Transistor istället för relä

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zamb

Transistor istället för relä

Inlägg av zamb »

Skapar en ny tråd för det specifika problemet.

Jag söker tips på hur/om jag kan använda en transistor (typ denna: https://www.banggood.com/Wholesale-1Pcs ... 44871.html) istället för att ha ett relä för ringklockan likt detta projekt: https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-f ... -2-dollar/

Här är min tråd om klockan: viewtopic.php?f=2&t=101910&p=1597710#p1597710

Tack för hjälpen, peka mig gärna i rätt riktning här!
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Transistor istället för relä

Inlägg av Icecap »

Såklart kan det gå. Det blir dock besvärligt om klockan drivs på AC.

Jag hade tagit ett SSR och lagt en snubber (RC-typ) över klockan. Det ville ge ett par fördelar:
1) AC eller DC till klockan spelar ingen roll.
2) Elektrisk isolering från ringklockans kretslopp.
zamb

Inlägg av zamb »

Ah, inser att jag kanske glömde det. Men klockan kommer att gå på 12VDC, den spolen som sköter plingan kan drivas på lite vad som... (!) 5-12VDC är inga problem. Nu har jag en ny trafo för 12VDC som kommer mata både klockan och ESPn.
Så, om de förutsättningarna gäller, hur kan jag göra då?
Stort tack för all hjälp!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ah ja, då är det enklare.

Standardsättet man gör det på är en NPN-transistor/N-MOSFET som klarar strömmen och spänningen med marginal.
Emitter/Source till GND.
Bas/Gate via ett motstånd till portpinne. Ett motståndsvärde på 470Ω borde göra susen.
Kollektor/Drain till ena sidan av ringklockan.
Andra sidan av ringklockan till +12V
VIKTIGT: Även en diod (typ 1N400x) med katod mot +12V och anoden ner mot transistorsidan!!! Testa inte ens utan denna!

Såklart ska GND vara gemensam för klockans 12V och processorn/styrningen.
pfyra

Inlägg av pfyra »

Icecap skrev: VIKTIGT: Även en diod (typ 1N400x) med katod mot +12V och anoden ner mot transistorsidan!!! Testa inte ens utan denna!
Vad är syftet med den dioden?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Att kortsluta back EMK från spolen att nå mosfetens ingång då spänningen som kan bildas vid frånslag från en spole utan en sådan kan bli 100-tals volt och kommer att hacka sönder ingången på trissan. Det är gängse regel att göra så annars fungerar inte grejerna så länge.
pfyra

Inlägg av pfyra »

Aha, kände till problematiken med EMF med motorer mm men inte att det var samma problem med spolar. Tack!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Du har inte jobbat med tändspolar och laminerade järndrosslar och med likström genom dem gissar jag - man brukar inte glömma det om det går igenom kroppen någon gång i sina kopplingsförsök...

Vad pratar jag om - jo induktionsknäppar som kan slå sönder vilken transistor som helst och det räcker med att det bryter snabbt en gång... därför har man sk. frihjulsdioder som tillåter att strömmen går mot matningen igen när brytaren nedanför öppnas.
zamb

Inlägg av zamb »

Ojoj, det låter som det kanske är enklast för mig med ett relä.. :) Blir lite osäker här. Har inte någon låda med alla komponenter inser jag.
pfyra

Inlägg av pfyra »

xxargs skrev: 11 mars 2021, 16:00:32 Du har inte jobbat med tändspolar och laminerade järndrosslar och med likström genom dem gissar jag - man brukar inte glömma det om det går igenom kroppen någon gång i sina kopplingsförsök...

Vad pratar jag om - jo induktionsknäppar som kan slå sönder vilken transistor som helst och det räcker med att det bryter snabbt en gång... därför har man sk. frihjulsdioder som tillåter att strömmen går mot matningen igen när brytaren nedanför öppnas.
Nä, precis, jag har inte jobbat med tändspolar. Jag programmerar om dagarna och pysslar med elektronik som hobby och har inte riktigt bekantat mig med spolar alls än.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ett relä är en spole med en järnkärna så det blir samma sak, en diod och något som driver spolen. Det är standard att göra så.
Senast redigerad av Henry 11 mars 2021, 16:47:48, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Nejnej, inte bli osäker, det är jättelätt att fixa dit dioden och den gör sitt jobb galant! Stoppar du in en diod som i bilden nedan så är det lugnt!

Bild

Låtsas att reläspolen i bilden är din spole och R är överkurs och behövs inte om du kör med npn-transistor. Kör du n-kanals mosfet kan R vara bra att ha dock. RB motsvarar den 470-ohm:are som Icecap föreslog.
Lätt som en plätt!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

En del adderar en zenerdiod också som medför lite prestandaförbättring.

https://electronics.stackexchange.com/q ... f-a-relay
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och om du använder ett relä måste du FORTFARANDE använda dioden över ringklockan för att säkra att reläkontakten inte blir bränd med tiden.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Här är en App.Note om dioder över spole...http://www.crydom.com/en/tech/newslette ... 20ssrs.pdf
Skriv svar