Tja för AC127 respektive AC128

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Tja för AC127 respektive AC128

Inlägg av YD1150 »

Om du tar och ökar de två emittermotstånden lite grann, till 1 ohm typ, så får du lite mer motkoppling för att stabilisera arbetspunkten. Förr hade man ofta NTC motstånd mellan bas - bas för att undvika "thermal runaway" .
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej opampen!

Jag misstänkte naturligvis att det var BHIAB du meande men var lite dum.

Nåväl, nu har jag beställt 10 stycken "stereo" (380-205) tack vare dig.

Som du nämner behöver jag nämligen skruva fast dom i större fläns.

Jag tror inte flänsen behöver vara speciellt stor men större än det jag provat i alla fall.

Idag har jag sedan tagit nya foton, alla fotona visar hur EXTREMT lite övergångsdistorsion det är redan vid "kallstart".

När jag i det läget stänger av signal och bara mäter med min fina typ 30 år gamla Fluke 20, så går bias inte ens att mäta över det 0,1Ohm-motstånd jag tillfälligt satt i kollektrokretsen.

Dvs, bias är <0,5mA ty minsta mätområde är 100uV vilket över 0,1Ohm innebär 1mA.

Efter säg 5 minuter med 2,5W ut i högtalare så tycker jag dom just nu verkar hålla c.a 50C bara,

Men det händer smatidigt nåt skumt då dvs det börjar gå bias-ström.

Med andra ord får trissorna bli varma men inte för varma, jag skulle tippa att gränsen för kåpan är 40C, samtidigt som jag ju ovan konstaterade att man ändå inte spelar på max uteffekt HELAtiden :)

Dock gillar jag naturligtvis inte fenomenet just nu, något fetate kylfläns tror jag dock löser biffen :)

MVH/Roger
PS
Jag börjar tro att anledningen till att det blir så lite crossover distorsion har att göra med att Ge inte är lika "exakt" som Si, det exakta kan nämligen ställa till det för egentligen tillhör det mest den digitala världen. Titta bara på hur I/V ser ut för en Ge-diod, det finns knappt nåt knä att tala om!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 10 december 2020, 20:45:04, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

YD1150 skrev: 9 december 2020, 23:05:49 Om du tar och ökar de två emittermotstånden lite grann, till 1 ohm typ, så får du lite mer motkoppling för att stabilisera arbetspunkten. Förr hade man ofta NTC motstånd mellan bas - bas för att undvika "thermal runaway" .
Tack YD1150 för mycket intressant råd!

När det gäller NTC har min Mullardbok påtalat samma sak men då gäller det ju liksom att kunna sniffa av trissornas faktiska temperatur vilket kräver vettig kylfläns.

1Ohm som emittermotstånd låter trevligt men jag tror att de mest slukar effekt, hade ett tag 0,22Ohm men det hjälpte inte så jag tog bort dom.

Jag är förvånad över hur jävla bra "min" enkla koppling är och när ingen annan gör det får jag väl ge mig själv en applåd :bravo:

MVH/Roger
PS
Bifogar en rolig bild på I/V-karaktäristig hos Si vs Ge som jag plottade upp för typ 10 år sedan. Gissar att den obefintliga övergångsdistorsionen hos Ge har att göra med att Ge inte dras med nåt "knä" utan funkar mer som en tämligen linjär "ramp".
opampen

Inlägg av opampen »

Bra att du beställde från Bhiab!

Trevligt att du fått i gång den!

Kurvorna är det vid full uteffekt 2,5W? Det är normalt att man ser övergången i mitten av kuvan alltså när perioden växlar NPN till PNP.

Kan vara någon % distorsion eller vad tror du?

Byggde själv ett liknanade litet slutsteg på en Watt för några år sedan men där använde jag kisel. Men jag tycker det är roligt att du bygger i Germanium. Lite nostalgi ! Det var som jag skrev tidigare att en del konstruktörer så sent som på 80-talet ville använda Germanium i utgångssteget efter som Germaium har lite annan karakteristik.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hej opampen, min vän!

Ja, kurvorna är vid full uteffekt (2,5W eller Pi Volt i 4Ohm :) ).

Ikväll har jag sedan fått ordning på problemet med termisk rusning, jag borrade och skruvade dit ett konserburklock från Makrillfilé i tomatsås :)

Visade sig att det räckte!

För jag satt i säkert 20 minuter och avvaktade seriös termisk strömrusning enligt förut men det hände inte!

Verkar alltså som om jag fått till en strålningsarea som håller trissorna vid lagom temperatur.

Temperaturen är f.ö inte mycket mer än säg 37 grader, temperaturen hos min nacke var nämligen ungeför lika varm :)

Skitroligt det här.

Nu ska jag invänta mina tio TO1-kylare från BHIAB och sen ska jag skrärrsy nån fläns (har dåligt med plåt, som du förstår).

Bifogar en bild på det roliga arrangemanget.

MVH/Roger
opampen

Inlägg av opampen »

Hej!

Ja, men det var kreativt! Eftersom trissorna sitter på samma kylare så blir det en termisk stabilisering!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hej opampen!

Tack för din trevliga kommentar!

Ikväll har jag gjort ett nytt test, kan du gissa vilket? :)

Jo, jag har testat bandbredd.

Ett tag kände jag mig orolig för Mullard's konstruktioner går till bara lite drygt 10kHz.

Så jag testade.

Övre gränsfrekvens vid full power: 200kHz!

Signalen där är dock inte jättesnygg men jag hade också övverstyrt den något redan vid 1kHz.

Tycker att full power (obs) BW ser riktigt snygg ut över 16kHz.

