Håller just nu på med ett projekt där jag behöver läsa av diverse 12V signaler såsom helljus å blinkers med en STM32:a och undrar om ingångskyddet är tillräckligt?
Automotiva miljöer är ju, iaf vad jag förstått och läst mig till, inte direkt snälla mot komponenter. Med det i tanke så slängde jag på en zener med strömbegränsande resistor på MCU:ns ingång för att begränsa spänningen till högst ca 3.3V, vilket verkar fungera i simulation.
Bättre att visa med ett kretsschema, tänk på att komponenternas värden är bara placeholders just nu samt R2 agerar pull-down för signalen. Var lite osäker på att köra med en spänningsdelare då tanken är att insignalen borde gå att läsa av under uppstart av motor, vilket ger att 9V(Sjunker väl ca till detta när startmotorn går?)-15V borde registreras som högnivå vilket blir ett för stort spänningsspan för MCU:n med en 3.6k-1k spänningsdelare (9V=>~2V 15V=>~3.3V)
Dock så kanske det är ett bättre alternativ, men bör man då ha en spänningsbegränsande diod innan spänningsdelaren för optimal funktion?

Räcker denna lösning för att skydda MCU:ns ingångar eller är det något jag har missat?
Borde jag köra med TVS dioder istället för vanliga zener inom denna applikation?
Tackar på förhand!