Mitsubishi MSZ-FH 25 innedel till vattenburen konvektor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kamelen

Mitsubishi MSZ-FH 25 innedel till vattenburen konvektor

Inlägg av Kamelen »

Hej!
Jag har en innedel till Mitsubishi MSZ-FH 25 V.P som jag tänkte koppla till radiatorsystemet i källaren.
Mina funderingar är hur jag kopplar på elventilen så den öppnar när jag startar "konvektorn"?
S3 plinten skickar en 230VAC puls vid start av innedelen har jag mätt upp samt det ligger ca 1.8VDC konstant.
Nu vet jag inte om det är uteagg. som ska ge 12-24V in till innedelen eller tvärsom på S3?
Skulle gärna få tag på kompletta kretsscheman på aggregatet, är det ngn som vet vart man hittar det?
Anledningen till detta experiment är att nuvarande konvektor låter som en "flygande Tunna"

Mvh Lars
Användarvisningsbild
JohnGalt

Re: Mitsubishi MSZ-FH 25 innedel till vattenburen konvektor

Inlägg av JohnGalt »

Här är servicemanualen, den har mycket bra info: http://www.mitsubishielectric.pt/admin/ ... 7bfa5f.pdf
Börja där och återkom med frågor, tycker jag.
Kamelen

Inlägg av Kamelen »

Tack för svaret!
:D
Kamelen

Inlägg av Kamelen »

BildHej!
Nu har jag kollat lite spänningar på mätpunkterna enl. manualen och det ser bra ut enl. min mening.
Men som jag tolkar det så ska innedelen få 12-24V svar från utedelen; kan det stämma?
För innedelen stannar efter ca 5min, antar att så ska det vara om den inte får svar från utedelen enl. manualen?
När jag spänningsätter innedelen så släpper den på en 230VAC puls S3-jord, antar att det är för att aktivera utedelen?
Har mätt lite på min kompletta VP MSZ-FH 25:a, där har jag varierad spänning 12-24V under drift (pulser?)
Min fundering är nu om det skulle gå att hänga på några zenerdioder 24V i serie med en 24V matning på S3?
Zenerdioderna tänkte jag ha som skydd mot 230V pulsen ut från S3?
Eller ha ett tidrelä som släpper på 24V efter en stund?

Många funderingar iaf :)
Hoppas på svar eller förslag
Mvh Lars
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Med tanke på hur många olika felkoder som kan genereras från utedel till innedel bör det vara någon form av seriekommunikation eller pulser.
För att veta hur det ska se ut behöver man nog mäta på en fungerande enhet med oscilloskop.
Kamelen

Inlägg av Kamelen »

:tumupp: Tack
Skriv svar