Rfid fråga om Dec -> Hex

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hempe
Kontakt:

Rfid fråga om Dec -> Hex

Inlägg av Hempe »

Hej,
Jag har en vanlig Rfid läsare som jag kopplar till min USB port på datorn, när jag läser in en Rfid tagg så får jag upp samma värde som står tryckt på taggen.

När jag läser in samma tag i min elbilsladdare som är en Charge-Amps Halo får jag upp taggen i ett Hex värde som inte är samma som om jag översätter det decimala värdet till Hex. Hur hänger detta ihop?

Ett exempel, på en av mina taggar står det tryckt följande 743223458, det är också det jag får upp i datorn med min USB läsare. När jag använder den i Min Charge-Amps Halo dyker följande värde upp A25B58E0. Det står även MFR framför numret på taggen, kanske anger typ av standard det är. Nån som har bra koll på detta?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Rfid fråga om Dec -> Hex

Inlägg av Glenn »

Orkar inte räkna på det, men det är inte ett endianproblem ? big/little endian ?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Har du en Android-telefon (osäker på vad som finns till iPhone) med NFC, kan du testa att installera någon app för att läsa RFID-taggar, och läsa av taggen.
De brukar kunna visa lite allt möjligt info om taggen, kanske kan det ge någon ledtråd (om de helt enkelt visar två olika saker ifrån taggen, eller liknande).

Kollade på de båda talen i olika format, men lyckas i alla fall inte se något uppenbart samband (typ bakvänt binärt, någon extra bit som kommit till, bitskift eller annat).
Haralt

Inlägg av Haralt »

men är ditt 9-siffriga tal 743223458 verkligen ett decimaltal?
Då blir det i hexadecimaltal 2C4CB0A2

Enligt omvandlaren
https://www.arndt-bruenner.de/mathe/scr ... ysteme.htm

ditt hexadecimaltal A25B58E0 ger där
ett 10 siffriga decimaltalet 2723895520

För däcklufttrycksgivare (RDKS) för bilar är det hexadecimalt system, men jag har för mig att de endast använder de sista 5 tecknen, eller vad det var. Vet man inte om det blir man aldrig klok på det.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Du verkar ha något fel i dina omvandlingar? Om inte Elbilsladdaren Halo har någon special visning av HEX värdet alt din RFID läsare är lite för smart?
Så här förhåller sig det för Mifare 4 byte S/N UID som inte är ett unikt S/N (numera) kallas därför ofta för NUID Not Unique IDentifier.

Each Mifare 1k has unique number (UID number). But you will find different UID number read by differen readers because the UID number of MIFARE 1K card has multiple international standard encoding rules. Some NIC card numbers read by the card reader will be repeated, mostly because the card is not read according to the international coding rules.

For example, the data of the 0th block of the 0th sector:
2A83155E E288040047C129D24D000607

Manchester code (hex):
HEX big endian
1. The positive code is “2A83155E”, which is the first 4 bytes of 0 sector 0 block, a total of 8 numbers or letters.
HEX small endian
2, the inverse code is “5E15832A”, that is, the first 4 bytes of the 0 sector 0 block are reversed, a total of 8 numbers or letters.
ABA code (decimal):
1. The positive code is the decimal number converted by the Manchester code. According to the example, the result is “0713233758”, a total of 10 digits.
2. The inverse code is the decimal number converted by the Manchester code. According to the example, the result is “1578468138”, a total of 10 digits.

AN10927 MIFARE product and handling of UIDs
Note: A UID is not a “serial number”, but a unique identifier. There is no recommendation how to turn the array of bytes into an integer.
https://www.nxp.com/docs/en/application ... N10927.pdf
Hempe
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

Glenn skrev: 29 december 2020, 13:54:34 Orkar inte räkna på det, men det är inte ett endianproblem ? big/little endian ?
Jag trodde det men har testat på alla möjliga sätt men får inte till det.
Hempe
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

Klas-Kenny skrev: 29 december 2020, 14:01:49 Har du en Android-telefon (osäker på vad som finns till iPhone) med NFC, kan du testa att installera någon app för att läsa RFID-taggar, och läsa av taggen.
De brukar kunna visa lite allt möjligt info om taggen, kanske kan det ge någon ledtråd (om de helt enkelt visar två olika saker ifrån taggen, eller liknande).

