Spännings dip

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
leno17

Spännings dip

Inlägg av leno17 »

Jag bor ute på landet och det kan vara skälet till att jag får en korta dippar i spänningen när värmepumpens elpatron/bastun slå till och ev. ifrån.
Konsekvensen är att mitt löpband stannar, dippen är så kort att jag inte ser det på ljuset. Vad gör jag för att kunna basta efter en runda på löpbandet.
Löpbandet är nog på 1000W även om motorn är på 2 Hk men det ger bara en högre start ström.
Jag har testa att använda mitt elverk och då fungerade det. (Känns inte bra att köra elverket för att få springa)
Jag har testat med en 12-230V omvandlare med 2000W topp effekt, men då sjönk spaningen när motorn startade och då stannade bandet.
Jag har funderat på UPS men UPS för att ta en kort dipp känns dyrt.
Jag har funderat på att bygga något men jag har ingen bra ide
Är här någon som kan hjälpa mig.
/Lennart
metric

Re: Spännings dip

Inlägg av metric »

Prata med din nätägare, dom har kanske möjligheten att öka spänningen ett snäpp.
Kan hjälpa om man bor längst ut på linan med hög förimpedans.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Välkommen hit.

Nu är det svårt att säga exakt orsaken til att bandet lägger av. Alltså jo - spänningsdippen såklart men VAD den åstadkommer.

Om det är för att kretskortet kommer under en viss spänning o därför nollställar kan det vara en lösning att koppla in en eller fler elektrolytkondensatorer som kan "överbrygga" dippen.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

De flesta nätleverantörer har utrustning som kan dokumentera det ingående under en tid (vecka) så kanske du får reda på mer.
Ett kondensatorpaket kanske är den stabilisator du behöver! Men jag kan inget om sånt!
Skriv svar