Neråt gick inte riktigt att testa för jag kör 330nF@Zin=18k där som redan dom ger ett nollställe på 24Hz.

Jag mätte lite slarvigt faktiskt nollställe till 20Hz MEN om förstäkarens nedre gränsfrekvens hade varit samma som högpassfiltrets brytfrekvens hade nivån varit -6dB dvs det underliggande nollstället är mycket mindre än 20Hz, gissar max 7Hz ty nollställen/poler påverkas bara 0,5dB om dom ligger 3ggr i frekvens ifrån.

Med andra ord har jag minst en full power bandbredd på nånstans [7;200k]Hz.

Inte illa, eller hur?
opampen

Inlägg av opampen »

Hej!

Trevligt!

Men det är en bra bandbredd eftersom du har utgångskondensatorn så går det inte att komma ner till 0 eller DC. Det går om du har +/- matning men det behövs ju inte. Det är då +/-3dB? Vad jag förstår! Det är bra!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hej opampen!

I mitt fall är det faktiskt mest ingångskondensatorn på 330nF som bestämmer nollstället, men du har rätt att normalt är det utgångskondensatorn som gör det.

Vet du vad som hände ikväll?

Amatörforskare som jag gärna vill vara tycker jag detta är skithäftigt!

Jag testa nämligen med att byta ut Ge-trissorna mot några Si-trissor som åtminstone nästan är snarlika AC127/AC128 dvs BD139/BD140.

Bara för att checka eventuell skillnad i övergångsdistorsion liksom.

Vad hände, tror du?

I fallet Kisel såg det rent utsagt förjävligt ut!

OTROLIG skillnad!

Bifogar några bilder där den första är en bild på "kallstart" av Ge (enligt ovan) och den andra är en bild på "kallstart" av Si.

MVH/Roger
opampen

Inlägg av opampen »

Ja, en riktig övergång kan man säga! Men det kan bero på att kisel har ju lite annan biasering och ube 0,7V. så optimerar man så kan det bli bättre!

Men ett intressant konstaterande och en bra mätning!

Ja, BD139 och BD140 är klassiker. Har byggt ett antal slutsteg med dessa där jag har i några ex använt en op-som ingångsförstärkare. Har använt dessa till bl.e olika signalgeneratorer och Wienbryggor!
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack opampen för ännu ett trevligt och informativt svar!

igår satt jag och caddade om min KCA (Computer Amplifier) och trodde jag hade löst det.

Dock kom jag på att jag ju vill att själva istickandet av 6,3mm telepropp (TP, hörlur) skall bryta signalen till Ge-slutsteget (PA) och således koppla bort högtalarna.

Min kladd blev felaktig och jag har behövt komplicera ampen en aning dvs med tre extra passiva komponenter.

Jag har precis testat med min BD-uppkoppling och det verkar funka lika bra som förut.

Problemet jag hade var att Darlington ju både driver Ge och biaserar det på mitten (dvs är DC-kopplat), när man kör en brytande TP-kontakt kan man dock bara bryta eller vidarebefodra och när man bryter (vid instickadet) kan man inte lägga in nån kondensator i serie med TP, är du med?

Jag måste alltså ha en kondensator som är gemensam mella innan PA och TP.

Bifogar en liten bild på "invecklingen".

MVH/Roger
PS
Ett sista rätt meninslöst men roligt test med dom gamla Ge-trissorna istället för Si kommer ske i morgon. Jag har för övrigt infört en liten trimmer av bias hos drivsteget, vet inte om det behövs men kan maximera uteffekten (där jag dock märker att med kortslutna basar så är inte ut exakt Vcc/2).
opampen

Inlägg av opampen »

Det är bra att du inför biasering av slusteget för att få lagom tomgångsström!

När det gäller hörluren kan du ju lägga kontakten efter slutsteget. Det gör inget att bryt-kontakten går genom högtalar anslutningen. Eftersom det är så pass låg effekt har det ingen betydelse. Skillnad om det hade varit typ 50W eller så då hade det inte varit lämpligt med hörlurskontakten i serie.

Men du ska lägga ett strömbegränsande motstånd i serie med själva hörluren för att den inte ska skadas om man dra på för mycket. Det är vanligt att man gör så i förstärkare med hörlurs uttag.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Hej opampen!

Fast problemet är att det går inte, jag har redan tänkt tanken och då tom med motstånd i serie för att inte blåsa öron.

Problemet är nämligen, som jag försökte förklara, att jag nyttjar brytarfunktionen hos en teleproppkontakt vilket innebär att PA/HP MÅSTE dela på samma typ av insignal samtidigt som den man bryter till är ett bleck ifrån insignalen (där vilar teleproppen) dvs man kan inte göra skillnad på insignal och den signal som går till hörluren eller PA för den delen ty signalen går rakt till PA när ingen telepropp är i för att brytas till HP när telepropp pluggas i.

Det går aslltså inte att göra skillnad på beskaffenhet hos dessa två signaler, därför måste jag göra som jag gör dvs lägga en gemensam konding till PA och till HP.

Kommer nu på att 100uF ju inte räcker för HP :)

Det räcker för PA men inte för HP där jag inte tänker på impedanser mindre än 16Ohm dvs om PA sprutar ut i 4Ohm-högtalare via 3m3 så är nog 1mF lagom som lyt in till TP, eller vad tycker du?

Jag är f.ö lite osäker på mitt tänk, tänker jag rätt eller fel?

MVH/Roger
opampen

Inlägg av opampen »

Jo, pröva 1µF borde räcka!
Skriv svar