Transistor istället för relä
Re: Transistor istället för relä
Ok, jag är med på kopplings-schemat, och noterar att diod behövs i båda fallen för att inte grilla reläet. Då kanske jag ska prova transistor-spåret i alla fall. Man är ju bara på hobby-nivå, så jag vore tacksam för någon länk till lämplig transistor och diod för detta. Resistorer har jag redan...
Ursäkta min okunnighet, men ska försöka lära mig lite på hobby-nivå!
Ursäkta min okunnighet, men ska försöka lära mig lite på hobby-nivå!
Transistorn ska tåla strömmen med marginal. 50% är bra.
Spänningen ska den tåla också. Igen med marginal.
Strömmen till klockan räknar du ut vid att mäta resistansen och räkna med Ohms lag. Du känner ju spänningen.
Om du använder MOSFET eller bipolär ("normal") transistor beror på smak o tycke. Vad har du i lådan typ. Ska du köpa foredrar jag MOSFET men då du styr den med ett 5V-nivå ska den vara av typen L(ogic) L(evel) (=LL i många fall).
Då kan du (den där extra säker på allt) också montera ett motstånd mellan styrpinnen och GND. Detta säkrar att klockan inte drar når processorn nollställer vid uppstart. 10k blir bra.
Men mät o räkna ut vilken ström som ska gå o posta här, då får du tips i mängder.
Spänningen ska den tåla också. Igen med marginal.
Strömmen till klockan räknar du ut vid att mäta resistansen och räkna med Ohms lag. Du känner ju spänningen.
Om du använder MOSFET eller bipolär ("normal") transistor beror på smak o tycke. Vad har du i lådan typ. Ska du köpa foredrar jag MOSFET men då du styr den med ett 5V-nivå ska den vara av typen L(ogic) L(evel) (=LL i många fall).
Då kan du (den där extra säker på allt) också montera ett motstånd mellan styrpinnen och GND. Detta säkrar att klockan inte drar når processorn nollställer vid uppstart. 10k blir bra.
Men mät o räkna ut vilken ström som ska gå o posta här, då får du tips i mängder.
Tack!
Jag ska byta AC trafon till den nya DC trafon som kommit hem. Sen mäta strömmen över spolen.
Det ska vara 3.3V på GPIO pinnarna från D1 Mini'n, för styrningen.
Jag ska byta AC trafon till den nya DC trafon som kommit hem. Sen mäta strömmen över spolen.
Det ska vara 3.3V på GPIO pinnarna från D1 Mini'n, för styrningen.
Jag vill igen påpeka att du riskerar att bränna spolen i ringklockan om du kör den på 12 VDC. Det är ju gjord för 6 VDC eller 12 VAC. Mycket möjligt att det går bra också i och för sig, åtminstone så länge ingen hållen in knappen en längre stund...
Mät gärna hur mycket ström ringklockan drar både på 12 VAC och på 5-6 VDC, så kan vi hjälpa dig att avgöra om det verkar okej att köra den på 12 VDC. Om inte så kan det gå att rädda situationen med ett motstånd i serie (men då behöver vi igen veta strömmen för att kunna räkna ut värde och effekttålighet på det).
Mät gärna hur mycket ström ringklockan drar både på 12 VAC och på 5-6 VDC, så kan vi hjälpa dig att avgöra om det verkar okej att köra den på 12 VDC. Om inte så kan det gå att rädda situationen med ett motstånd i serie (men då behöver vi igen veta strömmen för att kunna räkna ut värde och effekttålighet på det).
Tack för påpekandet om strömmen! Jag kommer att bara låta en 100ms puls gå till klockan. Så man kommer inte kunna "hålla in" knappen. Sedan har trafon en trim-inställning, så kan ställa ner den så lågt jag kan i så fall. D1 Mini'n har jag en Power Shield på, som tar 7-24VDC (om jag mins rätt).
Sådär, nu har jag kopplat ihop det lite provisoriskt.
Då jag inte har nån transistor hemma, så använde jag reläet som jag hade, nu tillsvidare.
Reläet slår till 100ms.
Allt funkar... Men...
Har ingen diod på plats ännu, men det rekommenderade flera. Jag har mätt nu och har 8.74VDC från trafon (trimmade ner den så lågt det gick). Resistansen i spolen är 6,6Ohm och strömmen genom spolen är 1,15A.
Jag skulle mätt strömmen vid 12VAC också, men då jag kom att inse att min multimeter enbart kunde mäta DC ström så fick jag hoppa det. En tångamperemeter ligger dock på inköpslistan, för framtiden!
Borde jag sänka spänningen med ett motstånd över spolen? Vad bör jag ha för diod för att skydda ESP'n? Motstånd har jag hemma men dioder saknas än så länge...
Tack!
Då jag inte har nån transistor hemma, så använde jag reläet som jag hade, nu tillsvidare.
Reläet slår till 100ms.
Allt funkar... Men...

