Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glattnos
Inlägg: 3004
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Glattnos »

Jag har ju fått erbjudande från Telia att få fast bredband via mobilnätet till reducerat pris hit(driver mitt företag hemifrån) eftersom dom stänger av kopparnätet här den sista mars. Jag tackade ja och sa att jag inte bryr mig så mycket vad det kostar bara det fungerar. Sen har det varit en del turer via telefon och nu senast kontaktade dom själva radioplanerarna för att hitta en lösning, svaret jag fick var:
Vi har undersökt om vi kunnat leverera ett fast bredband via mobilnätet till er men ser att vi tyvärr har för dålig uppkoppling mot er adress.
Det sägs ju att dom täcker 99,9% av befolkningen, det innebär ändå att 10 000 personer inte har täckning och jag är väl en av dom då :oops:

Det intressanta är ju att jag just nu ändå surfar med nästan 1 Mbit/s på BAND 20 så det är ju inte helt kört :humm:
Palle500
Inlägg: 4510
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Palle500 »

Var det tele2/ telenor du hade dom delar på 4G sändarna.
Och visar var dom finns om du är i ett zoom läge.
Sätt på "visa nätelement" så ser du masterna, en mast kan ha flera sändare. Sen samkör telia mfl på samma mast ibland.
https://www.tele2.se/tackning-nat/tackningskarta
IMG_1784.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SM0VDT
Inlägg: 679
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av SM0VDT »

Routern RUT 950 är det inget större fel på. De medföljande antennerna är inte vassaste strået. Jag skulle köra på en av de kapslade du länkade till på Induo. Det är en stor fördel att få ut routern i det fria. Sätt den på ett maströr på taket, så den sitter fritt. Med routern i samma kapsling som antennen slipper du förluster i koaxen.

Dessvärre är WiFi:it i nämnda router rätt sunkigt. Men du kan ju komplettera med en extern router/accespunkt efter för WiFi-täckning inne i huset.
Glattnos
Inlägg: 3004
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Glattnos »

Fick resultaten -111, -111, -112 och -110 på fyra olika ställen runt huset. Gick en lite större ring runt och verka som sämst ha -118 och som bäst -105. Men jag kan inte se vilket band det är, trots att jag läste att alla Samsung Galaxy ska kunna visa detta, jag har en Galaxy S5 Mini så det kanske inte funkar på just den.
Att ställa sig på altanräcket och hålla telefonen högre gjorde typ ingen skillnad, det var 1-2 upp eller ner men värdet vandrar ju lite så egentligen kan det nog bero på annat än höjden. Detta var lika på alla punkter dvs ingen större skillnad.

Ingen aning om hur jag ska tolka detta :oops:
Glattnos
Inlägg: 3004
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Glattnos »

Palle500: Jag har ett Comvic-kort(Tele2) och ett Halebop(Telia) som jag testar med men Comvic funkar typ inte över huvud taget så jag kör med Halebop-kortet nu. Ja jag ser att den enda mast jag vet om i närheten är med på Tele2:s karta. Låt säga såhär, vi är några stycken både fastboende och fritidshus i det röd-makerade området som har liknande problem, det blå är ett litet berg/ås:
Täckning.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3301
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av E Kafeman »

>Ingen aning om hur jag ska tolka detta

Ett litet svar är att undvika platsen som gav dej som sämst signal.
I övrigt så tycks det inte finnas något att rikta mot, tyvärr.

Hur högt måste man upp för att komma över bergskammen? Hur långt är det till kammen?
Två pinnar så högt upp i luften som möjlig är det som troligen fångar mest signal.

Har du testat masten i fråga även när du står uppe på berget med fri sikt?
Har du otur är masten överbelastad av andras data-trafik och då blir det segt även om förbindelsen är bra.

Om du kollar topografi och kartor, finns det chans till bättre bättre sikt mot någon mast åt nordost?
Även om signalen nu är svag kan det fungera med en riktantenn med högt gain om riktningen är någorlunda fri.

