Egentligen grundar sig det hela i att jag ville ha en liten utmaning så här på fritiden som jag ändå har för lite av. Men för o förstöra ännu mer tid så kläcktes idén om att bygga en CNC maskin. Från början var planen blygsam om en liten gravyrmaskin. Men snart började det hela skena då jag kom på att jag på jobbet faktiskt kan fixa det mesta som behövs i mekanisk väg.
Så nu har jag börjat bygga så smått, och hur fort det kommer gå får vi se. Jag har inte satt nån deadline för det hela, det som styr är tillgång till material, pengar och tid.
Projektet är iallafall så långt gånget så alla glidstänger är svarvade och snart ska fästen fräsas till dom. Trapetsskruv från wiberger kommer snart beställas, sen är jag bra sugen på bergan.se kontrollerkort och förmodligen stegmotorer också. Dock är jag snål smålänning, så priset ska hållas nere så mycket det går. Hittils har den inte kostat nåt! Fick tillochmed en bärbar dator till detta! En P133mhx med MMX !! Hela 3gb hd och 64mb ram! oooo..

En bild:
http://volvovalp.ifokus.se/ShowUserFile ... 52c10449ea
Längderna är ungefär
X=550mm
Y=500mm
Z=200mm
Tror jag. Har nog fel, ska mäta nogrannare. Vaddå? Det är ju bara jag som har svarvat dom. Måste jag komma ihåg längderna då?

bergans.se, det kontrollerkort som finns där. Jag måste vara helt trög, men hur många kanaler är det? Tre hoppas jag, men som jag letat så har jag inte sett hur många det är..
Fråga, kommentera och gör vad ni vill. Jag uppdaterar så fort det finns nåt att uppdatera om.