Att läsa eller inte läsa, det är frågan. (Datablad).

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Att läsa eller inte läsa, det är frågan. (Datablad).

Inlägg av TomasL »

Frågan har tydligen kommit upp i en annan tråd.

Visserligen är jag ny här på detta forumet, men det beror snarast på att jag inte hittade det förrän nyligen.

Jag tycker personligen att de som ställer frågor, som i klartext står i databladet, och frågan uppkommer pga att personerna i fråga inte ids läsa databladet, då är det mer eller mindre ohyffsat mot oss andra.

Det är A och O att alltid läsa datablad och de Errata som publiceras.

Om man efter studerat databladen och errata inte förstår, eller man gjort som man tror det står i bladet, då är en fråga ok.

RTFM är alltid relevant, det finns tyvärr inga genvägar, och de som tror att det finns genvägar och försöker utnyttja andras kunskap pga att de är lata och/eller bekväma får enligt mitt tycke acceptera en viss snorkighet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag tycker personligen att de som ställer frågor, som i klartext står i databladet...

Om du menar att *svaret* står i databladet så håller jag med... :-)

För övrigt så gör jag vågen... :-)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En sak som jag själ har råkat ut för, et par år sedan.

Fick en bunt 18F452 från MChip, fick problem med min app, det funkade inte som tänkt var, konstaterade då efter läst erratan att felet fanns beskrivet där, det var om jag kommer ihåg rätt, problem med att skriva till programminnet eller nått sånt, problemet var enkelt att lösa efter det jag läst erratan, men å andra sidan hade MCHIP skickat 6 månader gamla kretsar, av "misstag".
offe

Inlägg av offe »

Visst, du har en poäng. Å andra sidan finns det alltid folk som är snabba på att hoppa på andra och tala om att de inte läst på osv. Jag har själv ställt åtskilliga frågor i forum för "att jag inte förstått" och fått hjälp av kunniga människor. Så som jag har uppfattat elektronikforumet är att de allra flesta alltid varit mycket hjälpsamma även om frågorna ibland varit "dumma". Så tycker jag personligen att forum ska fungera. Tyvärr har jag sett allför många forum bli en plats för inbördes beundran och det tjänar ingen på. Låt oss hoppas att detta forum fortsätter ha den trevliga stämning som präglat det under de år jag läst trådar här och låt oss hoppas att nyblivna forumare även i fortsättningen vågar ställa "dumma" frågor här.

/offe
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Re: Att läsa eller inte läsa, det är frågan. (Datablad).

Inlägg av MicaelKarlsson »

TomasL skrev: RTFM är alltid relevant, det finns tyvärr inga genvägar, och de som tror att det finns genvägar och försöker utnyttja andras kunskap pga att de är lata och/eller bekväma får enligt mitt tycke acceptera en viss snorkighet.
Håller möjligen med till viss del men menar du att en nybörjare eller om någon mer avancerad får problem som kanske förklaras i datablad eller Errata men som inte riktig förstår vad det är som ställer till det eller vill få en förklaring. Anser du då att RTFM är ett lämpligt svar?
Eller är det om någon frågar "Hur kopplar jag in LED-diodrar?" som ett RTFM är lämpligt?

Personligen tycker jag att om man läser en fråga som är dum/korkad/naiv/idiotisk/klassisk RTFM fråga struntar jag i att svara eftersom jag själv skulle känna mig sårad om någon svarade mig oförskämt eftersom det för mig är ett problem. Viss hövlighetsnivå tycker jag att man kan kräva av alla oavsett kunskap och utbildning eftersom alla någon gång varit nybörjare oavsett hur stora kunskaper man för tillfället anser sig ha.
Om det blir för mycket av RTFM-svar så misstänker jag att ett forum blir en samlingsplats för ett antal personer som lider av inbördes beundran som offe skrev.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Eller är det om någon frågar "Hur kopplar jag in LED-diodrar?" som ett RTFM är lämpligt?

Sannolikt inte.
En länk till elektronik-wiki'n eller annan rellevant ställe är nog bättre.
Men att en än gång börja förklara vad som redan finns förklarat massor
av gånger tidigare, är inte speciellt effektivt för någon.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo vi har alla varit nybörjare nån gång, men vad jag vill få fram är en god sed, att alltid läsa in sig innan man börjar med nånting nytt.

Tyvärr är det inte helt ovanligt med resonomanget, för jobbigt att läsa, för många sidor, varför läsa, andra kan ju lösa det åt mig osv.

