Funderar på att mäta energiförbrukning för olika 2-fas 400V laster (dvs utan nolla). Avser i princip helt resistiva laster såsom varmvattenberedare och elradiatorer.
Jag förstår att man såklart kan koppla in en trefas elmätare även om man bara förbrukar på två av faserna, dock har jag begränsat med plats i elskåpen så det vore bra om man kunde mäta endast på den ena fasen och sedan korrigera värdet manuellt, det skulle duga i detta fall.
Frågan är hur korrigeringen ska göras? En enfas elmätare bli ju kopplad till ena fasen och sen behövs även nollan som referens så energiförbrukningen lär ju bara baseras på 230V. I verkligheten ser ju värmeelementet 400V mellan de två faserna, strömmen bör väl däremot mätas rätt även med enfas elmätare. Efter googling har jag sett både korrigering 1.73 och 2.0, någon som vet hur det blir i detta fall?
Jag lutar åt att det bara blir att förskjuta från 230V till 400V dvs 400/230 = 1,739 men blev osäker efter att ha googlat som sagt

(Där man kom fram till faktorn 2.0 användes på något sätt en fasförskjutning på 30gr men men bottnade aldrig riktigt i frågan)
Hälsn Micke