Idéer om växelspaks system till PC, (ratt&pedaler)!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anton

Inlägg av anton »

Icecap: Tungelementsrelän, hur fungerar dom? Dom kostade ju runt 35-40kr+. Så dom är ju inte billigare. eller finns dom billigare nånstans?
Och sen hur funkar dom? ger den koppling när man för en magnet i närheten eller?

danei: Jag har läst igenom databladet, är det något generellt jag borde kolla på?

Vore fortfarande tacksam om någon kunde svara på mina programmerings språks frågor. För det är ganska oklart där fortfarande!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

I databladet finns det kodexempel och en lista på alla komandon.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

35-40Kr+?

Var god visa mig det, t.ex. TRA-211G vore mycket bra till detta projekt, sen ska du bara ha en magnet i slutet på växelpinnen, sen är saken biff och det med hermetisk förslutna kontakter.

OK, jag skrev "tungelementrelä" vilket jag är van att kalla dom, men jag skrev senare "tungelement" så helt jävla dement är jag inte än... :wink:
anton

Inlägg av anton »

Aha! Men då blev det ju mycket ljusare! Och dom fungerar som så att dom sluter när man för en magnet mot dom, om jag förstått det rätt?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Vore fortfarande tacksam om någon kunde svara på mina programmerings språks frågor. För det är ganska oklart där fortfarande!"

Du har ju fått svar på frågorna om programmerare, val av 'processor', att du behöver studera databladet, mm. Är det något specifikt du vill veta?

Jag rekommenderar att du kopplar upp PIC-kretsen på en labbplatta, startar MPLAB och börjar från början med att blinka lysdioder. (Det finns färdig kod i länkarna på sodjan's sajt som du kan studera och exprimentera med.) Lär dig grunderna och hur man läser databladet på rätt sätt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

anton: jepp, helt rätt! I vissa fall kan magnetens orientering behöva justeras så att magnetfältet ligger "rätt" men sen är det bara att tuta o köra.

Programmeringsspråk: se JimmyAndersson's inlägg.
anton

Inlägg av anton »

JimmyAndersson: Aa, får nog programmeraren idag eller imorgon så jag ska börja labba då. Dock förstår jag inte hur goto och "kataloger" fungerar i assambler? För det är ju istortsett det enda jag behöver veta (kataloger/övervaka strömbrytare,tungelement/skicka ut signaler) just nu för att kunna skriva ihop koden om jag ska köra på mitt sätt, alltså utan variabler. Kör nog med variabler senare om det blir väldigt mycket kod.

När ni skriver datablad, visst menar ni databladet för Picen då? För det är det databladet jag har läst igenom. Så jag läser rätt datablad. Håller på att läsa Voti:s PDF om pic också.

Icecap: Okej, finfint, ska beställa hem några sådana och testa lite med då.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Dock förstår jag inte hur goto och "kataloger" fungerar i assambler?"

Jag har nog inte programmerat tillräckligt mycket assembler för att kunna skriva en tydlig förklaring på det. Där får gärna någon annan svara så att jag inte missar något. :)

"När ni skriver datablad, visst menar ni databladet för Picen då?"

Det stämmer. Så du har inte läst fel datablad. :)
Fransson

Inlägg av Fransson »

"När ni skriver datablad, visst menar ni databladet för Picen då?"

Det kan i bland förekomma två stycken.
En "överblick" på ett par sidor, och en "omfattande" på 25-250 sidor.
Det är den mer "omfattande" som avses. :wink:
anton

Inlägg av anton »

JimmyAndersson: Får leta vidare efter det på nätet då! Borde ju finnas nånstans tycker jag. Phu, då kom jag lindrigt undan den här gången då! :)

Fransson: Haha, självklart ska det vara den längre, det är det alltid :D xD

Update på hela skiten: Programmeraren har anlänt, så jag ska löda ihop den och börja leka lite med lysdioder. Sen har jag börjat på den mekaniska biten också.. har två varianter, en som bygger på en grund från en joystick med växelspak fastsatt istället för kontrollen. Och en lite robustare som bygger på ett bultlänkage, väldigt svårt att beskriva eftersom jag inte vet det exakta namnet men. Lägger upp lite bilder senare förhoppningsvis så får ni se.
anton

Inlägg av anton »

Nu är programmeraren klar, så nu ska jag bara testa den så att den funkar sen ska jag börja leka med lysdioder och strömbrytare.

Fick ett till mail av bragi alldeles nyss

:::
i've looked for it so long but i've found it in the end.. take a look:
http://www.beepworld.de/members15/gran-turismo-3_maniac

glad to know i've helped you someway.

see you soon

ciao

---

bragi

www.borghero.com

:::

Förstår inte riktigt hur den fungerar? Nån som kan förklara?

Om jag ska gissa lite så ställer man in potarna på olika stora motstånd. Sen när man switchar så känner den av vilket motstånd det är och då vrider motståndet som har en skiva på sig med några pinnar på sig. Sedan sitter det en fjädrad arm som tar i pinnarna och då skickar signaler till upp- och ner-knapparna. Som ett bingolottohjul ungefär? :humm: [/url]

Nu när jag ska testa rigga upp blinkschemat som voti föreslår så märker jag att jag har ingen 0.1uF , 22uF elr 1N4004 (bara 1N4148 hemma). Antar att dendär delen av schemat bara är till för att göra strömmen stabil, elr skydda för omvända poler?

Bild
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo jag fattar hur det funkar. Men snyggt var det inte. Men det funkar ju. Varje växel ger ett läge på ett servo. När servot går från en växel till en annan så genererar den rätt antal pulser för att komma till rätt växel.

Fast det verkar som att du fattade det. Bara att du kallar servot för motstånd.

EDIT: ja det stämmer. Har du några kondansatorer som är i närheten kan du ju ta dom. Men du måste inte ha dom. Inte dioden heller.
anton

Inlägg av anton »

Haha, oj. ><

Okej, va bra. Då kan jag testa programmera imorgon. Underbart!
Skriv svar