Steamer som brummar, kan det vara ett relä?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gabbbahey

Steamer som brummar, kan det vara ett relä?

Inlägg av gabbbahey »

Hej!

Jag börjar med att tacka för att ha blivit insläppt som medlem, detta blir min första post. Men jag ser fram emot att lära mig massor i detta forum framledes.

Här kommer min först fråga till detta forum:
Jag har problem med en klädsteamer. Dvs en ångmaskin för kläder. Den är min sambos och den fungerar i grund och botten precis som den ska, dvs den avger ånga ;)

Hon köpte den nyligen begagnad och jag har reagerat på att jag tycker den brummar mycket.

Maskinen har två lägen. Ett läge för mindre ånga och ett läge för massor av ånga. När man kör i Low-läge så är maskinen i princip tyst. Men när man slår över till High så börjar den brumma.
När jag kollar i maskinen så verkar ljudet komma från ett relä. Vad tror ni? Låter det som en rimlig slutsats?

Om ja, är det enkelt att få tag på ett nytt? Jag sökte på betäckning på det som sitter där nu, och det finns att köpa i Kina, men jag skulle ju helst köpa det i Sverige...

Jag bifogar film som visar ljud och en bild på det aktuella reläet.

Tack på förhand!
/G
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Steamer som brummar, kan det vara ett relä?

Inlägg av Icecap »

Välkommen hit.

Det är ganska sannolikt att relät är orsaken till brummandet.

Jag hade bytt det mot ett 11-poligt industrirelä , standard 10A strömtålighet, av typen i sockel.
Spolen ska såklart vara avsedd för 230Vac.

Sockeln ger enkel ombyggning och enkel byta om det blir problem längre fram.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Som sagt, sannolikt reläet som brummar.

Men å andra sidan är det inte helt onormalt för reläer att brumma lite. Behöver inte vara något direkt fel. Det är således heller ingen garanti att ett nytt relä skulle hjälpa.
Kanske kan kolla om det går att montera det något ljuddämpande, nu sprider sig ljudet säkert väldigt väl ut i plasten där det är skruvat. Med lite "mjukare" montering kanske det tystnar ganska mycket.

Har exempelvis ett helt vanligt arbetströmsrelä från Schneider i min elcentral här hemma, det hörs ganska tydligt när det är draget, och har gjort så sen det var helt nytt.
SSR (solid state relay) är en bra lösning om det absolut måste vara knäpptyst.
gabbbahey

Inlägg av gabbbahey »

Icecap skrev: 1 mars 2021, 15:52:13 Välkommen hit.

Det är ganska sannolikt att relät är orsaken till brummandet.

Jag hade bytt det mot ett 11-poligt industrirelä , standard 10A strömtålighet, av typen i sockel.
Spolen ska såklart vara avsedd för 230Vac.

Sockeln ger enkel ombyggning och enkel byta om det blir problem längre fram.
Tack för input!
Det är inte ofta som jag köper relä, har du lust att peka mig i rätt riktning vart jag kan köpa rätt? Antingen på nätet eller över disk i Göteborg. För detta är inget jag hittar på Kjell&Co gissar jag?
Mvh
G
gabbbahey

Inlägg av gabbbahey »

Klas-Kenny skrev: 1 mars 2021, 15:56:01 Som sagt, sannolikt reläet som brummar.

Men å andra sidan är det inte helt onormalt för reläer att brumma lite. Behöver inte vara något direkt fel. Det är således heller ingen garanti att ett nytt relä skulle hjälpa.
Kanske kan kolla om det går att montera det något ljuddämpande, nu sprider sig ljudet säkert väldigt väl ut i plasten där det är skruvat. Med lite "mjukare" montering kanske det tystnar ganska mycket.

Har exempelvis ett helt vanligt arbetströmsrelä från Schneider i min elcentral här hemma, det hörs ganska tydligt när det är draget, och har gjort så sen det var helt nytt.
SSR (solid state relay) är en bra lösning om det absolut måste vara knäpptyst.
Tack, bra tips! Jag ska börja med och se om jag kan montera nån en tjockare gummibit eller liknande under nuvarande relä.
mvh
Skriv svar