Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?
Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?
Vad gör man när man är R&D ingenjör?
Nu står inte R&D i min titel, men jag brukar oftast lösa tekniska problem inom hydraulik och det innefattar mycket analys och beräkningar. Jobbar mycket med MATLAB.
Nu står inte R&D i min titel, men jag brukar oftast lösa tekniska problem inom hydraulik och det innefattar mycket analys och beräkningar. Jobbar mycket med MATLAB.
R&D står inte det för Rescue Daniel? men jag kan minnas fel. Hmm...
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Daniel Du får väl fråga HR, det är utrikiska för Personalavd De kan sånt som FoU eller Forskning och Utveckling.
Eftersom så många inte behärskar vårt härliga och urgamla modersmål så blir det R&D Resource eller Research kanske och Development!
Och det är ju en slik du redan är.
Tar reda på hur kan och skall fungera ser till att det skapas underlag och kan tillverka det!
Eftersom så många inte behärskar vårt härliga och urgamla modersmål så blir det R&D Resource eller Research kanske och Development!
Och det är ju en slik du redan är.
Tar reda på hur kan och skall fungera ser till att det skapas underlag och kan tillverka det!
Nej nej. Behöver ingen titel
Hur som helst! I min andra tråd "STM32 PLC" så diskuterar jag om man kan använda en STM32 som PLC, dvs en programerbar enhet för att styra och mäta osv. I denna tråd så gör jag något liknande, men det är mer för loggning.
Nu har jag slagit ihop dessa två idéer och tänker bygga en STM32 PLC och ett loggerkort i ett.
Kortet har följande:
- CAN enligt ISO11898
- 0-20mA styrning
- 8 PWM (Max 105W)
- 8 Digitala in (Max 30V)
- 4 0-20mA ADC 12-bit (Varje ADC-ingång har ett 160 Ohms motstånd med lågt PPM för att konvertera om 0-20mA till 0-3.2V. 3.3V är referensen. Man vet aldrig om en 4-20mA givare ger mer än 20mA om den är lite sliten)
- 4- 0-20 ADC 16-bit
- 2 0-20 Differens ADC 16-bit med programerbar förstärkare
- 2 Encoder (Max 30V)
- 3 Frekvens in (Max 30V)
- USB 2.0
- RTC med batteri
- LCD + Touch
- SD kort
Tack vare USB så kan man koppla upp kortet mot en Spring Boot webapplikation för att logga direkt till en MySQL databas.
Så med detta kort så kan man både använda som loggerenhet och styrenhet.
Fråga 1:
Angående om CAN. Jag har TCAN332 chippet och dom rekommenderar att följa dessa riktlinjer. Men jag hittar ingen information vad kondensatorerna och resistorerna ska vara. Bortsett från 120 ohms resistorn och 100nF vid Vcc hos TCAN332.
Utan de övriga värderna så kan jag inte göra något. Jag vet inte heller om jag har Open-Drain på min CAN-RX och CAN-TX. Ni som är CAN-experter. Tror ni detta duger? 120 Ohm mellan CAN+ och CAN- samt 100nF vid Vcc hos TCAN332? Fråga 2:
Enligt denna välgjorda manual om hur man kan få en STM32 i viloläge och väcka upp den med WakeUp-pinnen. Hur gör man om strömmen går, men jag vill att BARA RTC:n ska leva vidare hos STM32?
För er nyfikna som vill ta er en titt på schemat + I/O-pinnarna så har jag bifogat projektet.

Hur som helst! I min andra tråd "STM32 PLC" så diskuterar jag om man kan använda en STM32 som PLC, dvs en programerbar enhet för att styra och mäta osv. I denna tråd så gör jag något liknande, men det är mer för loggning.
Nu har jag slagit ihop dessa två idéer och tänker bygga en STM32 PLC och ett loggerkort i ett.
Kortet har följande:
- CAN enligt ISO11898
- 0-20mA styrning
- 8 PWM (Max 105W)
- 8 Digitala in (Max 30V)
- 4 0-20mA ADC 12-bit (Varje ADC-ingång har ett 160 Ohms motstånd med lågt PPM för att konvertera om 0-20mA till 0-3.2V. 3.3V är referensen. Man vet aldrig om en 4-20mA givare ger mer än 20mA om den är lite sliten)
- 4- 0-20 ADC 16-bit
- 2 0-20 Differens ADC 16-bit med programerbar förstärkare
- 2 Encoder (Max 30V)
- 3 Frekvens in (Max 30V)
- USB 2.0
- RTC med batteri
- LCD + Touch
- SD kort
Tack vare USB så kan man koppla upp kortet mot en Spring Boot webapplikation för att logga direkt till en MySQL databas.
Så med detta kort så kan man både använda som loggerenhet och styrenhet.
Fråga 1:
Angående om CAN. Jag har TCAN332 chippet och dom rekommenderar att följa dessa riktlinjer. Men jag hittar ingen information vad kondensatorerna och resistorerna ska vara. Bortsett från 120 ohms resistorn och 100nF vid Vcc hos TCAN332.
Utan de övriga värderna så kan jag inte göra något. Jag vet inte heller om jag har Open-Drain på min CAN-RX och CAN-TX. Ni som är CAN-experter. Tror ni detta duger? 120 Ohm mellan CAN+ och CAN- samt 100nF vid Vcc hos TCAN332? Fråga 2:
Enligt denna välgjorda manual om hur man kan få en STM32 i viloläge och väcka upp den med WakeUp-pinnen. Hur gör man om strömmen går, men jag vill att BARA RTC:n ska leva vidare hos STM32?
För er nyfikna som vill ta er en titt på schemat + I/O-pinnarna så har jag bifogat projektet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Du har ju lagt till ett batteri, är det inte till RTC?
Jag vet inte. Söker information om hur man ska kunna driva en RTC hos STM32 med bara ett batteri, men hittar bara om L0 och L1 STM32 serierna om hur man driver en STM32 med batteri utan viloläge.
Hur spänningsmatas kortet? Kan vara en bra ide att lägga lite mer kapacitans på kortet.
Bilder från TI visar ett rätt bra skydd för anslutning mot bussen.. TVS diod.. terminering 120 ohm och ett RC filter via R5,R6 och C6
Eftersom impedansen skall ligga på 120 ohm så bör R5,R6 vara 60 ohm vardera.. ett riktvärde på C6 ca 4.7 nF
D1 TVS diod .. typ NUP2105L .. den har en kapacitans på ca 10pF så .. kan nog skippa C5,C7 annars kan ett bra riktvärde på dessa vara runt 22pF..
vill man göra det ytterligare filtrerar så kan man lägga till en Common Mode Choke EPCOS för CAN bus..
Finns en hel del info om man vill använda GOOGLE.. TI har många användbara dokument.. sedan beror det på hur robust och säkert du avser bygga det.. är det bara för hemapul på bänken.. eller i störd miljö där det INTE får fela..
Dock kan det vara bra att ha lite skydd för att slippa ha sönder drivkretsen
Eftersom impedansen skall ligga på 120 ohm så bör R5,R6 vara 60 ohm vardera.. ett riktvärde på C6 ca 4.7 nF
D1 TVS diod .. typ NUP2105L .. den har en kapacitans på ca 10pF så .. kan nog skippa C5,C7 annars kan ett bra riktvärde på dessa vara runt 22pF..
vill man göra det ytterligare filtrerar så kan man lägga till en Common Mode Choke EPCOS för CAN bus..
Finns en hel del info om man vill använda GOOGLE.. TI har många användbara dokument.. sedan beror det på hur robust och säkert du avser bygga det.. är det bara för hemapul på bänken.. eller i störd miljö där det INTE får fela..
Ledsen för sent svar. Har haft fullt upp.
Kortet spänningsmatas från USB där efter USB så finns det en liten 5.0 till 3.3 regulator som ger max 300mA (Hoppas det ska räcka!).
Min idé är att när regulatorn ger ut 3.3v så vaknar STM32 upp igenom WakeUp-pinnen utsätts för 3.3v. Men när 3.3v inte finns, då går STM32 i viloläge och det enda som driver STM32 i viloläge är batteriet. Den enda enheten som drivs är RTC:n endast och en lyssnare för WakeUp-pinnen.
Formax51 skrev: ↑1 mars 2021, 20:40:54 Bilder från TI visar ett rätt bra skydd för anslutning mot bussen.. TVS diod.. terminering 120 ohm och ett RC filter via R5,R6 och C6
Fast man kan ju ha 120 ohm direkt i mellan?
Hur vet du dessa kapacitanser? Bygger du det på erfarenhet, eller har du räknat dig fram?
Detta är för industrimiljö, och hemma-pular-miljö.
USB-nätagg finns i princip inte i industrin. Det blir mer användbart om du ordnar en välfiltrerad 24V matning istället.
- Klas-Kenny
Nu har jag inte kollat på ditt schema (lägg upp PDF istället om du vill att folk ska kolla, långt ifrån alla som har just ditt CAD-program installerat), men det normala är att man matar bara just VBAT-pinnen ifrån batteriet.DanielM skrev: ↑2 mars 2021, 00:27:21 Kortet spänningsmatas från USB där efter USB så finns det en liten 5.0 till 3.3 regulator som ger max 300mA (Hoppas det ska räcka!).
Min idé är att när regulatorn ger ut 3.3v så vaknar STM32 upp igenom WakeUp-pinnen utsätts för 3.3v. Men när 3.3v inte finns, då går STM32 i viloläge och det enda som driver STM32 i viloläge är batteriet. Den enda enheten som drivs är RTC:n endast och en lyssnare för WakeUp-pinnen.
När all VDD försvinner, så tar då batteriet över och matar just RTC'n, och håller den vid liv.
När VDD kommer tillbaka så startar processorn på helt vanligt sätt (med reset), ingen sleep/wakeup eller liknande inblandat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Okej!
Jag ska lägga upp allt i bilder så alla kan se.
Så batteriet kan jag direkt koppla till VBAT och VBAT drar då ström från batteriet när VDD = 0v? Eller drar VBAT hela tiden ström från batteriet så fort det är inkopplat? Det är alltså VBAT som driver RTC? Jag brukar normalt sett koppla VBAT till VDD. Men det är när jag inte använder RTC. Har dock aldrig använt RTC någon gång.
Spännande! Nu har jag alltså en pinne över! Undra vad jag ska använda den till?
Blir exakt som Dewesoft, fast på internet + kostnadsfritt.
Jag ska lägga upp allt i bilder så alla kan se.
Så batteriet kan jag direkt koppla till VBAT och VBAT drar då ström från batteriet när VDD = 0v? Eller drar VBAT hela tiden ström från batteriet så fort det är inkopplat? Det är alltså VBAT som driver RTC? Jag brukar normalt sett koppla VBAT till VDD. Men det är när jag inte använder RTC. Har dock aldrig använt RTC någon gång.
Spännande! Nu har jag alltså en pinne över! Undra vad jag ska använda den till?

Tanken är att man ska koppla upp kortet till en dator. På datorn finns servermjukvara som hostar upp en webbapplikation. Webbapplikationen så kan man styra, logga, plotta, analysera, filtrera, administrera, konfigurera, filma och ladda ned data.
Blir exakt som Dewesoft, fast på internet + kostnadsfritt.
- Klas-Kenny
Läs första meningen i 3.18 som jag la in en bild på. Lägg särskilt märke till andra halvan av denna mening.
Jo. Men det står inte om de följdfrågor jag ställde.
Är det bara (only) RTC som körs på VBAT när VDD = 0?
Jag jobbar mycket inom utbildning och man får ständigt tänka kritiskt när det kommer till hur information presenteras. Enligt mig så är många datablad dåligt skrivna och meningsbyggnaden är inte korrekt formulerad.
Är det bara (only) RTC som körs på VBAT när VDD = 0?
Jag jobbar mycket inom utbildning och man får ständigt tänka kritiskt när det kommer till hur information presenteras. Enligt mig så är många datablad dåligt skrivna och meningsbyggnaden är inte korrekt formulerad.
- Klas-Kenny
Som du kan se i sista punkten i 3.7.1 i mitt tidigare inlägg, så driver VBAT endast RTC, 32kHz-klockan till RTC, och några backup-register.
Hur mycket ström detta drar, kan du hitta i databladet om du är intresserad av det.
När VDD finns, så drivs allt därifrån (enligt 3.18).
Hur mycket ström detta drar, kan du hitta i databladet om du är intresserad av det.
När VDD finns, så drivs allt därifrån (enligt 3.18).