Kort fråga om en BCD avkodare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jirgyg

Inlägg av Jirgyg »

Vad tror du om det här?
http://www.geocities.com/jirgyg/2.JPG
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ok, nu tittade jag lite noggrannare. Tänk på att strömbrytarna inte är i ordning nu. För att ha värdena 1,2,4 och 8 på brytarna på ett vettigt sätt så får du lov att sortera om dom lite.

Pinne 7 på kretsen ska gå till den första strömbrytaren
Pinne 1 på kretsen ska gå till den andra strömbrytaren
Pinne 2 på kretsen ska gå till den tredje strömbrytaren
Pinne 6 på kretsen ska gå till den fjärde strömbrytaren

Sen ska du även koppla LT (3) och RBI (5) till plus, men det kan du göra utan motstånd.

Du har fortfarande en pinne kvar på displayen som är kopplad till minus. Jag förmodar att den pinnen är för decimalpunkten. Om du vill ha den släckt så tar du bort den kopplingen. Vill du ha den tänd hela tiden måste du lägga till ett lysdiodsmotstånd på den också. Annars så blir den överbelastad och går sönder på nolltid.
Jirgyg

Inlägg av Jirgyg »

Bra att du märkte det där med brytarna. Tänkte inte själv på det.
Angående decimalpunkten är den mest störande, skulle helst slippa den.
Men i princip alla displayer har minst en decimalpunkt. Så jag får väl skippa att koppla in den.
Tack!

EDIT: RBI IN/OUT samt lamp test, vad är dom till för?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Lamp test tänder alla segmenten för att man men en knapp ska kunna se alla alla segment på alla displayer (om man har flera) fungerar. Ganska menlöst med led-displayer. Men på den gamla goda tiden när displayer var uppbyggda med riktiga glödlampor så var det viktig att se att inte någon lampa hade gått sönder eftersom så visades helt fel siffror, går mitt-lampan sönder så blir ju en 8'a en 0'a. Och det är inte bra.

RBI/ RBO (Ripple Blanking In /Out) är för att man ska kunna automatiskt släcka bort inledande nollor på en display med flera siffror. Dvs istället för att visa "00042" på en femsiffrig display så visas " 42". Kan vara snyggt ibland.
Jirgyg

Inlägg av Jirgyg »

Ok. Då borde jag veta allt för att kunna börja bygga.
Tack för all hjälp :D
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Ska inte pinne 6 på displayen kopplas till plus istället för jord?
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jepp det stämmer bra det, 6'an är ytterligare en anod så den är internt kopplad till 1'an i displayen. Decimalpunkten ligger på på pinne 7.

Jag antog att jirgyg hade kopplat in alla katoderna och att 6'an var en av dom. Men så var ju tydligen inte fallet.

Så lämna 6'an oansluten eller koppla den till samma plus som pinne 1 på displayen.
Jirgyg

Inlägg av Jirgyg »

Ännu en miss av mig, bra att du noterade det cykze. Men det var också just därför jag bad om hjälp... detta är mitt första "projekt" och det är därför jag börjar i liten skala.
NU borde det inte vara mer va?
Skriv svar