Kollade på de båda talen i olika format, men lyckas i alla fall inte se något uppenbart samband (typ bakvänt binärt, någon extra bit som kommit till, bitskift eller annat).
Har tyvärr ingen Android. Ja det kan ju va helt olika fält de läser och att det inte finns nån koppling alls mellan dem. Är tyvärr för dåligt insatt i Rfid/Mifare standarden
Hempe
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

Haralt skrev: 29 december 2020, 14:09:54 men är ditt 9-siffriga tal 743223458 verkligen ett decimaltal?

Enligt omvandlaren

För däcklufttrycksgivare (RDKS) för bilar är det hexadecimalt system, men jag har för mig att de endast använder de sista 5 tecknen, eller vad det var. Vet man inte om det blir man aldrig klok på det.
Nä, det behöver ju inte vara decimalt på det sättet men det är iaf texten som står på taggen samt värdet som min vanliga Rfid läsare genererar.
Hempe
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

Palle500 skrev: 29 december 2020, 14:49:22 Du verkar ha något fel i dina omvandlingar? Om inte Elbilsladdaren Halo har någon special visning av HEX värdet alt din RFID läsare är lite för smart?
Så här förhåller sig det för Mifare 4 byte S/N UID som inte är ett unikt S/N (numera) kallas därför ofta för NUID Not Unique IDentifier.

Each Mifare 1k has unique number (UID number). But you will find different UID number read by differen readers because the UID number of MIFARE 1K card has multiple international standard encoding rules. Some NIC card numbers read by the card reader will be repeated, mostly because the card is not read according to the international coding rules.

For example, the data of the 0th block of the 0th sector:
2A83155E E288040047C129D24D000607

Manchester code (hex):
HEX big endian
1. The positive code is “2A83155E”, which is the first 4 bytes of 0 sector 0 block, a total of 8 numbers or letters.
HEX small endian
2, the inverse code is “5E15832A”, that is, the first 4 bytes of the 0 sector 0 block are reversed, a total of 8 numbers or letters.
ABA code (decimal):
1. The positive code is the decimal number converted by the Manchester code. According to the example, the result is “0713233758”, a total of 10 digits.
2. The inverse code is the decimal number converted by the Manchester code. According to the example, the result is “1578468138”, a total of 10 digits.

AN10927 MIFARE product and handling of UIDs
Note: A UID is not a “serial number”, but a unique identifier. There is no recommendation how to turn the array of bytes into an integer.
https://www.nxp.com/docs/en/application ... N10927.pdf
Tack för infon! ja nåt verkar ju fel men vet inte riktigt vad.
Hempe
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

Får inte ihop det här ändå tyvärr hur mycket jag än försöker.

När jag använder ett Rfid kort som följer med laddaren som det står följande id tryckt på: 042A8CF2636B80

Så är det samma kod som dyker upp i portalen till laddaren men med min vanliga läsare så dyker följande värde upp: 209210756

Och jag får verkligen inte ihop kopplingen tyvärr
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Lägg gärna in ett foto på rfid-kortet, ser man någon tillverkare eller liknande?

Tillverkaren kan ju ha gjort sin egen hemliga algoritm, hash eller kryptering för att få sälja korten dyrt.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Google hittar inget nyttigt heller om vilka kort det är som används i
Charge Amps Halo charger.
Vad är det för RFID läsare du använder? Kan inte den dumpa minnet från kortet om det nu är Mifare kort?
Kort säljs av Auto-Experten.
IMG_1277.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ojjan

Inlägg av ojjan »

Enligt deras support site är det Mifare Classic.

https://charge-amps.com/sv/var-support/

Men har dock inte heller listat ut hur de läser korten.

Men nyfiken dock..
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Haralt skrev: 29 december 2020, 14:09:54 men är ditt 9-siffriga tal 743223458 verkligen ett decimaltal?

Enligt omvandlaren

A2 ser ut at råka stämma, men det krävs nog mer än data från ett kort för att hitta sambandet.

Sen för att klura ut hur laddarläsaren läser sina egna kort blir säkert ännu mer komplicerat, när den då ger 7 bytes och bara 4 bytes för främmande kort.
Hempe
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

Nu har jag kommit lite längre i detta, det visade sig att Charge Amps läser exakt vad som står på taggen, läsaren jag har som jag fick med passersystemet är programmerad för att omvandla datan i RFid taggen. Och taggarna är märkta med exakt det som läsaren omvandlar det till.

Passersystemet är RCO och läsaren jag har heter SBR 0993 mix.

Så här ser det ut i mjukvaran för inställningarna. ÄR det nån som förstår utifrån det hur den räknar om från Hex till dec värdet?

Bild
bild Rfid läsare 2.PNG
bild Rfid läsare 3.PNG
bild Rfid läsare 4.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar