Trådlöst hemmanätverk
Trådlöst hemmanätverk
Jag har drabbats av ett mystiskt fel på Wi-Fi hemma. Det har länge funkat bra både till Windows-laptop och våra Applemobiler.
Men inte nu sedan några veckor.
Laptoppen- fortsatt inga problem. Via mobilerna går det en liten stund, mkt långsamt, att komma till en startsida, som inte laddar helt, sedan meddelande ; Verkar inte som routern har anslutning till internet.
Vilket uppenbarligen finns, har bredband via stadsnät i Karlstad med Bredband 2, och snabbt nät via Windowsdator.
Har startat om både fibernätmodemet och router, men problemet kvarstår.
Jag begriper inte vad det är för fel. Jag kan tänka mig att köpa ny router, men det är väl troligen inte fel på den befintliga? Det är en TP link, 3-4 år gammal.
Någon som har en aning om hur jag löser detta?
Per
Men inte nu sedan några veckor.
Laptoppen- fortsatt inga problem. Via mobilerna går det en liten stund, mkt långsamt, att komma till en startsida, som inte laddar helt, sedan meddelande ; Verkar inte som routern har anslutning till internet.
Vilket uppenbarligen finns, har bredband via stadsnät i Karlstad med Bredband 2, och snabbt nät via Windowsdator.
Har startat om både fibernätmodemet och router, men problemet kvarstår.
Jag begriper inte vad det är för fel. Jag kan tänka mig att köpa ny router, men det är väl troligen inte fel på den befintliga? Det är en TP link, 3-4 år gammal.
Någon som har en aning om hur jag löser detta?
Per
Re: Trådlöst hemmanätverk
Har något hänt i din närhet, nya grannar eller någon som ändrat sitt Wifi?
En sak kan hjälpa och det är att boota om iPhonerna. Min har ibland slutat att ladda trådlöst då hjälper det att boota om den.
Är ju så enkelt att göra så även om det inte är första sannolikheten kan det vara värt att testa. Håll ned "power" samtidigt med "volym upp" sen "dra för att stänga av".
Är ju så enkelt att göra så även om det inte är första sannolikheten kan det vara värt att testa. Håll ned "power" samtidigt med "volym upp" sen "dra för att stänga av".
Tack för svar.
Nej inga nya grannar. Om de gamla vanliga har ändrat vet jag inte. Men jag bor i en villa och de ar tio-femton m till grannar, så mindre troligt att det blir så mkt störningar, antar jag?
Har provat att bota om mobilen, tack för tips, detta känd jag inte till. Men tyvärr kvarstår fenomenet.
Per
Nej inga nya grannar. Om de gamla vanliga har ändrat vet jag inte. Men jag bor i en villa och de ar tio-femton m till grannar, så mindre troligt att det blir så mkt störningar, antar jag?
Har provat att bota om mobilen, tack för tips, detta känd jag inte till. Men tyvärr kvarstår fenomenet.
Per
Nu har ju äpple en massa idiotiska begränsningar i vad man kan köra för appar, men finns det nån wifi analyzer-mjukvara så kan du ju installera den och se om det ligger annat på samma kanal som din wifi.
Påfallande ofta är defaultkanalen samma på olika wifibasar av nån anledning.
typ:
https://blog.learningtree.com/using-wif ... -networks/
Påfallande ofta är defaultkanalen samma på olika wifibasar av nån anledning.
typ:
https://blog.learningtree.com/using-wif ... -networks/
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Kolla om mobilerna verkligen ansluter till samma nätverk som laptopen.
Precis som Glenn tipsade om så kan du ladda ner appen Fing, där du bl.a kan testa hastighet och se info om Wifi-nätet.
Precis som Glenn tipsade om så kan du ladda ner appen Fing, där du bl.a kan testa hastighet och se info om Wifi-nätet.
Senast redigerad av MadModder 10 februari 2021, 08:29:10, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Tog bort onödigt öknamn
Anledning: Tog bort onödigt öknamn
Ladda ner Wifi Analyser på telefonen, så ser du direkt hur många som delar på kanalerna.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Som Glenn menar så plockar Apple bort appar som scannar wifi-nätverk och kollar signalstyrkor mm.
Rätt som det är är en app borta som man använt tidigare.
Just nu verkar Netspot vara en som kan scanna efter wifi. Får se hur länge den finns kvar.
Rätt som det är är en app borta som man använt tidigare.
Just nu verkar Netspot vara en som kan scanna efter wifi. Får se hur länge den finns kvar.
Jo, jag var inte säker på huruvida det fanns sådana appar, men jag hade ett svagt minne av att det var en av de sakerna som apple av nån outgrundlig anledning aktivt plockar ner, därför skrev jag som jag gjorde.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Nej netspot måste ha nån slags wifi-mojäng kopplad så det gick ju bort.
Det finns tydligen ingen annan ios-app nu som kan lista hotspots, ssid, signalstyrka, eller kanalnummer.
Alla som hävdar att de kan visa ”signalstyrkan” mäter bara överföringshastigheten kontinuerligt.
Inssider kör jag på laptopen och det funkar iaf bra för att se det mesta.
Det finns tydligen ingen annan ios-app nu som kan lista hotspots, ssid, signalstyrka, eller kanalnummer.
Alla som hävdar att de kan visa ”signalstyrkan” mäter bara överföringshastigheten kontinuerligt.
Inssider kör jag på laptopen och det funkar iaf bra för att se det mesta.
-
Acrylic Wi-Fi Home – WiFi Scanner. Är riktigt bra och du kör den på datorn. Räcker med gratisvarianten. Du ser snabbt och lätt Signalstyrka, Nätverkskvalitet, Nätverk som arbetar i 2,4 GHz, Nätverk som arbetar i 5 GHz.
https://www.acrylicwifi.com/en/wlan-wif ... wifi-free/
https://www.acrylicwifi.com/en/wlan-wif ... wifi-free/