Japp, klart man ska ha en CNC fräs!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Japp, klart man ska ha en CNC fräs!

Inlägg av FormerMazda »

Jodå, till slut föll jag för grupptrycket och började bygga jag med.

Egentligen grundar sig det hela i att jag ville ha en liten utmaning så här på fritiden som jag ändå har för lite av. Men för o förstöra ännu mer tid så kläcktes idén om att bygga en CNC maskin. Från början var planen blygsam om en liten gravyrmaskin. Men snart började det hela skena då jag kom på att jag på jobbet faktiskt kan fixa det mesta som behövs i mekanisk väg.

Så nu har jag börjat bygga så smått, och hur fort det kommer gå får vi se. Jag har inte satt nån deadline för det hela, det som styr är tillgång till material, pengar och tid.

Projektet är iallafall så långt gånget så alla glidstänger är svarvade och snart ska fästen fräsas till dom. Trapetsskruv från wiberger kommer snart beställas, sen är jag bra sugen på bergan.se kontrollerkort och förmodligen stegmotorer också. Dock är jag snål smålänning, så priset ska hållas nere så mycket det går. Hittils har den inte kostat nåt! Fick tillochmed en bärbar dator till detta! En P133mhx med MMX !! Hela 3gb hd och 64mb ram! oooo.. :o

En bild:
http://volvovalp.ifokus.se/ShowUserFile ... 52c10449ea

Längderna är ungefär
X=550mm
Y=500mm
Z=200mm
Tror jag. Har nog fel, ska mäta nogrannare. Vaddå? Det är ju bara jag som har svarvat dom. Måste jag komma ihåg längderna då? :wink:

bergans.se, det kontrollerkort som finns där. Jag måste vara helt trög, men hur många kanaler är det? Tre hoppas jag, men som jag letat så har jag inte sett hur många det är..

Fråga, kommentera och gör vad ni vill. Jag uppdaterar så fort det finns nåt att uppdatera om.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Saxat från bergan.se:

CNC-kontroller för 3st (X, Y & Z) bipolära stegmotorer.

Herrejösses vad jag ser illa...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Låter fint med ännu en CNC på detta forum, så fagge slipper få alla jobben...

Hoppas det går bra med byggandet. :tumupp:
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Varför svarvar du stängerna? Kan du inte skaffa färdiga, med ett mycket bättre resultat?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Kanske ska förtydliga själva svarvandet. Svarven användes till att sticka av, plana, borra och gänga änden på materialet. Materialet är cromax 280, alltså har det redan en rätt fin yta.
Vi provade först att försöka svarva ner 20,8mm till 20mm av ett "vanligt" material, men bara efter en 50mm in på axeln så började den sjunga. Ytan var väl rätt fin att se på med alla mönster, men knappast nåt som de ville slipa o rullpolera direkt.
spufuz

Inlägg av spufuz »

nej svarva en sådan axel i den diametern och den längden är mycket svårt..
Men du vet kanske att det finns slipad axel som ligger ett par hundringar under 20mm va?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Vi trodde inte det skulle gå, och upptäckte det också. :lol:

Och visst finns det slipade material, cromax stången är ju slät o fin blandannat! Fint ska de va!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har också så smått tänkt att göra en CNC men då helt i marmor. Såg för något år sedan en liten affär bara knappt 1km från mig som graverade gravstenar. Utanför låg det en hel hög ordentligt tjocka marmor skivor. Var en som var nästan 1 dm tjock kommer jag ihåg men de flesta var en 4 - 5 cm. Samtliga var blankpolerade och som det var avslaget lite av här och var mer eller mindre mycket, så det såg ut som om det skulle slängas. Men på många så var det så lite så att det som var helt var nästan 98%. Kan man kanske få billigt om det hade blivit verklighet någon gång. :)
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Troligen skickas dom på omsågning - det råder nämligen brist på marmor i världen. Carrarra-marmorn sägs till exempel vara helt slut. Så någon billig marmor kan du nog glömma.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jo förmodligen, men skadar inte att fråga. Sedan var det nog bra mer än ett år sedan jag såg detta när jag tänker efter så det kan nog ha ändrats så som du sa. Vissa kan möjligen också ha varit stengods av något slag för någon liknade väldigt mycket granit, inte rödaktig marmor. Var visserligen ganska så små bitar men då hade det blivit en liten CNC i stället. :)
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

HAHA! Helt i marmor! Vilka fräsar det ska produceras runt om i världen!

Nu har jag mätt på min, och glidstängerna är:
X = 750mm
Y = 485mm
Z = 150mm

Och idag ska jag nog beställa trapetsskruvarna från wiberger. Jättebillit där ju! Men en sak jag funderat på är om man behöver dubbla skruvar till X-leden då Y är så lång?
Hur har ni gjort som har lite storlek på maskinerna? Om ni har dubbla skruvar, är det kuggremmar som gäller då, eller är det dubbla motorer? Och om det är dubbla motorer, kan man ta ner styrkan på dom då mot vad man hade behövt om det bara var en?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har faktiskt sett en del maskiner som har en stor klump marmor/granit/betong som tyngd och vibrationsdämpning så det funkar!

Ska man ha dubbla motorer kan man nog ta två av lite lägre styrka och köra dom parallellt på samma drivkort. Kuggrem funkar så klart också.
Grip
EF Sponsor

Inlägg av Grip »

På tal om kuggrem, vart köper man såna?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Vad är o föredra då? Dubbla motorer eller enkel med kuggrem?

Kuggremmar köper man på elfa, dock svindyrt. Men men, leverans dagen efter..
spufuz

Inlägg av spufuz »

TACK formermazda för att du nämnde Wiberger!
Letade upp deras sida, nu vet jag var jag ska köpa trapetsstänger!!
Skriv svar