Komponenter till grafikkort
Re: Komponenter till grafikkort
Jag har givetvis provat kortet i datorn
kikat mycket på eli tech eller va han heter på Youtube. Så har provat utan kylare och gpu är kall, även haft på en stund men inte ens ljummen. Har lött bort 3st komponenter som är vid dom röda pluttarna. Det sitter likadana jämte.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tänkte så, varför har du lött bort dom där ingen spänning där eller?
Har ej kortet hemma just nu och va några veckor sedan jag kikade på det men har för mej att jag mätte galet å trodde dessa komponenter va trasiga. Men när jag summrade dom löst så pep det inget så då antar jag att dom är hela. Fick då reda på att en kollega till min bror håller på med microlödning på deras jobb (hissföretag) han har dock varit sjuk och legat efter på jobbet pga rådande tider så han har ej haft tid å kika på det. Jag är ju otroligt nyfiken på va felet kan vara så ställde frågan här 

Har för mej att jag hade 12v på den som sitter där och ingen spänning på den som är bortlödd. Men inte helt hundra.
Nu har min bror mätt på dessa punkter och det blev 0.8 mV å de kanske räknas som 0? Gpun är kall.
Här är en bild utan kylflänsen på höger sida.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det jag lärt mig är från eli när han började med sina filmer, titta igenom i princip alla så kan du ev få en hum om hur du skall mäta för det är annorlunda mellan korten men just 20-serien har jag tyvärr ingen större koll på mer än det jag redan nämnt då jag mer hållit på med 1080.
Det som inte för sällan händer och har för mig är vanligast till 60% av fallen eller vad han sade är mosfetarna för drivningen av processorn. De kan ha gått i kortslutning men det är extremt svårt att mäta då processorn själv har en mycket låg resistans. Det man då får göra är att kolla var och en enligt databladet för att se om någon är kass men om någon varit kortsluten till jord så borde rimligtvis nätaggregatet stänga av sig vilket det inte verkar göra vilket då bör betyda att annat är kasst såvida inte något stängt av det innan så skett tex men det kan bli ett smått helvete att hitta utan schema, tyvärr.
Det som inte för sällan händer och har för mig är vanligast till 60% av fallen eller vad han sade är mosfetarna för drivningen av processorn. De kan ha gått i kortslutning men det är extremt svårt att mäta då processorn själv har en mycket låg resistans. Det man då får göra är att kolla var och en enligt databladet för att se om någon är kass men om någon varit kortsluten till jord så borde rimligtvis nätaggregatet stänga av sig vilket det inte verkar göra vilket då bör betyda att annat är kasst såvida inte något stängt av det innan så skett tex men det kan bli ett smått helvete att hitta utan schema, tyvärr.
Hur vet jag vilka som driver gpun? Är det dom jag märkte upp på första kortet i tråden? Kan ju va värt å testa å byta då dom inte va så dyra. Det som hände va att kortet skulle vattenkylas och blocket sattes på, startades upp för att efter en stund dö. Så tippar på överhettning någonstans. Tål mosfets mycket värme eller kan de va där felet uppstod? Det va inte jag som testade vattenkylning på kortet utan har fått det donerat.
Nej just dom där är till minnet och dom brukar normalt inte gå, men visst inget är möjligt, det är dom andra större längre upp på bilden de i en lång rad som går till cpu. Det är dock ingen garanti alls att de är kassa utan det kan vara annat.
Hur lång tid efter att det sattes igång dog det, typ en 20 sek eller så efter att det bootat in till OS? Mosfetarna brukar inte lägga av utan kylning i idle men cpu:n blir absolut för varm utan.
Jag hyser nog tyvärr mindre hopp efter att du nu berättat det där. Om kylningen fallerat så kan processorn absolut tagit skada då grafikkort normalt inte har någon intern avstängning vid överhettning och kan absolut bli skadad vilket kan ge vilka fel som helst, komplett avstängning är ett. Om det är det som hänt vet jag dock ej men om så är fallet kan processorn och ev även minnet, dock mindre risk då det inte blir lika varmt vid idle, vara kasst även om mätresultat är ok och då blir det helt andra summor om ens någon firma vill ta i det då det är väldigt dyrt att laga och framförallt om cpu havererat och då detta är ett lite äldre kort så finns det även en stor risk att det inte ens går att få tag på en cpu eller minne.
Hur lång tid efter att det sattes igång dog det, typ en 20 sek eller så efter att det bootat in till OS? Mosfetarna brukar inte lägga av utan kylning i idle men cpu:n blir absolut för varm utan.
Jag hyser nog tyvärr mindre hopp efter att du nu berättat det där. Om kylningen fallerat så kan processorn absolut tagit skada då grafikkort normalt inte har någon intern avstängning vid överhettning och kan absolut bli skadad vilket kan ge vilka fel som helst, komplett avstängning är ett. Om det är det som hänt vet jag dock ej men om så är fallet kan processorn och ev även minnet, dock mindre risk då det inte blir lika varmt vid idle, vara kasst även om mätresultat är ok och då blir det helt andra summor om ens någon firma vill ta i det då det är väldigt dyrt att laga och framförallt om cpu havererat och då detta är ett lite äldre kort så finns det även en stor risk att det inte ens går att få tag på en cpu eller minne.
"Hej.
Jag har länge funderat på att vattenkyla grafikkortet och idag gjorde jag slag i saken.
Dock tror jag att jag pajade mitt grafikkort.
Startade upp maskinen och fick ingen bild, så jag gjorde en massa tester och till slut plockade jag grafikkortet från en gammal dator och satte in istället och självklart fungerade det."
Så här skrev han som hade orsakat skadan.
Så de känns inte som överhettning heller :/
Jag har länge funderat på att vattenkyla grafikkortet och idag gjorde jag slag i saken.
Dock tror jag att jag pajade mitt grafikkort.
Startade upp maskinen och fick ingen bild, så jag gjorde en massa tester och till slut plockade jag grafikkortet från en gammal dator och satte in istället och självklart fungerade det."
Så här skrev han som hade orsakat skadan.
Så de känns inte som överhettning heller :/
Ok så du har fått det alltså, ja då kan det vara precis vad som helst och jag har tyvärr inte den blekaste. Krävs ett schema och många timmar för att ev kunna lista ut sådant och det ger inte Nvidia ut ens till reparatörer.
Ska be brorsans kollega löda bort mosfetarna och mäta upp dom helt enkelt, är det nån som felar så beställer jag några av dom som länkades i början av tråden
lever på hoppet