Plejd LED-10 i takspotlight?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Motormannen

Plejd LED-10 i takspotlight?

Inlägg av Motormannen »

Hej, är det OK att sätta in en LED-10 från Plejd inne i själva takspotlighten? Antar att det måste vara en elektriker som gör det isf. men är det ens då OK, hur det nu ska göras...?
Det är en äldre Belid lampa som jag vill ändra om till LED.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
paselfc

Re: Plejd LED-10 i takspotlight?

Inlägg av paselfc »

Gå till FB Plejd support, där får du svar inom kort tid ;)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Absolut kan man göra detta, det blir då en egentillverkad armatur ansluten med stickpropp och inget som en elektriker behöver göra, bara någon med elkunskap.

Valfri elektriker kan säkert hjälpa dig att göra det, men det kan bli lite dyrt om det tar lång tid att montera spottarna och dra kablar i armaturen (de måste seriekopplas).
Vilka spottar hade du tänkt köpa?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Om lampan är av jordad modell borde det vara OK. Annars är det nog svårt att kalla det hela dubbelisolerat, om man stoppar den innanför en metallkåpa. Om du inte stoppar den i en extra plastlåda förstås, som ger det andra lagret av isolation.

Sen kan man ju också tänka sig att det blir väldigt begränsad räckvidd när man stoppar in den i en plåtburk. Därav kan det vara en ganska dålig idé..

Rent regelmässigt borde du få göra det själv. Sätter du den i lampan är det ju egentligen snarare att du modifierar lampan. Sen installerar du din modifierade lampa (vilket du får göra om du har nödvändig kännedom).
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Tack för alla svar :-)

mrfrenzy: Dessa har jag köpt (Osram Parathom GU4 MR11 3.2W 927 36D) men jag vet inte om dom redan har någon driver i sig...

Klas-Kenny: Jag tänker att en får gå upp på övervåningen (trähus) och få kontakt med den ovanifrån. Jag har inte kollat men jag hoppas den går att programmera så att den dimmrar upp&ner enligt ett schema.
Skriv svar