Det är enligt min mening nödvändigt att försöka förstå vad man har föresatt sig att göra, dvs skall man skriva ett windows eller ett linuxprogram, så måste man ha en viss förståelse för hur APIerna fungerar, samma gäller en mikrokontroller, om man inte förstår vad kretsen gör, eller vad de olika pinnarna har för någon funktion, så lär man inte komma särskilt långt.

Att befrämja läsning av datablad är något som borde framhävas.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

sodjan skrev: En länk till elektronik-wiki'n eller annan rellevant ställe är nog bättre.
Men att en än gång börja förklara vad som redan finns förklarat massor
av gånger tidigare, är inte speciellt effektivt för någon.
Tog det bara som ett exempel i högen!

TomasL: Får väl säga som en lärar jag hade i elektronik. "Det är inte roligt att äta färdigtuggad mat" med anledning av att få allt serverat på ett fat.
Om du ger dig ut på ett "korståg" för att få folk att läsa datablad så säg till så putsar jag upp rustningen och sluter upp vid din sida.
(OBS lite humor i sista meningen :) )[/b]
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Tog det bara som ett exempel i högen!

Och mitt svar gäller naturligtsvis alla andra *liknande* exempel i högen... :-)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

MicaelKarlsson skrev: TomasL: Får väl säga som en lärar jag hade i elektronik. "Det är inte roligt att äta färdigtuggad mat" med anledning av att få allt serverat på ett fat.
Om du ger dig ut på ett "korståg" för att få folk att läsa datablad så säg till så putsar jag upp rustningen och sluter upp vid din sida.
(OBS lite humor i sista meningen :) )[/b]
:lol: Tack, kan kanske behövas :lol:

Grejjen är ju, om man löser det själv med hjälp av databladen och övriga instruktioner, blir det ju verklig kunskap, allt annat är chimära kunskaper, som försvinner lika fort som dem kom dit.

Därmed inte sagt att man skall sluta hjälpa folk, men hjälp till självhjälp är trots allt den effektivaste metoden, RTFM kanske är lite brutalt, RTM kanske är bättre.

Personligen, i de supportforum som jag själv använder för min IDE, försöker jag lösa frågan eller problemet själv, men när jag springer på problem/felmeddelanden som rimligtvis inte borde finnas, ställer jag frågor.

Har själv fått lära mig att 99% av felen är självförvållade, pga dålig genomläsning osv.
99% av problemen är lätta att lösa om man läser.

Det är de återstående 1+1%en, där man behöver hjälp.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

TomasL: Instämmer!
Själv tycker jag att jag lär mig mer på att få tips om var man kan hitta hjälp eller råd om vad man skall använda sig av för komponent istället för att gissa och få problem på grund av fel i planeringen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tips och råd är en sak, men frågor typ: Varför funkar det inte, med svar som "Har du konfigurerat konfig-registerna riktigt", är en helt annan sak.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Mitt inlägg:Om det är klart att en fråga är en solklar RTFM fråga kan man svara tex:"Har du läst sidorna 18-20 i manualen, om inte gör så och förklara vad det är du inte förstår" inte bara RTFM. Alla är inte bäst på att läsa/hitta i datablad då dessa kan vara snåriga.

Men även frågeställaren ska vara ödmjuk då man faktist begär "gratis hjälp". Det minsta man kan begära är att:
1. Ange en KORREKT rubrik
2. Frågan skall vara tydlig
3. Man åtminstone försökt googla/läsa databladet lite själv.
4. Man inte inte begär att få allt serverat på ett fat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Mitt inlägg: Om det är klart att en fråga är en solklar RTFM fråga kan man svara tex: "Har du läst sidorna 18-20 i manualen, om inte gör så och förklara vad det är du inte förstår" inte bara RTFM. Alla är inte bäst på att läsa/hitta i datablad då dessa kan vara snåriga.
Jag menar naturligtvis inte att man skall svara RTFM, snarare kanske ett vänligt påpekande om att "du kanske skulle läsa igenom kapitlet med konfig-registren noggrant" först.

Samtidigt kan man fråga sig, skall jag som hjälpare, leta reda på databladet i fråga, bland de 1000tal,jag har, med ofta mycket kryptiska beteckningar, sedan leta reda på vilken sida informationen står på.
Lite jobb får faktiskt frågeställaren göra själv. :twisted:

Men även frågeställaren ska vara ödmjuk då man faktist begär "gratis hjälp". Det minsta man kan begära är att:
1. Ange en KORREKT rubrik
2. Frågan skall vara tydlig
3. Man åtminstone försökt googla/läsa databladet lite själv.
4. Man inte inte begär att få allt serverat på ett fat.
Kan inte uttrycka det bättre. :bravo:

Nä, nu skall jag ställa en fråga :wink:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Skriv svar