Har ingen diod på plats ännu, men det rekommenderade flera. Jag har mätt nu och har 8.74VDC från trafon (trimmade ner den så lågt det gick). Resistansen i spolen är 6,6Ohm och strömmen genom spolen är 1,15A.
Jag skulle mätt strömmen vid 12VAC också, men då jag kom att inse att min multimeter enbart kunde mäta DC ström så fick jag hoppa det. En tångamperemeter ligger dock på inköpslistan, för framtiden!
Borde jag sänka spänningen med ett motstånd över spolen? Vad bör jag ha för diod för att skydda ESP'n? Motstånd har jag hemma men dioder saknas än så länge...
Tack!
Motståndet för att minska spänningen till klockan ska sitta i SERIE med klockan. Men om du kör på 8,7V lär det fungera bra ändå utan.
Men din klocka har ett motstånd på 6,6Ω och hade du matat det hela med 12V skulle motståndet OCKSÅ vara på 6,6Ω (närmste standardvärde är 6,8Ω).
Detta kan man räkna fram med Ohms lag. Med 8,7V bör den vara 2,97Ω (= 2,7Ω standardvärde) men som sagt är det inget större problem vid 8,7V.
Dioden kan vara vilken som helst "normal" diod, t.ex. 1N400x där 'x' betyder vilken siffra som helst. Alltså 1N4001, 1N4002, 1N4003 osv.
Dioden ska sitta direkt över klockans spole (om du nu får ett motstånd i serie).
Men din klocka har ett motstånd på 6,6Ω och hade du matat det hela med 12V skulle motståndet OCKSÅ vara på 6,6Ω (närmste standardvärde är 6,8Ω).
Detta kan man räkna fram med Ohms lag. Med 8,7V bör den vara 2,97Ω (= 2,7Ω standardvärde) men som sagt är det inget större problem vid 8,7V.
Dioden kan vara vilken som helst "normal" diod, t.ex. 1N400x där 'x' betyder vilken siffra som helst. Alltså 1N4001, 1N4002, 1N4003 osv.
Dioden ska sitta direkt över klockans spole (om du nu får ett motstånd i serie).
Tack! Då kör jag vidare på 8,7V, utan någon resistor för att sänka spänningen.
Ska ta med diod(er) i nästa elektronikbeställning.
Men om jag kommer på att jag vill utöka min kunskap med att byta bort reläet till en transistor. Skulle jag kunna använda den jag har: IRFZ44N Transistor N-Channel.
Eller bör jag lägga någon lämpligare på nästa inköp?
GPIO pinnarna på ESP'n är 3.3V.
Ska ta med diod(er) i nästa elektronikbeställning.

