Den här kostar nästan ingenting att tillverka.
Det går även att köra slangen rätt igenom, och att man bara klämmer ihop slangen.
Helt vattentät är den också
Det verkar inte som du är ute efter den sorten men om du ändå skulle vara intresserad av den typen som är på Fagges bilder i början så har jag ca 10 st begagnade och någon ny fullt fungerande som du hade kunnat få för ett lågt pris då dom bara tar plats.
En bunt med peristatiska pumpar kanske med hög doserings noggrannhet, en centralenhet och sen tunna slangar till krukorna. Lite klurande så klarar man av detta med en motor med 'klurig' koppling till flera 'pumphus' på samma axel.
Som det är nu så är inte fördelningslåde-ventiler ett alternativ.
Då det är rätt många ventiler det är frågan om så blir servostyrda bökigt och dyrt.
Det är tänkt att varje kruka/bytta ska vattnas individuellt så centralpumsvarianten faller, även om den till pris är oberoende av antal bevattningspunkter.
Tyvärr hann jag inte rita något i helgen som gick.
Satt och räknade på spolar i fredags kväll en vällindad spole med:
d=5,1 D=10,1 och B=5 ger ca 1000 varv meed 0,15 tråd ungefärlig ström vid 5 Volt är 200mA, undrar vad det blir i lyftkraft?
Är också på jakt efter lågspännings magnetventiler för bevattning. Tidigare lösning var en vanlig bil-spolarpump, och den visslade rätt bra vid vattning alltså :/
danei skrev:tecno: var kan man hitta en sådan pump till bra pris?
Missat tråden ser jag, sorry. Jo man gör en själv och får den precis som man vill ha den. Den på bilden är till en prototyp jag gjorde till en Epson bläckstråleskrivare för bra många år sedan då det behövdes stora mängder bläck för utskrift av butiksskyltar, en automatisk patronpåfyllare. En enkel DC motor med växellåda, en axeltapp med 3 axlar/tryckrullar och ett hus som passar till det hela samt lite siliconslang.
Håller på med liknande saker.
Inomhusbevattning av krukor.
Söker en billig ventil. Industriventil kan man direkt glömma, aldeles för dyra, eftersom behöver många, kanske 40 st på en anläggning.
Har sökt med ljus o lykta på internet efter en billig magnet ventil, hittade en i Taiwan, skrev ett mail dit men fick inget svar, troligen ska man beställa kanske 10000 för att dom överhuvudtaget ska reagera...
Har övergett tanken med magnetventiler, o är nu ist inne på att ha en
dc-motor o gängad stång o nån sorts rörlig sak som täpper slangen.
Småmotorer har jag hittat i priser från 6.50 - 20 kr.