Nivåvakt Brunn
Nivåvakt Brunn
Hej
Har en brunn som förser flera fastigheter med vatten. Är en källa med självtryck till en uppsamlingsbrunn däre pumpen tar vattnet. Om fyllningen av brunnen går för långsamt leder det till att pumpen går torrt, vilket bör undvikas. Tänker mej en nivåvakt, en såndär blåsa i brunnen och för att kunna styra den behöver jag väl lägga till en kontaktor, nu är det bara ett motorskydd och en trefas tryckvakt. Med en kontaktor som styrs av tryckvakten så kan nivåvaktsblåsan ingå i kretsen.
Ska man köra med 240 V eller dra ner det till 24V, eller nåt, manöversignalen till kontaktorn, vad är att föredra?
Inser att detta inte är elektronik utan snarare elteknik, kanske passar ändå?
/Lars
Har en brunn som förser flera fastigheter med vatten. Är en källa med självtryck till en uppsamlingsbrunn däre pumpen tar vattnet. Om fyllningen av brunnen går för långsamt leder det till att pumpen går torrt, vilket bör undvikas. Tänker mej en nivåvakt, en såndär blåsa i brunnen och för att kunna styra den behöver jag väl lägga till en kontaktor, nu är det bara ett motorskydd och en trefas tryckvakt. Med en kontaktor som styrs av tryckvakten så kan nivåvaktsblåsan ingå i kretsen.
Ska man köra med 240 V eller dra ner det till 24V, eller nåt, manöversignalen till kontaktorn, vad är att föredra?
Inser att detta inte är elektronik utan snarare elteknik, kanske passar ändå?
/Lars
Re: Nivåvakt Brunn
med lågspänning genom nivåbrytaren blir urvalet större, det finns massor av sådana som är till för allt möjligt,
men du behöver en egen krets för nivålarm, om något går sönder, som aktiveras då det blir nivåer som inte ska kunna hända.
annars kan någon pump stå och gå tills den brinner upp, eller någon svämmar över...,
men du behöver en egen krets för nivålarm, om något går sönder, som aktiveras då det blir nivåer som inte ska kunna hända.
annars kan någon pump stå och gå tills den brinner upp, eller någon svämmar över...,
Om jag ska ha lågspänning så behövs en transformator som då tillkommer. Hur då separat krets, egen krets för nivålarm? Det är ju en krets för att skydda pumpen mot torrkörning jag tänker mej fixa. Idag finns ingen säkerhet alls, fyller självtrycket på för dåligt så går pumpen torrt och det hela är beroende av att jag tillräckligt ofta gör ren en sil somär i anslutning till källan
Jag behöver tips på i princip vilken kontaktor jag behöver skaffa, vilka krav på apparatskåp, låda till det och hur trafon ska se ut om jag ska ta ner spänningen
Jag behöver tips på i princip vilken kontaktor jag behöver skaffa, vilka krav på apparatskåp, låda till det och hur trafon ska se ut om jag ska ta ner spänningen
Tidsbegränsning på pumpens tillslag är ett förslag jag fått, att stänga av allt om pumpen går en viss tid. Möjligen kan det ge ”falsklarm ” om många tappar vatten samtidigt
Jag skulle helt klart sätta en nivåbrytare av ballongtyp som klarar 230V och en kontaktor, sen kan man ju välja om man vill dra om tryckvakten via den också eller behålla det som det är. Men när den går sönder kan man ju välja en billigare enfasare istället nästa gång.
- FormerMazda
Jag hade tagit min siemens logo!, en kontaktor och en nivåvippa och kompletterat med.
Sen hade man haft ett rätt enkelt sätt att få in styrning och skydd.
Men det är jag det.
Sen hade man haft ett rätt enkelt sätt att få in styrning och skydd.
Men det är jag det.
Att låta tryckgivaren vara med o styra kontaktorn måste väl spara på kontakterna i teyckgivaren samtidigt som det motionerar kontaktorn. Borde väl vara bra, speciellt som låg vattennivå inträffar väldigt sällan men oftast kostar en ny pump
Siemens logo, grejen är att det är en lite fuktig miljö i ett pumphus, nedgrävt i marken. Därför har jag egentligen en fråga om val av kontaktor och skåp/låda, skyddsnivå eller vad det heter
-
Om det vore möjligt skulle jag sätta nivåvippan i serie med tryckvakten. Då slipper du kontaktorn. Naturligtvis måste tryckvakten vara utförd med en enpolig kontakt som styr om motorn ska vara till eller från. Du måste också komma åt att koppla in nivåvippan i serie med den kontakten.
Gällande nivåvippan så lägger du förhoppningsvis ner några extra kronor för att få bra kvalitet på den.
Gällande nivåvippan så lägger du förhoppningsvis ner några extra kronor för att få bra kvalitet på den.
Men tryckvakten var trefas, vilket fick mig att tro att pumpen också är det, alltså kommer det behövas en kontaktor för nivåvippan.
Att köra motorströmmen (om det varit en enfaspump) igenom nivåvippan är väl ett effektivt sätt att förkorta livslängden i den?
Att köra motorströmmen (om det varit en enfaspump) igenom nivåvippan är väl ett effektivt sätt att förkorta livslängden i den?
-
Ja det står trefas tryckvakt, och isåfall är det kört utan kontaktor.
Kvarstår isåfall rådet att lägga lite extra pengar för att få en bra nivåvakt.
Kvarstår isåfall rådet att lägga lite extra pengar för att få en bra nivåvakt.
Ja, kontaktor och en nivåvakt, båda bör helst vara av bra kvalitet. Just nu används en trefas tryckgivare, men man kan väl använda en tredjedel av den sedan när det bara ska styra kontaktorn
Ja, kontaktor och en nivåvakt, båda bör helst vara av bra kvalitet. Just nu används en trefas tryckgivare, men man kan väl använda en tredjedel av den sedan när det bara ska styra kontaktorn