Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?
Re: Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?
Ifall elnätet har hög resistans (långt till transformatorn) och grannens solcellsomvandlare ger 20kW trefas där centrumpunkten ligger några volt från nollan. Kan det påverka nästa grannes jordfelsbrytare?
Om grannen levererar mer effekt än vad du gör av med måste det väl bli så?Mindmapper skrev: ↑6 mars 2021, 18:47:15 De har väl ingen anslutning till ditt hus. Det är ju din elleverantör som förser dig med ström. Om de levererar grannens likström till dig måste de väl ha gjort fel.
Eller har jag fattat helt fel?
-
Du betalar inte grannen, du betalar elbolaget och de har ansvar för nätet. Borde de då inte ha ansvar för att leveransen inte slår ut din säkerhetsutrustning?
Vad innebär det?ett lokalnät med 50 villor
Var läste du det?
Av den meningen utläser jag att dessa 50 villor ska klara sig själva. De slipper elavgifter, årsavgifter och nätavgifter. Men måste själva se till att de har el året om. Om jag förstår rätt.
Av den meningen utläser jag att dessa 50 villor ska klara sig själva. De slipper elavgifter, årsavgifter och nätavgifter. Men måste själva se till att de har el året om. Om jag förstår rätt.
det hela är väl ganska enkelt
växelriktaren pajjar, en transistor i växelriktaren kortis, då matar solcellarna ut ex 10A dc i växelströmsnätet, den strömmen fördelar sig i den del som transformatorn försörjer , med en dc komponent genom jordfelsbrytaren som då inte funkar som den skall
intressant vore dels
praktiska beskrivningar hur en vanlig jordfelsbrytare beter sig med varierande dc genom ex en fas, hur mycket som behövs för att förflytta brytpunkten för funktion vid 30mA ac som den skall bryta vid
dels en koll på hur strömmen, ac och dc som kommer ut via normala växelriktare för solcellsanläggningar
växelriktaren pajjar, en transistor i växelriktaren kortis, då matar solcellarna ut ex 10A dc i växelströmsnätet, den strömmen fördelar sig i den del som transformatorn försörjer , med en dc komponent genom jordfelsbrytaren som då inte funkar som den skall
intressant vore dels
praktiska beskrivningar hur en vanlig jordfelsbrytare beter sig med varierande dc genom ex en fas, hur mycket som behövs för att förflytta brytpunkten för funktion vid 30mA ac som den skall bryta vid
dels en koll på hur strömmen, ac och dc som kommer ut via normala växelriktare för solcellsanläggningar
Lokalnätet kallas sista delen ut mot konsumenterna, tex 230/400V mot vanliga villor, delen efter regionnätet.
Det var det jag anade.
Då stämmer nog "grym"s förklaring ganska bra.
Då stämmer nog "grym"s förklaring ganska bra.
Fast om en transistor brinner skulle säkringen gå, eller någon annan skyddsfunktion ingripa.
Men jag måste medge att det skulle kunna ligga något i att just flertalet anläggningar samverkar. Ifall 50 anläggningar ger 0-0,5% dc, i varierande amplitud och period, då kommer det oftast jämnas ut till 0, men vissa stunder kommer anläggningarna samverka och ge högre än 0,5% DC. Man påstår att enligt beräkningsmodeller är uppåt 8% möjligt.
8% vid medelströmmen för 50 villor skulle med nätets impedans ge en betydande likspänning mellan centrum av 3-fasen och nollan.
Frågan om detta sker i verkligheten eller bara i beräkningarna.
8% vid medelströmmen för 50 villor skulle med nätets impedans ge en betydande likspänning mellan centrum av 3-fasen och nollan.
Frågan om detta sker i verkligheten eller bara i beräkningarna.
Det här känns lite som en framkrystad problematik - inte omöjligt att det kan uppstå i teorin om allt sammanfaller och produkterna är dåliga.
Men nu skall man ju prova sin jfb, med jämna mellanrum och då lär man ju se om den funkar? Är man orolig är det ju enklare än att gå och byta jfb.
Sedan så har ju ställverken en kontinuerlig jordfelsmätning och en massa övervakning så nog borde man hört något om problematiken från nätägarna?
Men nu skall man ju prova sin jfb, med jämna mellanrum och då lär man ju se om den funkar? Är man orolig är det ju enklare än att gå och byta jfb.
Sedan så har ju ställverken en kontinuerlig jordfelsmätning och en massa övervakning så nog borde man hört något om problematiken från nätägarna?
För att få en mättnad måste det väl vara en ström som bara går åt ett håll genom trafon.
Min tolkning av den sparsamma texten i Nyteknik är att de menar när det väl blir ett jordfel kommer felet innehålla dc. Oklart om det skulle hinna mätta strömtransformatorn
Vad var det för mekanism du var inne på? Skulle den kunna mätta kärnan med dc redan innan felet uppstår?
Vad var det för mekanism du var inne på? Skulle den kunna mätta kärnan med dc redan innan felet uppstår?
Nej, det måste ju finnas en kontakt mellan jord och nolla efter jordfelsbrytaren. Det är ett fel, men behöver inte lösa jordfelsbrytaren i alla lägen.