Hej!
Jag funderar på att byta ut mina förbrukningsbatterier i båten och då satsa på LiFePo4 istället för dagens bly.
Det verkar ju i princip som att man skulle kunna ladda dem med generatorn, den går aldrig över 14,4 och det funkar ju bra till lithium, 4 i serie då så klart.
Dock verkar det ju vara så att generatorn lätt blir överbelastad, speciellt vid låga varvtal då kylningen är dålig och batterierna drar i sig mycket mera ström än vad blybatterierna gör.
Har sett ett antal youtube klipp där generatorn blir överhettad på låga varv när man laddar LiFePo4 med standardregulatorn.
Så, att fixa extra kylning verkar ju inte så svårt, bara att köra med en elfläkt som blåser igenom generatorn, men om man inte vill spendera en ganska stor summa pengar på en extern regulator så behöver man ju kunna begränsa strömmen på något sätt.
Enklast är så klart att köpa en extern regulator till generatorn som kan hantera lithium, de övervakar tempen på generatorn och sänker strömmen vid behov, eller egentligen så regleras fältspänningen som i sin tur sänker spänningen från generatorn.
Jag funderar på om det skulle fungera att köra PWM på utgående spänning från generatorn till mina lithium batterier, så att man kan reglera beroende på temperatur på generatorn?
Köra med någon eller några lite biffiga FET'ar bara.
Det finns alltid ett blybatteri kopplat till generatorn också, eftersom det är ett separat batteri som används som startbatteri till dieseln, så generatorn hänger så att säga inte i luften när utgången till lithium batterierna är av.
Det vore ett enkelt sätt att styra laddningen, men det kanske är något jag missat som gör att det inte fungerar?
LiFePo4 laddning
Re: LiFePo4 laddning
Du bör ha någon form av regulator till dina litiumbatterier.
Men vad man också vill ha är en BMS, som ser till att de enskilda cellerna inte blir över eller underladdade, utan BMS så är det inte så stor vits med litiumjärnfosfatbatterier, skulle möjligen vara om du balanserade de enskilda cellerna manuellt lite då och då, men det är ju tämligen meckigt och cellerna riskserar att skadas.
Apropå, tänkte du bara köra på det generatorn ger, men inte köra från solpaneler? Solen är ju gratis och finns där liksom...
Men vad man också vill ha är en BMS, som ser till att de enskilda cellerna inte blir över eller underladdade, utan BMS så är det inte så stor vits med litiumjärnfosfatbatterier, skulle möjligen vara om du balanserade de enskilda cellerna manuellt lite då och då, men det är ju tämligen meckigt och cellerna riskserar att skadas.
Apropå, tänkte du bara köra på det generatorn ger, men inte köra från solpaneler? Solen är ju gratis och finns där liksom...
Re: LiFePo4 laddning
Jo, BMS behövs så klart, det har jag en som fungerar, en balanseringsmodul finns också.
Solpaneler kommer så småningom installeras, men de får en egen regulator så klart.
Min fundering just nu är angående generatorn och hur man enklast använder den som den är, utan att investera i en extern regulator till den.
Annars köper man ju bara typ en Balmar MC-614 eller något sådant.
https://shop.pkys.com/Balmar-MC-614-H-V ... _2552.html
Solpaneler kommer så småningom installeras, men de får en egen regulator så klart.
Min fundering just nu är angående generatorn och hur man enklast använder den som den är, utan att investera i en extern regulator till den.
Annars köper man ju bara typ en Balmar MC-614 eller något sådant.
https://shop.pkys.com/Balmar-MC-614-H-V ... _2552.html