Jag har med hjälp av flera användare på forumet börjat lära mig att programmera PLC med LBD på en Siemens LOGO!. (Jag vet, det är inte en riktig PLC)

Det finns ett färdigt program och ett jobb för det att göra i en maskin.
Min tanke var att montera in PLC och en power supply jag köpte till. Sedan koppla ihop allt på rätt ingångar och utgångar men inte ansluta nåt mot befintlig maskin utan lämna det så till vår elektriker så han får hedersuppdraget att ström sätta och integrera. (självklart framdragna trådar till alla punkter som ska anslutas då jag kollat upp detta innan.)
Nu har vår elektriker fastnat i ett "stor jobb" som tar upp all tid för honom och hans anställda så vi snackade på telefonen om jag skulle ansluta alltihop med honom som ansvarig på fjärr typ...
När jag nämnde att jag vill ansluta maskinens startknapp till LOGO'n blev han osäker på om man fick göra det dock pga att det kan vara en säkerhetskrets inblandad.
Jag vill köra start signalen genom LOGO'n för att när en räknare nått i mål ska start signalen stoppas och en reset via en annan knapp krävs.
En utgång på LOGO'n ska alltså skicka vidare signalen ifrån startknappen till samma slinga där jag precis tog signal till input och skicka den vidare vart den nu ska. (In i en riktig Siemens PLC tror jag faktiskt)
I övrigt vill jag ansluta "X3 44" för att känna av när maskinen kör så att man inte kan använda start knappen och få LOGO'n att räkna under drift.
Tänker bara så min ide med den här LOGO'n och mitt program inte är ok att använda pga säkerhetsregler och att man då behöver göra större ingrepp för att integrera.
För hoppningsvis missförstod han mig och det är inga konstigheter.
Infogar bilder på startknapp och X3 44 samt foton på de sidor i schemat där de är med. Även en skiss på hur jag vill ansluta i maskinen. (gjord i draw.io då jag inte har nåt program för att rita el-schema. Fusion 360 funkar visst mest för PCB)
Bifogar även el-schemat som pdf