Tycker det skulle gå pressa Telia till att bjuda till lite när det är dom som klipper av en fungerande kopparlina. Ibland erbjuder de en router och en riktantenn, vilket kan vara bra att ha för experimenterande.
Om du verkligen behöver bättre och tillförlitlig förbindelse så finns kanske möjligheten att du sätter upp något som länkar över berget, om marken är tillgänglig och det finns möjlighet till strömförsörjning.
Trådlös länk kan skapas av två sådana: https://eu.store.ui.com/collections/ope ... eam-m5-300
Är det nära till bergskammen kanske det t.o.m skulle gå att länka med nätverkskabel och även strömförsörja routern via kabeln.

Är ni flera grannar som vill ha bättre förbindelse skulle det gå satsa på en bättre gemensam länk.

Om inget annat fungerar: https://www.starlink.com/
Starlink erbjuder internet-uppkoppling och för $99 i månaden lovar man 50-150 Mbps.
Palle500
Inlägg: 4510
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Palle500 »

Har du tittat på NET1 ? Är (var?) gamla NMT mobilnätet som används som bredband. Jag körde det i några år innan 4G började fungera hos mig. Brukar fungera bra men ge lite låg bandbredd typ 10Mbit.
https://www.net1.se/privat/
Glattnos
Inlägg: 3004
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Glattnos »

Har inte provat Net1 men det skulle kanske kunna vara ett alternativ. Det står att optimal riktning är 304 grader, det är en ganska fri riktning, undrar vilken mast det kan vara och vilka operatörer som finns på den :humm:

Jag skulle ju ha haft en extern antenn att testa med men kan ju inte utröna om det ska vara rikt eller runtom :humm:
Palle500
Inlägg: 4510
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Palle500 »

Net1 är som jag skrev en historia med NMT nätet i botten 450Mhz om jag inte minns fel? Och nu är det Teracom som äger så det kan vara helt andra master, typ TV master?
Riktantenner är ju även frekvensberoende (så som alla antenner är) så för Net1 behövs nog andra riktantenner än för 4G LTE. Net1 tror jag har prova på garanti.
Du har en 4G Tele2 mast ovanför Jonskär. NordVäst ca 8km om dig och om det är fri sikt så med två (MIO) riktantenner kunde det fungera?
Glattnos
Inlägg: 3004
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Glattnos »

Palle500: Ah! Det kan ju vara den masten som gör att Telia funkar bättre på den sidan av huset. För även om det är Tele2 så kan väl Telia ha en sändare där också? Den ligger dessutom i ungefär den riktning som Net1 menar är optimal. Kanske en rikt-antenn är det man borde prova emot den masten :humm:

Edit: Denna kanske för att prova Telia och Tele2 https://www.lohelectronics.se/kommunika ... 8-3800-mhz
Palle500
Inlägg: 4510
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Palle500 »

Jag kör med dessa YAG riktantenner (2st) sedan över 10 år var ju det enda som fanns då.
https://www.lohelectronics.se/kommunika ... -mhz-3g-4g

Den du länkar till verkar ju bra, tror jag provade föregångaren till denna med 9dBi men fick inte till det.
Nu är jag novis på antenner och skulle vilja att E.kafeman ger sina synpunkter. Men som han sa, så är det så kort antennkabel som möjligt som gäller.
IMG_1786.jpg
Just nu kör jag parallellt med Telias fast bredband via 4G som varit mycket strul i 4 månader med, men fungerar nu bra sen jag fick ny hårdvara. Utomhusdelen är en Nokia FastMile 4/5G PoE matad som verkar använda 2-3 sändare samtidigt och jag får upp till 95Mbit vilket är fantastiskt mot vad jag får ut med mina traditionella burkar där maxar det ca 40Mbit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3301
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av E Kafeman »

Ska man ha bästa signal och du har fri sikt. är det Yagi eller än bättre, galler-parabol som kan ge dej mer än 15 dBi gain.
Nackdelen med Yagi med högt gain är att man inte kan använda samma antenn för t.ex. både 8-900 MHz och 1800 MHz.
Man måste ta reda på vilken frekvens den bas man vill lyssna på använder.
Enklast använd en bra mobil-app så ger den sådan information samt uppskattar bandbredd så man inte hittat en överbefolkad mast eller köper antenn för fel frekvensområde.

