Stegmotor!
Stegmotor!
Jag håller på att bygger en klocka som visar tiden genom att visa timmar m.h.a. 12 lysdioder som sitter i siffrorna på en klocka. Minuterna är tänkt att visas m.h.a. en visare som sitter på en stegmotor. Problemet är att jag har emn stegmotor som har 5 anslutningar. Kan någon förklara hur man ska pulsa den för att den ska rotera. Läste här nånstans att de med 5 anslutningar kan vara krångliga, men att de även som jag hoppas på, kan vara enkla att hantera.
Några steg för att underlätta.
1. Ohmmät olika ansutningskombinationer tills du hittar "mitten" ansluningen.
2. Koppla "mitten" anslutningen till pluss och övriga anslutningar via fyra transistorer (en var) till ett gemensamt strömmätmotstond (<1ohm), och motstondet till jord.
Och nu det krångliga steget.
3. Experimentera med olika pulssekvenser/ordningar tills du hittar rätt.
Glöm inte att kolla data eller tillämpa normala trix för att ta reda på max ström.

1. Ohmmät olika ansutningskombinationer tills du hittar "mitten" ansluningen.
2. Koppla "mitten" anslutningen till pluss och övriga anslutningar via fyra transistorer (en var) till ett gemensamt strömmätmotstond (<1ohm), och motstondet till jord.
Och nu det krångliga steget.

3. Experimentera med olika pulssekvenser/ordningar tills du hittar rätt.
Glöm inte att kolla data eller tillämpa normala trix för att ta reda på max ström.

Åter till min fråga. Har gjort som Fransson säger och mätt och hittat ett ben som från alla andra ben ger resistansen ~70 Ohm. Hänger ni med
Jag tagit och kopplat det gemensamma benet till jord och provat att pulsa i olika kombinationer med resultatet att axeln rycker fram och tillbaka. Är jag på rätt väg, att jag bara inte hittat rätt än eller måste det gemensamma till plus? Tror inte det är det som är felet. F.ö. så fungerar en fullösning som jag inte vill ha men som kanske kan få den som fattar stegmototer att lösa hur den funkar.
Tänk er de fyra anslutningarna direkt kopplade till 4 utgångar. G är treestatad och om man skickar denna sekvens funkar den. Blev väldigt kraftlös men den funkar.
1:0000 2:1000 3:1100 4:0110 ... osv HJÄLP
O O G O O
Från varje 'O' till 'G' är det ~70 Ohm, tänkte att min fina illustration ska vara till hjälp

Tänk er de fyra anslutningarna direkt kopplade till 4 utgångar. G är treestatad och om man skickar denna sekvens funkar den. Blev väldigt kraftlös men den funkar.
1:0000 2:1000 3:1100 4:0110 ... osv HJÄLP
O O G O O
Från varje 'O' till 'G' är det ~70 Ohm, tänkte att min fina illustration ska vara till hjälp

Du är på helt rätt väg!
Jag hade förvisso kopplat den gemensamma till + och kopplat 4 NPN/N-MOSFET transistorer till de andra och sedan testat olika kombinationer.
Om vi utgår från helsteg som är bra när man ska klura ut sekvensen ska man bara ansluta 1 av de 4 åt gången typ:
1: 0001
2: 0010
3: 0100
4: 1000
Sen åter till 1
När du har den sekvens klar kan du börja med halvsteg:
2: 0011
3: 0010
4: 0110
5: 0100
6: 1100
7: 1000
8: 1001
Sen åter till 1
Jag hade förvisso kopplat den gemensamma till + och kopplat 4 NPN/N-MOSFET transistorer till de andra och sedan testat olika kombinationer.
Om vi utgår från helsteg som är bra när man ska klura ut sekvensen ska man bara ansluta 1 av de 4 åt gången typ:
2: 0010
3: 0100
4: 1000
Sen åter till 1
När du har den sekvens klar kan du börja med halvsteg:
2: 0011
3: 0010
4: 0110
5: 0100
6: 1100
7: 1000
8: 1001
Sen åter till 1
Tack för tipsen Icecap, nu snurrar motorn som en klocka.
MEN, har googlat runt lite och sett att man kan köra dom betydligt fortare än vad jag kan. Kör jag Icecaps sekvens nr 2 tillräckligt fort så tjuter motorn bara. Jag kommer upp i ca 3-4 varv per sek.
O O G O O
G är nu kopplad till 12+ och sedan jordar jag ringarna enligt sekvensen mha 4 npn 546´or.
Några tips? Eller kan det vara så att min stegmotor som jag hittat och ej har nån spec. på in kan snurra fortare?
Edit: Motorn är obelastad
MEN, har googlat runt lite och sett att man kan köra dom betydligt fortare än vad jag kan. Kör jag Icecaps sekvens nr 2 tillräckligt fort så tjuter motorn bara. Jag kommer upp i ca 3-4 varv per sek.
O O G O O
G är nu kopplad till 12+ och sedan jordar jag ringarna enligt sekvensen mha 4 npn 546´or.
Några tips? Eller kan det vara så att min stegmotor som jag hittat och ej har nån spec. på in kan snurra fortare?
Edit: Motorn är obelastad
Testa om du kan att mäta strömmen som motorn drar, förmodligen sjunker den när du ökar hastigheten (på grund av motorns induktans). Lägre ström = svagare motor, tills den inte orkar alls och stannar.
För att motverka den effekten behöver du köra med högre drivspänning och sen begränsa strömmen till rätt nivå antingen med motstånd eller en mer avancerad drivkrets.
För att motverka den effekten behöver du köra med högre drivspänning och sen begränsa strömmen till rätt nivå antingen med motstånd eller en mer avancerad drivkrets.