Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?
Re: Jordfel med likström. Hur påverkas grannarna?
Jag skulle vilja be om ursäkt för några inlägg i tråden. Jag skrev några inlägg i affekt. Och det blev inte en så trevlig ton.
De verkar ju dra samma slutsats som mig, att grannarna inte påverkas.
Angående halvvågslikriktad hårtork undrar jag om inte det ändå kan få en del signaler att gå genom strömtransformatorn. En magnetisk kärna blir aldrig helt mättad, så med en pulserande ström på flera ampere tror jag att sekundären ändå ger en signal motsvarande över 20mA AC, som löser ut jordfelsbrytaren.
-
Så Microsoft news skriver att Fredrik Byström Sjödin i branschorganisationen Installatörsföretagen tror att solcellsanläggningar kan lösa ut blockera JFBn hos grannen och tycker att grannarna ska ringa någon medlem i deras organisation för att installera en JFB typ B, detta istället för att ställa krav på felkällan, växelriktaren 

Senast redigerad av Bo.Siltberg 6 mars 2021, 20:27:52, redigerad totalt 1 gång.
Finns även en bransch pdf att köpa:
https://www.inforlag.se/artikel/utbredn ... lnaten_pdf
Hur blir det med jordfelsbrytare typ B. Löser den ut om grannen matar ut likström? Kan ju bli intressant diskussion vems felet är och vem betalar?
Hur blir det med jordfelsbrytare typ B. Löser den ut om grannen matar ut likström? Kan ju bli intressant diskussion vems felet är och vem betalar?
Ingen har väl hittils kunnat förklara själva mekanismen som skulle kunna orsaka detta?
Jodå, den finns. Men praktiska exempel tycks saknas.
Att jordfelsbrytare slutar funka av andra orsaker är däremot vanligt.
Att jordfelsbrytare slutar funka av andra orsaker är däremot vanligt.
jag ritade ju en fin teckning, några poster tidigare, 
inser att jag missade poängen med grannen där

inser att jag missade poängen med grannen där

- Synesthesia
NyTeknik skriver om det: "Så kan solceller slå ut jordfelsbrytare" https://www.nyteknik.se/energi/sa-kan-s ... re-7011030
Artikeln beskriver inte detaljerna, och använder ett vokabulär som inte är tillräckligt exakt för att kunna förklara hur det går till. De skriver tex att strömmen ur dåliga växelriktare innehåller en distorsion på 0,5-8%. Och att detta skulle ge en likström på 6mA genom ett jordfel på 30-450 ohm. Detta tyder på att de använder fel termer någonstans. Antagligen är det spänningen över växelriktaren som har distortion. Men ändå går inte siffrorna ihop. Och själva mekanismen är inte beskriven.
Utöver ovanstående beskrivs inte hur grannarna påverkas.
Utöver ovanstående beskrivs inte hur grannarna påverkas.
Artiklar i NT brukar dessvärre inte vara bättre än så. 

-
1000kr för den pdf'n.Palle500 skrev: ↑6 mars 2021, 10:07:06 Finns även en bransch pdf att köpa:
Man tycker att branchen borde ha ett intresse att informera om problemet! Men de är ju en affärsdrivande branchorganisation.
Intressantare är väl hur grannen ska förse dig med likström? De har väl ingen anslutning till ditt hus. Det är ju din elleverantör som förser dig med ström. Om de levererar grannens likström till dig måste de väl ha gjort fel. Återstår då vagabonderande strömmar som går in i ditt hus. Hur stor är den risken?