Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?
Re: Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?
Jag fattar inte riktigt hur den överlagrade likspänningen ser ut, om man tittar på sinuskurvorna?
Föreställ dig den vanliga vågen. Den är symmetrisk runt tidsaxeln. Flytta sedan hela vågen i höjdled.
http://masteringelectronicsdesign.com/w ... offset.png
Om man tänker sig att 50 villor är byggda av samma entrepenör, och samtliga har billiga LED-lampor i taken, vilka är halvvågslikriktade. Då skulle villornas belysning bete sig som en halvvågslikriktad trefaslast. Vilket ger DC i nollan. Och på grund av nätets impedans får husen en likspänning mellan faserna och nollan. Så det vore ju samma som om husen producerar egen el med dc-offset egentligen.
Hur vanligt förekommande är det förresten med 3-fas-utrustning som är halvvågslikriktad?
http://masteringelectronicsdesign.com/w ... offset.png
Om man tänker sig att 50 villor är byggda av samma entrepenör, och samtliga har billiga LED-lampor i taken, vilka är halvvågslikriktade. Då skulle villornas belysning bete sig som en halvvågslikriktad trefaslast. Vilket ger DC i nollan. Och på grund av nätets impedans får husen en likspänning mellan faserna och nollan. Så det vore ju samma som om husen producerar egen el med dc-offset egentligen.
Hur vanligt förekommande är det förresten med 3-fas-utrustning som är halvvågslikriktad?
Hur vanligt är det med halvvågslikrikade LED-lampor då?
De sämste jag hade var ifrån IKEA och blinkade med 100Hz.
Alla andra jag har är med adapter som fullvågslikriktar.
De sämste jag hade var ifrån IKEA och blinkade med 100Hz.
Alla andra jag har är med adapter som fullvågslikriktar.
Vet ej.
Vad jag försökte säga var att det kanske är vanligare än man tror med dc i nätet.
Vad jag försökte säga var att det kanske är vanligare än man tror med dc i nätet.
Nollreferensen är väl mitten på Y i transformatorn som förser kvarteret med el. Vi kan kalla den jord.
Ifall alla strömmar går mellan fasledarna borde ju inte potentialen kunna ändras i förhållande till jord.
Men ifall dc går genom nollan borde det bli en potentialskillnad från transformatorns jord. Alltså: Nollan i husen hamnar någon volt från transformatorns jord. Vi kan säga -1V. Vilket borde betyda att de tre fasernas medel hamnar ovan jord, +1V?
Tror jag, utan att vara helt säker.
Ifall alla strömmar går mellan fasledarna borde ju inte potentialen kunna ändras i förhållande till jord.
Men ifall dc går genom nollan borde det bli en potentialskillnad från transformatorns jord. Alltså: Nollan i husen hamnar någon volt från transformatorns jord. Vi kan säga -1V. Vilket borde betyda att de tre fasernas medel hamnar ovan jord, +1V?
Tror jag, utan att vara helt säker.
Enligt ett forskningsprojekt vid Luleå tekniska universitet, har man konstaterat att JFBn inte påverkas av vare sig Solcellsanläggningar eller elbilsladdare.
https://www.elinstallatoren.se/2022/02/ ... hetsbrevet
https://www.elinstallatoren.se/2022/02/ ... hetsbrevet
lite komisk artikel, dom citerar forskaren som säger:
"– Oron är obefogad enligt vår studie. Vi förväntade oss att jordfelsbrytare skulle vara mer känsliga för störningar från högre frekvenser, men de klarade sig mycket bättre än vi trodde, säger doktoranden Ángela Espín-Delgado."
Och elsäkerhetsverkets slutsats:
”Rapporten bekräftar att likström från grannens solceller eller elbil inte kan slå ut den egna jordfelsbrytaren.”

"– Oron är obefogad enligt vår studie. Vi förväntade oss att jordfelsbrytare skulle vara mer känsliga för störningar från högre frekvenser, men de klarade sig mycket bättre än vi trodde, säger doktoranden Ángela Espín-Delgado."
Och elsäkerhetsverkets slutsats:
”Rapporten bekräftar att likström från grannens solceller eller elbil inte kan slå ut den egna jordfelsbrytaren.”