Men om jag kommer på att jag vill utöka min kunskap med att byta bort reläet till en transistor. Skulle jag kunna använda den jag har: IRFZ44N Transistor N-Channel.
Eller bör jag lägga någon lämpligare på nästa inköp?
GPIO pinnarna på ESP'n är 3.3V.
Det blir nog svårt. Den börjar leda vid Vgs på 4V så det bör vara en annan.
Kolla på "logic level" MOSFETs, de brukar ha ett L på slutet (t ex RFP3055L(E)), de kan (oftast) köras direkt från 5V/3.3V utgångar, men kolla databladet ordentligt ändå.
Jag är nog inte så haj på att söka efter elektronikkomponenter tror jag.
Logic level Mosfets finns många, RFP3055L(E) tror jag att jag hittat här:
https://www.ebay.com/itm/5PCS-RFP3055LE ... 2832423131
Men jag skulle vilja undvika kina-leverans-tid... Vad/var ska jag köpa?
Har Farnell-konto.
Just nu så står det två komponenter på min inköpslista.
Diod - 1N400x
Transistor - Som har Vgs 3.3V och kan styra 12V drygt 1A
Jag vore mycket tacksam för hjälp med någon artikel/länk här..
Logic level Mosfets finns många, RFP3055L(E) tror jag att jag hittat här:
https://www.ebay.com/itm/5PCS-RFP3055LE ... 2832423131
Men jag skulle vilja undvika kina-leverans-tid... Vad/var ska jag köpa?
Har Farnell-konto.
Just nu så står det två komponenter på min inköpslista.
Diod - 1N400x
Transistor - Som har Vgs 3.3V och kan styra 12V drygt 1A
Jag vore mycket tacksam för hjälp med någon artikel/länk här..

Om du på Farnell under single MOSFET väljer N-kanal, tröskelspänning 0-1.3 V, TO-220 kapsel (som är lätt att jobba med för att prova), så får du 29 träffar, t ex STP16NF06L.
Läs databladen så att du får de egenskaper du behöver.
Läs databladen så att du får de egenskaper du behöver.
Tack för beskrivningen.
Om jag säger att jag har hittat denna.
https://se.farnell.com/en-SE/infineon/i ... dp/1664071
Det är nominell Vgs på 3V (2.5-3.5).
5.1A och 900V.
Har jag hittat en kandidat då? Eller har jag missförstått något?
Om jag säger att jag har hittat denna.
https://se.farnell.com/en-SE/infineon/i ... dp/1664071
Det är nominell Vgs på 3V (2.5-3.5).
5.1A och 900V.
Har jag hittat en kandidat då? Eller har jag missförstått något?

Den har alldeles för hög tröskelspänning (3V).
Du bör som jag skrev välja en som har under 1.3V.
Detta är den spänning på gaten när den börjar leda. Den leder fullt först vid en betydligt högre spänning. Du vill ha en som leder fullt (tillräckligt) vid 3.3V
Du bör som jag skrev välja en som har under 1.3V.
Detta är den spänning på gaten när den börjar leda. Den leder fullt först vid en betydligt högre spänning. Du vill ha en som leder fullt (tillräckligt) vid 3.3V
Tack för utbildningen! 
Jag "trodde" man skulle ligga på samma nivå som GPIO utgången var på (runt 3.3V).
Men då är jag ett steg klokare. Misstänker att jag borde läsa / förstå någon av alla graferna i databladet för att förstå vid vilken Vgs den börjar leda respektive när den leder fullt.
Denna är mitt nästa val då:
https://se.farnell.com/en-SE/infineon/i ... dp/1775623
Är jag på rätt väg? Tack för tålamodet.

Jag "trodde" man skulle ligga på samma nivå som GPIO utgången var på (runt 3.3V).
Men då är jag ett steg klokare. Misstänker att jag borde läsa / förstå någon av alla graferna i databladet för att förstå vid vilken Vgs den börjar leda respektive när den leder fullt.
Denna är mitt nästa val då:
https://se.farnell.com/en-SE/infineon/i ... dp/1775623
Är jag på rätt väg? Tack för tålamodet.