För att felsöka:
Ändra kablaget så det blir rätt.
dvs, kablaget skall går från master > slav1 > slav2 > slav3 > slav N
Terminering i Master och den sista slaven.
Koppla bort slavarna från nätet, och verifiera slavens funktion med en RS485-adapter och ett lämpligt Modbus RTU masterprogram i datorn.
Koppla bort mastern från nätet.
Koppla in PCn
Koppla på slav efter slav på nätet, verifiera vid varje enskild ändring av nätet med PCn.
Vissa tillverkare har växlat på beteckningarn A och B, så du måste verifiera vad som är vad.
Ett exempel är EBM-Papst där anslutning A är D+ och anslutning B är D-, dvs tvärtom mot RS485-standarden.
Jan, naturligtvis vet jag inte hur Siemens implementerar sina saker, dock, jag har driftat ett antal hundra MODBUS-RTU nätverk.
De problem jag sett är just Stjärnnät, avsaknad av terminering, skärmen jordat i varje ända, A och B skiftade etc.
Modbus (RS485) spänningsfråga
Re: Modbus (RS485) spänningsfråga
Nu rör sig ju detta om en tidigare fungerande lösning som slutat fungera efter ett strömavbrott.primerone skrev:Jag läser av ett gäng flödesgivare med en PLC (Siemens ET200) via Modbus (RS485, stjärn nät).
Detta har nu slutat fungera efter ett längre strömavbrott och jag lyckas inte hitta felet.
All utrustning är omstartad och flödesgivarna visar värden i de lokala displayerna men inget kommer in i PLCn. Jag har även bytt PLCns Modbus enhet utan resultat.
När jag mäter på RS485 trådarna med oscilloskåp så ligger båda på 0 Vdc i viloläge. Det är här mitt problem ligger. En av trådarna borde väl ligg på 5 Vdc?
Om jag kopplar in en laptop via en USB-RS485 konverterare, så hoppar en tråd upp till 5 Vdc direkt. Om jag sänder en förfrågan från datorn kan jag kan se meddelandet på oscillokåpet (men jag får inget svar). Min tolkning av det är att RS485 trådarna är inte kortslutna, vare sig till jord eller varandra. Datorn orkar ju driva trådarna högt och lågt. Men när datorn är bortkopplad verkar det som ingen driver RS485 linan.
Så min fråga till er som kan sånt här är, vem är det som driver kommunikationslinan? Eller rättare sagt, vad är det jag inte fattar?
Då är det ju osannolikt att själva nätets konstruktion skulle vara felet?
Men visst för att få allting rätt så börja med att bygga rätt nät med rätt terminering m.m. Och testa som TomasL beskriver då får du ett stabilt och bra nät att bygga vidare på.
Men själva grundfelet låter mera som trasigt, felkonfigurerat i PLC utrustningen. Kan inställningen av parametrar försvunnit om batteribackupen felade under strömavbrottet?
Har du tillgång till programvara så du kan koppla upp dig mot PLC:en och göra div tester? Ev endast ladda ett program som endast läser av slavenheterna?
Re: Modbus (RS485) spänningsfråga
Felsökning kan var kul/utmanande. (under rätt förutsättningar)
Har kört mycket RS485 och PLC.
Efter ett ström avbrott är det vanligaste att PLC'n tappat minnet. (typ av backup? Batteri?)
Ofta blir man lurad vid felsökning, det kanske inte är strömavbrottet som är orsaken, det kanske har gjorts andra jobb under strömavbrottet, kortslutning/avbrott, koppla bort allt från bussen och mät.
Om stjärnnätet fungerat tidigare, så borde det fungera nu, 9600 är ju nästan likspänning.
RS485 är har vippande 5V, dvs. när mastern eller slavarna sänder är det +5V eller -5V mellan A-B, där emellan är det tristate, mastern (PLC'n) kanske alltid ligger aktiv innan sändning. Om du inte mäter nåt med oscilloskopet med slavarna urkopplade så sänder inte mastern nåt.
Det typiska är ändå att nåt tappat minnet.
Har kört mycket RS485 och PLC.
Efter ett ström avbrott är det vanligaste att PLC'n tappat minnet. (typ av backup? Batteri?)
Ofta blir man lurad vid felsökning, det kanske inte är strömavbrottet som är orsaken, det kanske har gjorts andra jobb under strömavbrottet, kortslutning/avbrott, koppla bort allt från bussen och mät.
Om stjärnnätet fungerat tidigare, så borde det fungera nu, 9600 är ju nästan likspänning.
RS485 är har vippande 5V, dvs. när mastern eller slavarna sänder är det +5V eller -5V mellan A-B, där emellan är det tristate, mastern (PLC'n) kanske alltid ligger aktiv innan sändning. Om du inte mäter nåt med oscilloskopet med slavarna urkopplade så sänder inte mastern nåt.
Det typiska är ändå att nåt tappat minnet.