A traktor bygge, ecu programmering.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 21117
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Moped Klass 2 och elcykel är väl de enda motorfordon man kan köra utan körkort idag?
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Om man är tillräckligt gammal. Det är mer och mer begränsningar för de yngre.
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Nu vet vi inte anledningen till att han saknar B-kort, men traktorkort verkar ju ganska enkelt att få.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 21117
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Personen har numera traktorkort och erfarenhet av jordbrukstraktorer med släp.
(Vi har torrkört (på lagligt vis) litet i en gammal buss tidigare för att lära reglagen på denna typ av fordon på den jämfört med traktorn, annars är det väl mest dubbeltramp och annat men det går att träna på i inhägnat område i låg hastighet tänkte jag.).
45 räcker gott sedan, behöver inte gå snabbare.
Däremot finns inte pengar här att köpa in dyra objekt med äldre klassningar, tyvärr.
Editr, jag vill inte gå in på varför personen inte har B kort, men h*n har fixat både teorin samt fått godkänt för samtliga lägre behörigheter av doktorns intyg.
(Vi har torrkört (på lagligt vis) litet i en gammal buss tidigare för att lära reglagen på denna typ av fordon på den jämfört med traktorn, annars är det väl mest dubbeltramp och annat men det går att träna på i inhägnat område i låg hastighet tänkte jag.).
45 räcker gott sedan, behöver inte gå snabbare.
Däremot finns inte pengar här att köpa in dyra objekt med äldre klassningar, tyvärr.
Editr, jag vill inte gå in på varför personen inte har B kort, men h*n har fixat både teorin samt fått godkänt för samtliga lägre behörigheter av doktorns intyg.
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Absolut lättare, men det räcker inte att programmera om boxen på en "vanlig" bil.Mizzarrogh skrev: ↑17 januari 2021, 14:28:51 Nå, men för att återgå till ämnet, det var ju intressant om man numera alltså kan få fordonet klassat enbart genom att montera elektronikbox, jag har stört mig länge på de gamla reglerna som innebar att man måste kapa sönder karossen och göra om drivlinan, det verkar litet lättare nu.
Isåfall måste du välja en 4wd-bil som enbart har plats för max 2 passagerare, finns det plats för fler passagerare måste man bygga om, och är bilen 2wd finns det regler om hur mycket av vikten som ska finnas på drivande hjul, uppfylls inte det måste du bygga barlastflak.
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Kravet är 60% på drivande axel. Det har man nog på framhjulsdrivna bilar. Att blockera baksätet och lastutrymme är ingen avancerad ombyggnad. Det är bra mycket lättare är att korta chassi och montera extra växellåda.
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Ok, jag trodde att det var du själv det handlade om.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 21117
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Det är det väl också då det är jag som skall ha själva fordonet, men ville slippa krav på allt som är högre än traktorn av praktiska skäl... Jag skulle vilja låta person X få körträna med tunga fordon (i max 30) också tänkte jag, så att denne lär sig ordentligt.
(Själv har jag gjort C testerna för långe sedan, men jag har inte löst ut det)
(Själv har jag gjort C testerna för långe sedan, men jag har inte löst ut det)
- GoldenChamp
- Inlägg: 120
- Blev medlem: 20 november 2010, 23:51:31
- Ort: Kungälv
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Förhoppningsvis så går motionen igenom att höja hastighetsbegränsningen på A-traktorer till 45km/h.
Då är det likvärdigt med mopedbilarna. Fast mycket säkrare att sitta i en A-traktor byggd av en riktig bil typ Volvo V70.
En höjd hastighet skulle ge mycket bättre flyt i trafiken och stressade personer slipper kanske att göra några vansinnesomkörningar.
I USA får man ju som 16-åring köra riktiga bilar så 45 km/h för våra ungdomar är väl inte helt orimligt.
Sedan ska de såklart inte börna runt och störa folk eller medvetet hindra trafiken.
Då är det likvärdigt med mopedbilarna. Fast mycket säkrare att sitta i en A-traktor byggd av en riktig bil typ Volvo V70.
En höjd hastighet skulle ge mycket bättre flyt i trafiken och stressade personer slipper kanske att göra några vansinnesomkörningar.
I USA får man ju som 16-åring köra riktiga bilar så 45 km/h för våra ungdomar är väl inte helt orimligt.
Sedan ska de såklart inte börna runt och störa folk eller medvetet hindra trafiken.
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Sådana motioner har varit uppe många gånger.
Det skulle göra A-traktorer klart mer populära och då öka rejält i antal. Så jag är långt ifrån säker på att det skulle höra något bättre. Bara de senaste förenklingarna i ombyggnadskraven har ökat antalet märkbart.
Det skulle göra A-traktorer klart mer populära och då öka rejält i antal. Så jag är långt ifrån säker på att det skulle höra något bättre. Bara de senaste förenklingarna i ombyggnadskraven har ökat antalet märkbart.
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Men en atraktor väger mycket mer än en mopedbil oftast. Så när mopedbilen krockar in i någon så är det inte lika mycket krafter inblandade som när 2.5 tons pickupen brakar in i något i 44 km/h.
Men visst flytet hade blivit bättre och dödsfallen fler i icke singelolyckor...
Men visst flytet hade blivit bättre och dödsfallen fler i icke singelolyckor...
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Danei: det är ju det jag säger, det är enklare ..men det är ändå en del meck, oftats godkänns väl inte spärrade lås heller så du måste bygga fysiska spärrar typ galler.
Angående 45km/h på a-traktor så är väl problemet just vikten, det blir för mycket vikt/rörelseenergi. Mopedbilar är ju mycket lättare, vilket också avspeglas i den obefintliga krocksäkerheten.
Sen är det ju en sanning med modifikation att ,man kan ha "fullt" körkort som 16åring i USA, det får man afaik inte i någon delstat, däremot fungerar ju deras övningskörningssystem ofta så att du tar kortet först som 16åring och sen "övningskör" du tills du får det på riktigt, men under den perioden brukar det vara begränsningar, i vissa delstater vet jag tex att man måste ha med sig någon med "riktigt" körkort, ungefär som övningskörning var här förr alltså.
Angående 45km/h på a-traktor så är väl problemet just vikten, det blir för mycket vikt/rörelseenergi. Mopedbilar är ju mycket lättare, vilket också avspeglas i den obefintliga krocksäkerheten.
Sen är det ju en sanning med modifikation att ,man kan ha "fullt" körkort som 16åring i USA, det får man afaik inte i någon delstat, däremot fungerar ju deras övningskörningssystem ofta så att du tar kortet först som 16åring och sen "övningskör" du tills du får det på riktigt, men under den perioden brukar det vara begränsningar, i vissa delstater vet jag tex att man måste ha med sig någon med "riktigt" körkort, ungefär som övningskörning var här förr alltså.
Re: A traktor bygge, ecu programmering.
Har de inte begränsningar för passagerare och mörkerkörning tex?