Amatörradio Baoije BJ-318

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Biker

Re: Amatörradio Baoije BJ-318

Inlägg av Biker »

mrfrenzy skrev: 25 december 2020, 01:08:32 Ha inte några stora förhoppningar om att höra spännande analogradio därifrån. Det räcker en kilometer på sin höjd och blir typ "vi svänger höger här" eller "bosse kan du hämta 50m slang".
Bärbar bärbar på UHf går det 1-3km utom vid fritt då kanske man når 1-2 mil mellan bergstoppar.

Högt placerad Gp mitt i stad högt placerad samt ockuperad så hör man bärbara på iaf en mil om dom står utomhus.
Bor ni en bit ifrån kan man rikta en yagi mot lyssningsområdet o få samma räckvidd.

Det är ganska mycket snack om adresser så ni kan hålla en viss lägeskoll
men inte som förr.

Ofta används på varje skadeplats flera rökdykarkanaler.
1 per rökdykargrupp
1 för almänn skadeplatssnack och stege/hävare

4 simplex samt en duplex kanal för bärbar repeater

Vissa har kvar gamla rdyk på 79MHz , sällsynt dock

Viss utlarmning körs på 79 MHz bland annat i Stockholm samt Kungsbacka

T.ex , helt dött är det inte bara nästan

Polisen har faktiskt kört massa S70M och har fortfarande kvar
Fjällradion är inte frekvensmässigt så lätt att täcka in med rakel på 390MHz.
Skall finnas på S70M duplexkanaler
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

Vad är poängen med DMR förutom att all utrustning måste registreras och all kommunikation kommer att loggas för all evighet? Vem tyckte detta var en bra idé förutom underrättelseinhämtande myndigheter? :tumner:

Vi ville ju inte ha DAB så vem smög in det här skräpet? :evil:
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

Jag tror du blandar ihop förkortningarna.
DMR=Digital mobile radio
DRM=Digital Rights Management
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

Nej, det är just det jag inte gjort. I DMR står det att man ska registrera sin radio på https://radioid.net/ och när jag kollade på den lokala repeatern så har de loggat alla anrop gjorda med DMR, D-star och det tredje onödiga sättet.

Vad är poängen med digitalt om man bara vill prata?
vaxfan

Inlägg av vaxfan »

OK, har kollat upp det lite närmare eftersom jag inte har nån radio med DMR, bara analoga.

Poängen med digitalt är att du kan styra vilken radio som kommunicerar med vilken, eftersom trafiken kan ta olika vägar, inte bara direkt radio mot radio.
På samma sätt som datorer i ett nätverk har ett unikt ID och alla telefoner har ett eget nummer så har även DMR unika ID.
Annars vet inte systemet som kopplar ihop samtalen vem som ska prata med vem.

Om man bara vill köra point-to-point så går det utmärkt med analog radio, men då kan man inte utyttja de nätverksfunktioner som digital radio medger.
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

Om jag vill använda nätverk så använder jag just det, dvs internet. Det ser även ut som mycket av infrastrukturen för DMR beror på just internet? Så om internet går ner så går även DMR ner? en stor nackdel jämfört med analog radio.
When-All-Else-Fails.jpg
Tydligen inte med DMR.

Sen är det dessutom fragmenterat mellan de tre olika digitala moderna också. :roll:

Jag kan se fördelar med digital radio, jag har använt och utvecklat vissa aspekter av digital militär radio som använts och används i Sverige, men för amatörradiobruk för att prata på 2m/70cm är det ett stort självmål och meningslöst.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Komradio normalt är simplex direkt mellan enheter normalt privat , ibland via repeater - du är lite vilse.

Dmr är bar beroende av internet/annan koppling vid viss typ av trafik som när du kliver på en hotspot eller iplänkad repeater för att komma ut till en annan dmr via en hotspot typ i austrailen eller så
Användarvisningsbild
DaXiong

Inlägg av DaXiong »

Fungerar allt annat på en DMR-repeater även om internet är nere? Det är inte helt uppenbart att det är så.

Gissar att det i Sverige kommer vara många Raspberry Pi på internet och väldigt få repeater till repeater-länkar via radio.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

En fristående dmr repeater rullar ju hur som helst däremot kommer du inte vidare ut från den om nät saknas.

Pajar repeatern får man köra simplex mellan radiona med sämre räckvidd.
Skriv svar