Termostat till värmepanna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
meconer
EF Sponsor

Termostat till värmepanna

Inlägg av meconer »

Jag har nyligen köpt ett litet hus på landet. Den förre ägaren, som också byggde huset,
installerade en luft-vatten-värmepump från Jula som tyvärr inte visade sig vara så lyckat.
Han fick ge upp värmepumpsdelen och bara använda varmvattenberedardelen med två
elpatroner som är styrda av varsin termostat.

Nu är det så att båda termostaterna har gett upp. Jag hade en i reserv och har bytt den ena.
Den jag har bytt styr en 6kW (3-fas) elpatron via en kontaktor (som låter en del när den slår
till och från). Det finns också en 1-fas patron på 1,7 kW som styrs direkt via den andra
termostaten. Den mätte jag på i helgen och den visade sig också vara trasig. Jag har mailat
till det företag som sköter installation och service åt Jula för att försöka beställa en ny termostat
men jag tänkte också fråga här i forumet om ni har några tips om bra termostater som jag kan använda.

Det ska vara en tempgivare som går att stoppa in i ett dykrör på 8 mm. Jag googlade en del i helgen
utan att hitta något som jag tyckte verkade vettigt.

Jag skulle såklart vilja få igång den lilla elpatronen och ställa temperaturnivån på den något högre än den
stora 6-kilowattaren. Då tänker jag att den lilla sköter det mesta av värmningen och den stora bara går
igång när behovet är stort. Då slipper jag också kontaktordunket på nätterna...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Termostat till värmepanna

Inlägg av mrfrenzy »

En trefas elpatron har oftast en tvåpolig termostat.
Fas 1 på patronen är alltid ansluten till spänning.
Fas 2 går genom kontakt 1 som slår till vid exempelvis 65 grader
Fas 3 går genom kontakt 2 som slår till vid exempelvis 60 grader

Detta ger två effektlägen på patronen.

Exempel:
https://www.rinkabyror.se/artikel/ego-termostat/

Enligt datablad hos tillverkaren verkar givaren vara 6mm så det ska passa i ditt dykrör. https://www.backergroup.com/download/18 ... %20EGO.pdf

Kontaktor behövs ej eftersom termostaten klarar hela lasten.
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Ja det låter ju vettigt men så är det inte kopplat här utan båda termostaterna är likadana
(1-poliga) och den ena är kopplad till kontaktorn som matar alla element på trefaspatronen.
Men det skulle såklart vara ett alternativ att koppla så istället. Antagligen bättre. Om jag
köper en sådan och skippar kontaktorn så kan jag ju koppla den fungerande termostaten jag har
till enfaspatronen i stället. Då får jag ännu ett effektläge.

Då kommer ju ytterligare ett par frågor. Hur länge kan man räkna med att en sådan termostat håller?
Värmepannan är inte mer än c:a 4-5 år gammal och jag kan tänka mig att det är värre för en termostat
att bryta en induktiv last som en kontaktor än ett resistivt värmeelement men båda har ju gått sönder.
Olika fel dock. Den ena (som var kopplad till kontaktorn) sluter aldrig sin kontakt och den andra (som
var kopplad till värmeelementet) blev kortslutet vilket ledde till att ett överhettningsskydd har löst ut.

Finns det någon anledning att skaffa sig en elektronisk temperaturregulator? Eller är det bara overkill?

Tack för svaret förresten!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ja det är ju enkelt att bygga om utan kontaktorn.
Sitter det separat överhettningsskydd som bryter huvudströmmen?

En kvalitetstermostat som i länken brukar hålla minst tio år enligt min erfarenhet.
meconer
EF Sponsor

Inlägg av meconer »

Japp. Separata överhettningsskydd. Ett för varje patron.

Med tanke på att det var Julas värmepump så är det knappast termostater med högsta kvalitet...
Skriv svar