Relä via optokopplare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anto04
Kontakt:

Relä via optokopplare

Inlägg av anto04 »

Hej!

Jag har en liten krets som ger utsignal vi en optokopplare. Jag vill att ett relä ska dra när kretsen ger signal, och enklast är väl att koppla reläet via optokopplaren.
Vad jag vet går det inte att koppla reläet i serie med optokopplarens utgång, för den släpper inte i genom tillräckligt med ström till reläet.
Hur ska jag koppla? Antar att det behövs någon förstärkning med någon transistor eller liknande.
Är inte särskilt haj på elektronik, så en tydlig förklaring utan svåra ord eller utryck vore jag mycket tacksamm för. Gärna ett komplett kopplingsschema, om någon har vill säga.

/MVH Anton
anto04
Kontakt:

Inlägg av anto04 »

Kom på en grej:

I optokopplaren sitter det väl en lysdiod.
Alltså gär det väl en ström på ca 20mA genom optokopplaren, och spänningen borde vara ca 2V. Kan man inte då, via någon transistor, driva ett relä (24volts) med hjälp av den strömmen? Blir både enklare, och så slipper jag ju optokopplaren.

/Anton
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Visst kan du det, om inte optokopplaren sitter där för isolationens skull.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Optokopplare PC845

Inlägg av SvenPon »

Tog bort inlägget.

Schnegelwerfer gillar inte mina inlägg. :?
Senast redigerad av SvenPon 26 september 2006, 13:04:55, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester

Optokopplare

Inlägg av SvenPon »

Tog bort inlägget.

Schnegelwerfer gillar inte mina inlägg. :?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Sista inlägget i en tråd kan du ta bort, om du kommer på att det blev fel. MEn denhär stilen med att skylla på någon annan är inte snyggt. Stå för vad du tycker. Schnegelwerfer är en mycket liten del av forumet. Men om du inte gillar miljön här så kan du ju sluta skriva här. Jag gillar den som den är.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Länken gav en del rolig läsning. :)

Visst, jag gillar optokopplare och använder dem gärna. Men det ska ju finnas någon orsak. I mitt fall avänder jag dem som strömstyrda motstånd.

I anto04's fall kan man lika gärna koppla förbi optokopplaren och sätta en transistor innan relät. Ett relä skiljer ju som bekant de båda sidorna från varandra, precis som optokopplare. Enda nackdelarna med relä är att de är långsammare och att spolen genererar lite störningar.
anto04
Kontakt:

Inlägg av anto04 »

Hej!

Jag kollade länken. Det vra värst vilken lång diskusion det hade blivit om den saken. Jag behöver bara ett enkelt svar (om någon har ett).
Det jag vill är alltså att byta ut en optokopplare mot ett relä. Strunta i för och nackdelar, för jag har redan vägt in de sakerna själv.

Vill bara veta hur man ska koppla för att ersätta en optokopplare med ett relä (24volts). Antar att det behövs någon transistor eftersom reläet kräver både högre ström och spänning än optokopplaren.

/MVH Anton
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

anto04
Kontakt:

Inlägg av anto04 »

Tack så mycket! :)
Skriv svar