Det borde väl finnas ersättningsdel?
Remmen OK. Men det är tre veka hävarmar som inte gör sitt jobb. Cetrifigalfunktionen gör sitt jobb men hävarmen från drivaxeln följer inte efter. Hävarmen ska låsa den blå knappens hävarm. Jag har bild men lyckas inte bifoga den?MadModder skrev: ↑28 maj 2021, 05:32:44 Det är en mekanisk centrifugalkoppling som håller maskinen igång. När remskivan varvat upp tillräckligt låser den brytaren och blir självhållande. Om drivremmen är sliten slirar det och remskivan kommer aldrig upp i rätt hastighet.
Haft det problemet på både föräldrarnas och min fasters maskin.
Det började med att den slog av när det blev tungjobbat med degen.
När man byter rem är det en fördel att för hand ”gymnastisera” den nya remmen genom att dra ut den som en gummisnodd och massera den ett tag. Den kan annars trasas sönder efter bara ett fåtal körningar. Misstänker att det kan bero på att remmarna som finns är ”new old stock” och har blivit aningens stela.
Det kan ju också vara något knas med själva kopplingen. Du får skruva isär och undersöka.![]()
Felet lokaliserat! En droppe 5-56 behövdes på axeln till hävarmen som låser blå knapp. [https://frontend.wetransfer.net/downloa ... 026/672bd4]Fixa-allt skrev: ↑16 juni 2021, 18:01:38Remmen OK. Men det är tre veka hävarmar som inte gör sitt jobb. Cetrifigalfunktionen gör sitt jobb men hävarmen från drivaxeln följer inte efter. Hävarmen ska låsa den blå knappens hävarm. Jag har bild men lyckas inte bifoga den?MadModder skrev: ↑28 maj 2021, 05:32:44 Det är en mekanisk centrifugalkoppling som håller maskinen igång. När remskivan varvat upp tillräckligt låser den brytaren och blir självhållande. Om drivremmen är sliten slirar det och remskivan kommer aldrig upp i rätt hastighet.
Haft det problemet på både föräldrarnas och min fasters maskin.
Det började med att den slog av när det blev tungjobbat med degen.
När man byter rem är det en fördel att för hand ”gymnastisera” den nya remmen genom att dra ut den som en gummisnodd och massera den ett tag. Den kan annars trasas sönder efter bara ett fåtal körningar. Misstänker att det kan bero på att remmarna som finns är ”new old stock” och har blivit aningens stela.
Det kan ju också vara något knas med själva kopplingen. Du får skruva isär och undersöka.![]()