Effekten som enfasmätaren "mäter" skall multipliceras med roten ur 3 dvs 1,73 för att det skall bli rätt (om den ser 230V istället för 400V).
Sedan är det så konstigt att många enfasmätare använder sig av strömtransformatorer så om strömmen inte går igenom mätaren så kommer den inte att mäta något alls. Så det blir till att göra modifieringar...
Mäta energiförbrukning 2-fas last via 1-fas mätare
-
-
Re: Mäta energiförbrukning 2-fas last via 1-fas mätare
För att mäta strömmen använder man oftast strömtrafos. Men det går att mäta strömmen på andra sätt också.
Men för att mäta effekt behöver du också mäta spänning. P = U * I.
Visst kan man i en dålig effektmeter anta att det vi mäter på är 230V och sedan bara mäta strömmen.
Men jag tror knappast att någon effektmeter som säljs för att mäta på 230V bara mäter strömmen.
Ska den sedan kunna visa aktiv och reaktiv effekt måste den mäta både spänning och ström.
Men för att mäta effekt behöver du också mäta spänning. P = U * I.
Visst kan man i en dålig effektmeter anta att det vi mäter på är 230V och sedan bara mäta strömmen.
Men jag tror knappast att någon effektmeter som säljs för att mäta på 230V bara mäter strömmen.
Ska den sedan kunna visa aktiv och reaktiv effekt måste den mäta både spänning och ström.
Många svar blev det och ingen verkar ha provat detta i verkligheten. Det jag tänker på är något i stil med denna https://www.energibutiken.se/sv/elmatar ... s-din.html. Jag kan inte se hur mätaren skulle kunna utsättas för 400V som någon befarade, det är ju bara en fas som går rakt igenom med nolla som referens för att kunna driva själva mätaren samt göra effektberäkningen. Får väl lov att köpa en som test för jag kan ändå använda den till en 1-fas som jag också vill mäta. Har inte frågat min elektriker ännu men jag vet redan att han säger "Hager trefas är vad som gäller, då slipper man (han) fundera". Sen kanske det även är regelvidrigt att mäta en 2-fas grupp på detta sätt så man ändå tvingas ta en 3-fas mätare, dock kan jag inte se varför om man märker upp ordentligt..
Tack för svaren!
Tack för svaren!
Och den tål max. 279V vilket en 400V matning överstiger en hel del.
Alltså måste den kopplas via ena fasen & Noll och ger då den felvisning som är beskrivit grundligt i tidigare inlägg.
Likaså antas båda faser ha samma spänning.
Men annars är det bra.
Alltså måste den kopplas via ena fasen & Noll och ger då den felvisning som är beskrivit grundligt i tidigare inlägg.
Likaså antas båda faser ha samma spänning.
Men annars är det bra.
-
Och om man bara mäter på ena fasen och har en last som inte är 100% resistiv så blir mätningen heltokig...
-
Observera att att motstånd kopplat mellan två faser pumpar reaktiv effekt från den ena fasen till den andra.
En energimätare mäter verklig effekt W och inte VA. Därför måste du multiplicera 575W med cosinus fi, som är 0,866.