Detta är en antenn med riktverkan men är inte vassast i gänget vad gäller gain, kallas panel-antenn: https://www.lohelectronics.se/kommunika ... 8-3800-mhz
Den är lätthanterlig och lättmonterad och bra prestanda relativt storleken.
Yagi-antenn specifikt för 800-900 MHz med bomlängd på 1.5 meter kan om den är väldesignad ge 15 dBi gain. Tuffare att montera där det blåser pga av vindlast och då det är en mer uttalad riktantenn är det viktigt att den är rätt riktad utan att fladdra även när det blåser lite. Det är en nackdel med rikt-antenner i allmänhet, att dålig riktning kostar mer än för en bredare antenn.
Nästa steg på skalan är nätparabol för 8-900 MHz. En sådan kan ge 20 dBi.

Det är du som enklast tar reda på vilken av dessa antenner du behöver, alternativt tar reda på att ingen av dom duger.
För detta behöver du veta hur mycket signal, RSSI, som behövs för att du ska se det som stabil förbindelse.
Det är relativt lätt att finna om det är öppen sikt i rätt riktning.
Mobiltelefonens antenner kan uppskattas till 0 dBi vid 900 MHz om du inte håller om dess antenner.

Antag att dess signal-nivå är för dålig för att ge stabil och hög bandbredd. Skulle 6 dB bättre signal ge något?
Om det är långt till basen och fri sikt gäller tumregeln att om du halverar avståndet så ökar signalen med 6 dB.
Bara att ta sej halvägs i samma vädersträck och testa. Det är samma vädersträck då basen kan ha annat täckningområde i andra riktningar.
Om fortfarande för dålig signal, halvera mätavståndet en gång till, och RSSI-signalen i din mobil-app ska stiga ytterligare 6 dB, total 12dB bättre än hemifrån på en fjärdedel av avståndet.
Signal-nivån motsvara nu ungefär det du skulle få hemifrån med något som är bättre än panel-antennen.
Om du anser att det fortfarande är för dålig funktion vet du att panel-antennen kommer inte göra dej nöjd.
Halvera mät-avståndet en gång till och det kommer krävas en rejäl parabol för att ge motsvarande signal hemifrån.
På det viset kan du fortsätta tills du ser vad som krävs i antenn-gain men tumregeln om 6 dB för varje halvering stämmer inte för den typiska basstationen när avståndet är kortare än 2-3 km då basstationen avsiktligt försöker sprida sin egna signal sämre i närområdet, där signalen ändå är bra nog.
Däremot stämmer det räknat i förändring av antalet dB förändring av RSSI i din mätapp, så är det 20 dB bättre signal på ditt aktuella avstånd från masten relativt signalen du får hemma så motsvara det en antenn med 20 dBi i gain.

Du ska få ungefär samma resultat i detta verktyget: https://airlink.ui.com/#/ptp
Markera din plats och basstationens plats så får du höjdprofiler och lite grovt hur signalen förändrar sej vid andra riktningar och avstånd.

Andra frekvensområden, telefon med usel antenn och liknande kan ställa till dessa beräkningar men stämmer annars väldigt bra. Man slipper köpa på sej hela raden av antenner utan att det ger förväntat resultat.
Ett eventuellt mer säkert sätt är att ta med router och till routern ansluten extern antenn med kända prestanda i bilen och köra omkring och läsa av RSSI som rapporteras direkt av routern.

