Litet bakslag (ekonomiskt); plötsligt har man börjat lappa bilarna på vår parkering. Här har väl alltid varit evighetsparkering men nu blev det 24-timmars. Fånigheter

. Där försvann 400:- från mitt konto.
Från 99Musik släpar jag med mig en kul fråga: hur liten kan en synt bli?
Jag tror jag har en bild på min Mentysynth som ryms i en pastillask, Zeppelins Macciato är 15x10 cm och Anushrin 21x12 cm. MFOS Noise Toaster resp Weird Sound Generator är minimaskiner som kan byggas små (mycket små).
Medan jag nu emellanåt pillar med min första Soundlab, inser jag att den är ju som gjord för att göra liten.
Om jag utgår från mönsterkortet (eller kretskortet om man så vill) är det ungefär i Europastorlek (16x10 cm), så där är en begränsning. Med SMD-komponenter kan man nog trycka ihop den till gissningsvis 10x6,5 cm, men rattar och omkopplare (speciellt omkopplare) tar plats men med minsta möjliga storlek på dessa komponenter (9mm potar) kan man krympa ner panelen till samma storlek som kretskortet, alltså 16x10 cm. Med små standardpotar får man göra kortet lite större, kanske 17x12 cm.
Den panel jag gjort är dock större, 24 x 18 cm. Då jag precis börjat ansluta alla kontroller slår det mig att jag kanske skulle försöka ta fram en ny panel och bygga smått ändå.
Nedan en jämförelse mellan, A originalpanelen (den jag bygger på), B en skiss gjord i Illustrator på en panel med stadardkomponenter och C en variant med små PCB-monterade potar på ett kort i samma storlek som syntens kretskort.
Här ska tilläggas att jag på mina två skisser inte tagit med Fin- och grovjustering av oscillatorerna och inte finjustering av hur oscillatorerna modulerar varandra.
Soundlab_005.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.