydd kanske?
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Knappast ESD i det vi tänker på vardagligen nuförtiden. Om jag gissar vidare från gnistgapsförslaget så skulle jag kunna tänka mig en "icke-komponent" på kretskortslayouten alt. gnistgap typ avklippt styv tråd.
Och jag antar att det inte är det uppenbara, en bipolär kondensator ?
Jag gissar att det är korrekta symboler.
Gnistgap för avmagnitiseringen.
Gnistgap för avmagnitiseringen.
@Glenn: korrekt, det er ikke en bipolar kondensator, kondensatorer har andre symboler i denne skjematikken (mer vanlige symboler).
Gnistgap kan det være ja. KiCAD har et symbol som heter "Spark Gap", det ligner på det som er tegnet inn på kretskortet i den andre manualen jeg har. Skal se om jeg får lagt opp bilder av kretskortet og kretskort-tegningen i kveld. Her er "Spark Gap" i KiCAD.
Gnistgap kan det være ja. KiCAD har et symbol som heter "Spark Gap", det ligner på det som er tegnet inn på kretskortet i den andre manualen jeg har. Skal se om jeg får lagt opp bilder av kretskortet og kretskort-tegningen i kveld. Her er "Spark Gap" i KiCAD.
Det är gnistgap. Avståndet är bara två trådar med luft imellan. Och det fungerar bra om det blir överslag
i någon elektråd i bildröret. Senare kom det en typ som såg ut som en högspännings kondensator(brun(orange)
med två ben och lite kluven i toppen.
i någon elektråd i bildröret. Senare kom det en typ som såg ut som en högspännings kondensator(brun(orange)
med två ben och lite kluven i toppen.
Ja, her er bilder som bekrefter at det er gnistgap. Takk for hjelpen, alle sammen!
- prototypen
Ibland är gnistgapet gjort mönsterkortet, brukar vara taggigt för att få spetsverkan.
Protte
Protte