rikkitikkitavi skrev: ↑28 februari 2021, 09:33:31
Fast installation är det när det är maskiner som står utplacerade som inte flyttas på flera år.
Om nån har en liten stationär 1-fas svarv som ansluts med stickpropp menar du alltså att det plötsligt skulle räknas som fast installation bara för att den inte flyttas på flera år?
När jag jobbade med elsäkerhetsprovning så var definitionerna så här:
Fast
installerad = Det krävs verktyg för att koppla loss kabeln. (Intressant nog räknas också 3-fasdon som fast installationen, trots att det inte krävs verktyg. Jag tror det beror främst på att donen inte är avsedda att kopplas i och ur lika många gånger som en vanlig stickpropp.)
Den Engelska termen är lite tydligare: Permanently installed. Motsatsen är alltså "plug connected".
Fast
monterad (Fixed på Engelska) = Fastskruvad i golv, tak eller vägg. Kan vara såväl fast installerad som stickproppsansluten. Många belysningsarmaturer är fast monterade, även om de är anslutna med lamppropp.
Stationär (Stationary på Engelska) = Inte fastskruvad, men inte avsedd att flyttas (tänk "tvättmaskin"). Kan vara såväl fast installerad som stickproppansluten.
Däremot kan det mycket väl vara så att byggcentraler inte får användas som permanent lösning, men var drar man gränsen mellan tillfällig och permanent?
Om det nu finns ett befintligt 3-fasuttag dit alla maskiner kan anslutas (en i taget), så tycker ju i alla fall jag att det verkar vara en vettigare lösning att grena upp mha en byggcentral än att koppla i och ur 3-fasdon varje gång man ska använda en annan maskin än den som råkar vara inkopplad just nu.