Som referens, jag själv använder två 900MHz Yagi för 50 kr/st från ALiX, som jag satt upp i sommarstugan med 8-9 km över öppet vatten till basstationen i Borgholm. Basen är uppdelad i tre sektorer och den sektor jag ligger på är normalt bara för båttrafik då inget fastland i närheten täcks av denna sektor.
Det fungerar bra så när som kring midsommar och semester, då fritidsbåtar tar bandbredden.
Antennerna är monterade på maströr, under befintlig TV-antenn och är av typ kortslutna dubbelvikna dipoler.
Det gör att lokalt överspänningsfält pga att åska slår ner i träd i närheten, vilket händer ibland, inte påverkar antenner-signalen nämnvärt. Överspänningen leds inte vidare till modemet och maströret är jordat så evt. strömmar går den vägen.
Hoppas att TV.-antennen som sitter högst också ger ett skydd och för att ge TVn en chans sitter det en antenn-förstärkare i egen box i nederkant på TV-antennen. Den antennförstärkaren är ett chip som jag har en hel hög av.
När åskan är besvärlig får man byta chippet som en säkring ungefär. Det har hitintills räddat TVn.

Som Palle påpekade, LTE450 är en ytterligare möjlighet, som jag glömt bort och hur dess framtid ser ut är okänd men rimligt vore att man utvecklar och moderniserar LTE-tjänster även i detta nätet.
Problemet är att varje basstation ger stort täckningsområde, vilket når flera samtidiga användare som vill vara med på en begränsad bandbredd.
Glattnos
Inlägg: 3004
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av Glattnos »

Jag beställde denna: https://www.lohelectronics.se/kommunika ... 8-3800-mhz
Har ju tre master att testa emot även om alla är mer eller mindre skymd, jag tror dock den utanför Jonskär kan ha bara lite skog i mellan om jag har tur, siktlinjen ser ut att stryka berget.
Har ju både Telia och Tele2 att testa med mot alla tre master, så kan jag ju även "tvinga" routern till olika frekvensband så det blir många kombinationer, hoppas någon funkar bra.

Sen blir det ju att hitta ett bra abonnemang hos den operatör som fungerar bäst. Telia kan jag eventuellt få obegränsad mängd för 409:-/mån men då är det nog 2-10Mbit/s annars 499:-/mån för snabbare.
Jag tror faktiskt att jag skulle kunna klara mig med något begränsat abonnemang så länge det är möjligt att köpa till extra surf. Säg Telias 50GB/mån för 249:- jämfört med 499:- för obegränsat(samma hastighet). Det ger 250:- x 12 månader = 3000:-/år att köpa extra surf för innan det blir dyrare. Problemet är att dom tar då 249:- för 10GB påfyllning :humm:

Varför kan dom inte bara ta betalt per GB istället!! Dom mäter ju ändå jättenoga för att veta när det är slut på surf. Naturligtvis för att folk ska betala för data dom inte använder för att dom ska tjäna mer men det är nästan fånigt i dagsläget att det fortfarande är på det sättet. Tänk om el var likadant, man köper 800 kWh och när dom är slut stängs strömmen av :shock:

Edit: Tack så mycket Kafeman! Så mycket bra info du ger :) Jag är i det läget att jag måste köpa nått och slänga upp så jag har någonting när kopparnätet släcks, hoppas på att kanske kunna förbättra när jag hinner. Att använda routern istället för mobilen vid mätningar känns som ett säkrare alternativ eftersom man kan tvinga den på olika frekvenser och dessutom har den bättre mottagning än telefonen på samma ställe :) Nu när jag får riktantennen blir det ju lättare att utföra mätningar i specifika riktningar också :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14916
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av mrfrenzy »

Det är ju en liten varningsklocka att Telia vägrade sälja sin egen lösning med riktantenn.
Det tyder på att det är mycket svårt att få en bra signal på platsen.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17326
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bästa lösningen för internet där mottagningen är dålig?

Inlägg av AndLi »

Eller att det är en lat säljare / tekniner som inte orkar meka och enklare att bara säga går inte för att vara på säkra sidan...
Skriv svar