Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Janson1

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av Janson1 »

Ditt användningsområde för kortet säger egentligen ingenting... Att det är ett mät och styrkort fattar jag utan någon som helst beskrivning, dessutom tror jag det står redan i tråden. Det vi är ute efter är mer specifikt, dess miljö mm. Är det mycket störningar runt om? Är det många som skall koppla med det? (Jag tänkte på alla dina överströmsskydd på 4-20 mA ingångarna) Jag har nog frågat om detta förut...?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

DanielM skrev: 7 mars 2021, 14:29:21 Tanken med detta projekt är att det ska vara 100% öppen källkod
Vad är vitsen med det?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Som med alla andra öpnna projekt, andra ska kunna ta del och använda det som är gjort. Förhoppningen är väl att andra ska tillföra förbättringar... och alla inte ska behöva uppfinna hjulet igen...

Men det går nog 100 öpnna källkod projekt på varje lyckat och välanvänt projekt.. men det finns mycket användbar mjukvara i den öppna källkods världen... linux tex :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Bild

Jag får inte ihop det schemat med det du skriver om databas anslutning..
DanielM

Inlägg av DanielM »

Janson1 skrev: 7 mars 2021, 19:41:50 Ditt användningsområde för kortet säger egentligen ingenting... Att det är ett mät och styrkort fattar jag utan någon som helst beskrivning, dessutom tror jag det står redan i tråden. Det vi är ute efter är mer specifikt, dess miljö mm. Är det mycket störningar runt om? Är det många som skall koppla med det? (Jag tänkte på alla dina överströmsskydd på 4-20 mA ingångarna) Jag har nog frågat om detta förut...?
Jo, det säger väldigt mycket. Miljö? Oljigt och jävligt.
Nej, det är inga störningar och den kommer inte ligga på en 3-fasmotor.

Det kommer vara mest bara jag som kopplar med det + någon till som är erfaren.
säter skrev: 7 mars 2021, 19:56:37
DanielM skrev: 7 mars 2021, 14:29:21 Tanken med detta projekt är att det ska vara 100% öppen källkod
Vad är vitsen med det?
Bra.
AndLi skrev: 7 mars 2021, 20:31:01 Som med alla andra öpnna projekt, andra ska kunna ta del och använda det som är gjort. Förhoppningen är väl att andra ska tillföra förbättringar... och alla inte ska behöva uppfinna hjulet igen...

Men det går nog 100 öpnna källkod projekt på varje lyckat och välanvänt projekt.. men det finns mycket användbar mjukvara i den öppna källkods världen... linux tex :)
Exakt! Jag har gjort minst 30 öppna projekt där 2-3 har blivit lyckade. Jag är mer ute efter att lära mig och jag funderar på kanske använda en annan 4-20mA transmitter då jag får känslan att en XTR115 som jag har valt, är ej anpassningsbar med det jag ska göra.

Vi kan ta ett slarvigt exempel på återkoppling. Batteriet på 24 volt spelar ingen roll om det är 5V eller 24V. Det kommer ändå 20mA i kretsen. Under 2V så börjar strömmen att fallera. Om 100 Ohms motståndet ändras, så måste man rotera på potentiometern så att man "kalibrerar" in så att 3.3v = 20mA i kretsen. Hur kan man göra detta med ren analog elektronik? Det kanske inte går? Detta är bara expriment från min sida. :) 100 Ohms motståndet ska inte betraktas som en givare, utan en annan enhet som vill ha 0-20mA eller 4-20mA för att utföra en operation. 100 ohm motståndet är alltså enhetens sätt att konvertera 0-20mA till spänning. Precis som jag gör hos min ADC-mätning. Men att tro att varje enhet har 100 Ohms motstånd är naivt. Vissa har 75, 150, 220 Ohm. Jag hittar bara på lite siffror.
2021-03-07_21-42.png
AndLi skrev: 7 mars 2021, 20:37:27 Bild

Jag får inte ihop det schemat med det du skriver om databas anslutning..
Med USB så kan man skicka data från kortet till en dator. Datorn har en webbapplikation som skriver datat till en MySQL databas. Med webbapplikationen så kan man filtrera, skanna, sortera, administrera, kalibrera osv på distans. Det är detta som är tanken med detta kort. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Men du har ju bara kopplat det för spänningsmatning.. hur får du över datan?
DanielM

Inlägg av DanielM »

Via USB+ och USB-. Dessa är variabler i KiCAD. Jag har USB+ och USB- på uC's pinnar också.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Då använder man "Nät"-symboler som signalerna är kopplade till.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Känner inte till vad du menar. Men orsaken varför dom heter USB+ och USB- har med att KiCAD vill att det ska heta så. Annars kan jag inte dra differentiella linjer.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Möjligt att inte KICAD har den funktionen, dock skulle bli förvånad om det inte fans sådana, det finns ju för matningarna.
Brukar se ut som en box med spetsig pil-liknande ända

Man använder dessa symboler för att slippa dra en massa trådar mellan olika pinnar, och för att visa att pinnen i fråga är ansluten till ett nät.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Du menar en sådan?
Denna är till för att användas som in- och utgång för boxar.
2021-03-08_00-00.png
Typ så här:
2021-03-08_00-01.png
En fråga!
Jag vet att du har rekommenderat en DAC 16-bit 4-20mA (dyr dock). Men jag vill försöka använda DAC 12-bit 0-3.3v som redan finns på uC.
Här är ett förslag från mig att styra 0-20mA. Problemet är att man måste trimma in med potentiometern när kretslasten ändras. Finns det något sätt som man kan göra detta analogt, eller måste man blanda in en liten uC som mäter detta och ändrar potentiometern med en digital potentiometer?

Eller ska man bygga en PI-regulator?
2021-03-08_00-02.png
Senast redigerad av DanielM 8 mars 2021, 00:26:44, redigerad totalt 2 gånger.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Klart det finns.

Tror DanielM placerat "Net label" istället för "Global label"
Namnlös.png
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

TomasL skrev: 7 mars 2021, 23:11:10 Då använder man "Nät"-symboler som signalerna är kopplade till.
Precis vad jag förväntat mig, nu ser de bara ut som namngivna pinnar...
DanielM

Inlägg av DanielM »

Ja, tanken är att det ska vara namn på pinnarna... Det blir liksom trådar mellan pinnarna då...

Hur som helst så kommer jag ersätta XTR115 med denna krets.
Oavsett hur lasten ändras, så är det fortfarande konstant ström.

Denna ger 4-20mA beroende på om vi har 0-3.3V.

Fråga: Tycker ni att jag ska beräkna mig fram vilka komponenter jag ska ha eller simulera mig fram vilka komponenter jag ska ha?
2021-03-08_18-07.png
Ladda ned filen och öppna den med https://www.falstad.com/circuit/
circuit-20210308-1810.circuitjs.txt
Vad tror ni om detta förslag? Vid 4mA så är det 0V och vid 20mA så är det 3.3V
2021-03-08_18-28.png
circuit-20210308-1829.circuitjs.txt
DanielM

Inlägg av DanielM »

Kan ni rekommendera en bra operationsförstärkare? :)

Nu tänkte jag ha en Op-amp som ger ut mellan 0v och 3.3v. Men i praktiken så kanske jag max kan ge ut 0.2v och 3.0v då en op-amp är inte exakt linjär. Men det kanske är en kostnadsfråga? Jag vill helst ha lite spänning när jag har 4mA, mest bara för att få några fåtal 50-60 i ADC. och referensen får jag dra ned till 3.0v.
Skriv svar