B&o radio. JET506K

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
svenne1985

Re: B&o radio. JET506K

Inlägg av svenne1985 »

Några idéer?
Förutsatt att vridkondensator går att rädda:
  • Koppla bort 220/110 väljare (alla saker får vara kvar inkl rör som ej ev kommer användas så kommer inte nämna det nedan på andra punkter)
  • Ersätta likriktare rör som förslaget innan med trafo och gömma brygga i chassit någonstans.
  • Permanent koppla för FM bara (väljaren kanske ev kan användas till något annat, får se i framtiden).
  • Ev bygga om så fungerar med 4/8 ohm högtalare om det nu inte redan är.
  • Ersätta skalbelysning med led Amber blandat med vita.
Är jag på rätt spår eller ?
Glycol79

Re: B&o radio. JET506K

Inlägg av Glycol79 »

Jag stod och kollade på den radion när det stod hos Erikshjälpen. Var sugen på blaupunkten den stod på men verkligen inte till det priset. Någon hade dessutom skruvat ur skivväxlaren ur Blaupunkten och de begärde 1700 spänn för den. Såg ut som det fattades delar i den också. Använde mobilen för att lysa genom bakstycket, jag gjorde liknande på den radion du köpte och såg att den var slaktad inuti.
Jag har köpt en del gamla apparater på ställena i Helsingborg. Alla har varit väldigt trasiga, så det känns som någon i trakten samlar delar och sen skänker bort apparaterna.
De bästa har jag hittat på lantisloppisar eller sådana som idrottsklubbar har på sommaren.
Skriv svar