Var hitta Bildsensor?
Var hitta Bildsensor?
Har några km smalfilm från 50 och 60-talet, och tänkte köra över dessa till DVD.
Tidigare kunde man få det gjort gratis i filminstitutets regi, men inte nu längre.
Kommersiella tjänster blir rätt dyrt tyvärr.
Tänkte att montera en bildsensor i en redigeringsapparat, och stegmotorer för filmmatning.
Problemet är då att hitta en sensor med tillräcklig upplösning.
Tanken är att försöka scanna in i så hög upplösning som möjligt, typ HDTV eller nått sånt.
Men kan bara hitta "lågupplösande" sensorer, typ VGA och liknande.
Funderade ett tag på att slakta en digitalkamera, men då är problemet att hitta data för dessa specialsensorer.
Ett alternativ är att fotografera av med en digitalkamera, men de klarar i regel inte av denna typ av macro-fotografering
Någon som har en ide'.
Tidigare kunde man få det gjort gratis i filminstitutets regi, men inte nu längre.
Kommersiella tjänster blir rätt dyrt tyvärr.
Tänkte att montera en bildsensor i en redigeringsapparat, och stegmotorer för filmmatning.
Problemet är då att hitta en sensor med tillräcklig upplösning.
Tanken är att försöka scanna in i så hög upplösning som möjligt, typ HDTV eller nått sånt.
Men kan bara hitta "lågupplösande" sensorer, typ VGA och liknande.
Funderade ett tag på att slakta en digitalkamera, men då är problemet att hitta data för dessa specialsensorer.
Ett alternativ är att fotografera av med en digitalkamera, men de klarar i regel inte av denna typ av macro-fotografering
Någon som har en ide'.
Måste ju finnas någon förening eller dylikt som håller på med detta (klingar bekant för mig iaf) tyvärr inga länkar e.dyl men det borde google kunna lösa.
Om du "filmar av" filmen med en (BRA) videokamera bör du ju kunna få relativt god kvalitet om man testar sig till optimala ljusförhållanden. Tänker mest på "camade" biofilmer som kan vara av (för mig) förvånansvärt god kvalitet.
Om du "filmar av" filmen med en (BRA) videokamera bör du ju kunna få relativt god kvalitet om man testar sig till optimala ljusförhållanden. Tänker mest på "camade" biofilmer som kan vara av (för mig) förvånansvärt god kvalitet.
Problemet med att "filma" av en smalfilm är skillnaden i hastighet.
En PAL video är 25 bilder/s Biofilm är 24 bilder/s dvs liten skillnad, medans smalfilm är 16 bilder/s, dvs en skillnad på nära 60%, tror ärligt talat inte det blir så bra, samt att kvaliteten blir ur-usel.
Det är en sak att titta på en nedtankad screener, då accepterar man den dåliga kvaliteten.
Men jag har tänkt att göra en någorlunda framtisdsäker kopia, som man kan titta på via projektor och stor duk, utan störas av artefakter o liknande.
Sedan tänkte jag djupfrysa orginalen i inert atmosfär.
En PAL video är 25 bilder/s Biofilm är 24 bilder/s dvs liten skillnad, medans smalfilm är 16 bilder/s, dvs en skillnad på nära 60%, tror ärligt talat inte det blir så bra, samt att kvaliteten blir ur-usel.
Det är en sak att titta på en nedtankad screener, då accepterar man den dåliga kvaliteten.
Men jag har tänkt att göra en någorlunda framtisdsäker kopia, som man kan titta på via projektor och stor duk, utan störas av artefakter o liknande.
Sedan tänkte jag djupfrysa orginalen i inert atmosfär.
Det finns ju sådana hus att köpa med en matt skiva som man filmar på. om man kan öka hastigheten till 25 bildrutor per sekund och sedan minskar det till 16 vore ju en idé.
Sen så är ju frågan ifall det ger något att filma smalfim i extremt hög upplösning (HDTV)
datorkraften i sig kräver ju en ordentlig dator, och en bra sensor på 640*480 (+-) tror jag kommer vara brytgränsen på vad som kommer att ge bättre kvalité.
i.o.m. att det läses in optiskt så är det viktigare med vad du har för sensor/optik och A/D-omvandlare än upplösning.
Sen så får man ju aldrig glömma "skit in-skit ut" på att kopiera över mellan format, man får det ju aldrig nånting bättre.
Sen så är ju frågan ifall det ger något att filma smalfim i extremt hög upplösning (HDTV)
datorkraften i sig kräver ju en ordentlig dator, och en bra sensor på 640*480 (+-) tror jag kommer vara brytgränsen på vad som kommer att ge bättre kvalité.
i.o.m. att det läses in optiskt så är det viktigare med vad du har för sensor/optik och A/D-omvandlare än upplösning.
Sen så får man ju aldrig glömma "skit in-skit ut" på att kopiera över mellan format, man får det ju aldrig nånting bättre.
Hur mycket är du beredd att betala?
Det finns digitala videokameror, modell enbart sensor + lite elektronik, med upplösning på någon/några megapixel. De kostar en del dock, den jag har erfarenhet av var en budgetmodell med upplösning på 1392x1080, upp till 30fps, och kostade 20kkr exkl. moms.
Tillverkaren: http://www.pulnix.com/
Det finns digitala videokameror, modell enbart sensor + lite elektronik, med upplösning på någon/några megapixel. De kostar en del dock, den jag har erfarenhet av var en budgetmodell med upplösning på 1392x1080, upp till 30fps, och kostade 20kkr exkl. moms.
Tillverkaren: http://www.pulnix.com/
- Illuwatar
- Kontakt:
Enklare och billigare skulle det bli om man kunde modifiera en befintlig dia/negativscanner av god kvalitet. Fixa en lämplig matning av filmen, ruta för ruta och ett passande program som styr det hela. Programmet bör helst slå ihop alla stillbilder (vilket film faktiskt är) till en videoström av exempelvis DV-format (för att bibehålla maximal kvalitet).
Jo Jag har funderat på det, har en gammal scsi scanner liggande, funderar på att plocka isär den och se vad som kan användas, och hur.Illuwatar skrev:Enklare och billigare skulle det bli om man kunde modifiera en befintlig dia/negativscanner av god kvalitet. Fixa en lämplig matning av filmen, ruta för ruta och ett passande program som styr det hela. Programmet bör helst slå ihop alla stillbilder (vilket film faktiskt är) till en videoström av exempelvis DV-format (för att bibehålla maximal kvalitet).
Problemet med smalfilm är att bildrutan är så förb liten, så även med 2400 dpi blir upplösningen ca 600x400 eller så, vilket i mitt tycke är för litet. Filmen har betydligt högre upplösning än det, och det är nånting ditåt jag vill komma.
-
- Kontakt:
Min första tanke var att plocka isär en digitalkamera och använda den med lite servon. Beror ju oxå på hur fort det skall gå. Om man får 10 frames / minut så lär den ju gå några dagar
Har för mig att tex gamla ixus går att styra från PCn att ta bilder. I värsta fall får man väl ta macro inspelaren från win31