Håller på att experimentera med ett framtida radiobygge, men jag har stött på lite funderingar när jag har börjat CAD'dat ihop en mera skarp design.
Än så länge så har jag lekt med egenritade "byggblock" med LO, filter osv fastlödt på ett stort blankt kopparlamenat för att inte missköta detta med ett klokt jorplan

Framför allt handlar det om upplägget och designen på kretskortet, vet sedan tidigare att allt inom RF skall impedans matchas till 50 ohm utan alldeles för många kompromisser, än så länge så är jag med.
Men när man börjar djupdyka i det hela så hittar man att man skall tänka på bredden av ledaren, material/substratet, bredd till närliggande ledare osv för att räkna ut impedansen på ledaren på kretskortet, ja nu börjar det snurra ordentligt i mitt huvud i alla fall!
Allt vad man har fått lära sig så är HF när på DC när man pratar om RF, när börjar man ta hänsyn till impedansen på/i ledare?
Har hittat en PDF fil där följande finns att läsa: "In Traces Shorter than 1/20th λ Long, ZoMatching is Usually Not Important"
och här pratar vi om högst 39Mhz till första blandaren.
Men, sen så har man fått lära sig att allt man hittar på nätet inte behöver vara sant, då det finns många som är självutnämda experter.
Sedan när det kommer till blandare, min grundtanke var att LO skall ligga över RF in.
Som exempel, om man skall plocka ut nått från 80 metern (3,5MHz) så blir RF in 3,5Mhz, LO 12,5Mz, då får man ut bla 9Mhz (och en massa andra spegelfrekenser) som sedan får in i första filtret på just 9MHz.
Tanken är att kör på mixer's från Mini Circuits, typ ADE-1+
Rätt tänkt?
Har "många" tankar och funderingar kvar, men dessa är dem jag funderar mest på för tillfället.