Bilradio 1965

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
lekman123
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 februari 2011, 07:07:34
Ort: Ekshärad

Bilradio 1965

Inlägg av lekman123 »

Har skaffat en Blaupunkt-radio från ca -65. Den fungerar bra men tänkte ändå kolla om nån vet ifall det finns elektrolyter i en sån som man gör bäst i att byta på en gång, innan de leder till nån form av haveri? Har även rörförstärkare i en Hammondorgel där jag inte bytt nåt än. Dumt att vänta väl?
Lars
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5980
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bilradio 1965

Inlägg av hcb »

Jag skulle nog oroa mig mindre för elektrolyterna (om det inte finns synliga läckor eller andra fel) än för vissa typer av kopplingskondensatorer om det är rörpytsar. Jag har inte några exempel i huvudet men sök i trådar om renovering av äldre rörradioapparater så finns det många tips där.
En brasklapp är att anodspänningselektrolyter som stått oanvända länge bör "formeras", d.v.s. att man inte slänger på full spänning med en gång utan långsamt ökar spänningen över dem så att det interna oxidskiktet hinner byggas upp.
lekman123
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 februari 2011, 07:07:34
Ort: Ekshärad

Re: Bilradio 1965

Inlägg av lekman123 »

Jag har nu använt rörförstärkarna i ett antal år utan problem men innan dess var det nog ett stillestånd på 10 år . Nån försiktig ramp upp i spänning var det inte tal om. När det gäller transistorradion till bil från -60 talet, är det bara att vara glad o nöjd så länge det fungerar utmärkt?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5980
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Bilradio 1965

Inlägg av hcb »

Andra vet bättre än jag, men funkar det så funkar det :)
Dock bör man nog se över kopplingskondensatorerna och ev byta dessa profylaktiskt så de inte tar med sig några rör när de börjar läcka ström.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3663
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Bilradio 1965

Inlägg av breflabb »

När det gäller gamla bilradio skall man låta bli o börja leta fel om den funkar som det ska
Risken är ganska stor att man själv konstruerar ett fel istället, och dom felen är tio gånger svårare
att hitta. Har själv råkat ut för det.
Så låt bli o peta. Fixade en 60-tal Blaupunkt för ett halvår sedan, men den var död.
En slektrolyt runt 1000uF vid strömbrytaren var kortis
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36710
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bilradio 1965

Inlägg av Glenn »

Dessa gamla blaupunktstereos verkar väldigt välkonstruerade, jag har flera gånger plockat hem enheter som legat ute under minst 10 år (under tak) och dom har startat rakt av, allt har fungerat inkl mekaniken med förval osv.


Hmm, påminner om att det låg nån i garaget när jag flyttade in, lite sugen på att veva igång den :D
SM4UKE
Inlägg: 109
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Bilradio 1965

Inlägg av SM4UKE »

Beträffande förstärkaren i en gammal Hammondorgel så bör definitivt gamla vaxkondingar bytas. Jag har själv renoverat en Hammond M från tidigt 50-tal. Arbetspunkterna för rören var helt fel med de ursprungliga kondingarna men stämde fint efteråt. Även elektrolyterna i nätdelen ska bytas. Det kan även vara på sin plats att kontrollera att inte motstånd drivit iväg för mycket. Det är ganska enkelt att byta kondensatorer. Främsta risken är kopplingskondensatorerna till slutrörens styrgaller. Även elektrolyterna i nätdelen kan orsaka katastrof. Tänk på att det i allmänhet inte finns någon säkring som skyddar. Jag är osäker på när Hammond slutade med vaxkondingar och gick över till modernare, gissar på kanske början av 60-talet. Den gamla vaxvarianten har i alla fall ett tydligt vaxhölje så det är ingen tvekan. Kopplingskondingar till slutrör byter jag alltid oavsett, det finns liksom ingen anledning att chansa. Börjar de läcka så är kommer slutrören att dra full ström och det slutar alltid illa. Likaså byter jag alltid lytar i nätdelen eftersom de riskerar att förstöra nättrafon. Och sedan får man inte glömma att rundsmörja tongeneratorn.

Jag har en Blaupunkt Frankfurt bilradio från mitten/slutet av 60-talet. Den är transistorbestyckad och delad i en radiodel och en förstärkardel. Den funkar bra med alla originalkomponenter. Det dock något glapp i en av MF-transformatorerna vilket gör att LV/MV/KV bara funkar sporadiskt. Men jag lyssnar bara på FM i bilen...
lekman123
Inlägg: 138
Blev medlem: 19 februari 2011, 07:07:34
Ort: Ekshärad

Re: Bilradio 1965

Inlägg av lekman123 »

OK, jag ska kolla igenom detta med kondingarna, dumt att riskera ett haveri ju
Tack

Lars
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11105
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Bilradio 1965

Inlägg av prototypen »

Blaupunkt snålade på mönsterkorten, 2 lagers utan genomplättering utan det satt en metallpinne i viorna lödda på båda sidor, låter väl stadigt men mönsterkort och metall har olika utvidningskoefficient så med tiden bryts lödningarna sönder.

Trist på en i övrigt bra radio.

Protte
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 35285
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bilradio 1965

Inlägg av säter »

Vilket år vart Blaupunkt bilradio transistoriserade?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3663
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Bilradio 1965

Inlägg av breflabb »

Transistorradio, en bra samling
http://www.radiogubben.se/13177108
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3663
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Bilradio 1965

Inlägg av breflabb »

Bilradiohistoria, mycket intressant

https://www.vintagecaraudio.se/bilradions_historia/
Skriv svar