Linda om Elmotor själv

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Linda om Elmotor själv

Inlägg av Henry »

Mizzarrogh skrev: 2 mars 2021, 11:56:52 Hur räknar man ut antal varv egentligen?
(Jag behöver också linda om en del grejer)
Enklaste är väl att kort och gott linda av, annars finns det säkert högkomplicerade uträkningar som jag inte ens vill komma i närheten av.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Om du mäter upp tråddiametern(utan lack) och resistansen, kan du räkna ut trådlängden, ur detta kan du få varvtalet genom att räkna ut medeltrådlängden i varje härvvarv.
Eller om du kapar en härva med vinkelslip så ser du förmodligen hur många trådar det är.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar, åtminstone jag tänkte mjukstarta litet med ett gammalt modelltåg innan jag ger mig på generatorn ute... :tumupp:

En sak jag inte hittat så mycket om är vadför typ av lack använder man sedan?

Har en stor gammal släpringsgenerator från 1920 talet ute det vore roligt att få igång.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

@säter: Det papper som man de sätter in i spåret är själva spårisoleringen 0.3 mm. Det jag talat om är ett papper 0.10 mm som får sticka upp några centimeter utanför spåret som man använder som "tratt" för att få trådarna att glida ner i spåret utan att skava mot själva spåröppningens plåtpaket. Se min ritade figur.

@thomas_gbg Hur lång tid det tar beror ju helt och hållet på viken vana man har. Jag blev utlärd elektrolindare efter i min ungdom och har lindat ett antal tusen motorer. Den motor jag lindar i exemplet är en 32 kW motor och totalt med uthuggning och rensning av spår m.m så gjordes jobbet på ca. en arbetsdag. Nu var det ju visserligen mer än 55 år sedan jag arbetade som lindare så det gick ju lite långsammare. På den tiden jag arbetade som lindare brukade ett beting på en dag vara bra för en sådan motor. Då kunde man komma hem tidigare.

@ Mizzarog: När man hugger av kransen på ena sida så drar man sedan ut härvorna ur spåren. Det är då enkelt att ta en härva och räkna hur många ledare den innehåller. Sedan får man kolla i skarven mellan anslutningssladden och anslutningen till härvan hur många parallella trådar den är lindad med Antal varv blir ju det totala antal ledare dividerat med antal parallella ledare. Konstigare än så är det inte.

@Alexanderson : Man kapar inte av kransen med en vinkelslip. Att ge sig på med en vinkelslip skadar lätt plåtpaketet om man vinkar skivan lite fel.
Det lättaste och vanligaste är att hugga av lindningen med ett välslipat stämmjärn.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

thomas_gbg skrev: 2 mars 2021, 11:05:17 Principen är säkert samma men miljön och verktygen skiljer nog en del. :D
Tror faktiskt inte att verktygen skiljer sig nånting.
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

TomasL>>Har tittat igenom videon igen och du har helt rätt. :tumupp:
Mellanbjörn

Inlägg av Mellanbjörn »

Roligt att ämnet engagerar.
Jag har tänkt att gardera mig lite och kommer att försöka klämma dit en annan motor så länge. Det känns som att det här projektet kan ta en stund att genomföra för mig och jag behöver mitt matarverk.

Sen är det precis som SeniorLemuren skrivit, att
En frekvensare hade varit en riktigt bra lösning. Men vi får se vad jag kan hitta. Är nog fortfarande inne på att lära
Mig linda om en motor, Och då är det ju ingen panik längre.

Jag är jättetacksam för alla tips!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Skriv svar